In theorie is het inbouwen altijd mogelijk, maar ik neem aan dat je voor de gemakkelijkste en snelste oplossing gaat.
Ten eerste moet je weten of beide motoren dezelfde fase Twinsparks zijn.
Fase 1: aluminium kleppendeksel
Fase 2: plastic kleppendeksel en 1 katalysator
Fase 3: plastic kleppendeksel en 3 kat.
Als ze beide bijv Fase 2 zijn, dan komt ongeveer het onderstaande verhaal aan de orde:
ik heb hetzelfde laten doen met mijn 147, er zat van orgine een 1.6 120pk in
ik heb toen gekozen voor een 1.8 omdat de aircopulley en pulleys van het multiriem circuit hetzelfde kunnen blijven.
je kunt de motor gewoon 1 op 1 wisselen. je kunt de huidige ecu laten zitten en dan naar squadra gaan om daar 1.8 software in te laten zetten of getunede 1.8 software (aanzienlijk prijsverschil, maar is ie wel gelijk optimaal )
let wel op dat de 1.8/2.0 een variabele inlaathuis heeft en de 1.6 niet, je kunt dus de (kleine) 1.6 inlaathuis gebruiken of de 1.8/2.0 variabele gebruiken alleen zou je de aansluiting van de electronische aansturing van het inlaathuis moeten regelen (hs corse kan dit zowiezo, weet niet wie dit nog meer kan?)
Hoe het went of keert het werkt gewoon!
Kortom, je moet dan je ECU laten aanpassen, en wil je alles 100% "origineel 1.8" werkend hebben, een keer een stukje kabelboom erbij laten zetten zodat de variable lucht inlaat ook mee doet.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk