Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2169
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Duke or no Duke thats the question!

wo dec 28, 2011 18:40

Ben wel onder de indruk:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... bny77SEefQ

Op hun site:
http://www.dukeengines.com

Geluid is ook wel goed
Truc met het muntstuk gaaf!

Wat vinden jullie ervan?

gr Jan

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Duke or no Duke thats the question!

wo dec 28, 2011 23:11

Nog nooit eerder gezien of van gehoord/ over gelezen! :o

Ziet er wel apart uit. Geen idee of we dit ooit nog meer gaan zien.... het blijft een verbrandingsmotor natuurlijk.
Het lijkt wel een beetje op een mengeling van de gebruikelijk 4-takt motor en de wankel motor!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 08:42

geweldig gaaf, kende het nog niet...

alleen kogelgewrichten :roll: , als ik zie hoe vaak we nu al drijfstanglagersvervangen, nokkenassen verslijten, etc...

maar het is eindelijk wel weer eens wat nieuws op motoren gebied
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 09:50

Doet een beetje denken aan de Orbital motor van Ralph Sarich. Het is echter nooit wat geworden omdat sommige technische hindernissen onoverkoombaar bleken.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 12:16

Daar is best over nagedacht zeg maar. :shock: Lijkt inderdaad een mengeling van allerlei bekende motorconcepten.
Zoals ook het grootste struikelblok bij de rotatie motor zal veel afhangen van de duurzaamheid denk ik.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 12:24

Idd erg gaaf.
Slijtage zal wel fors zijn gezien de beweging.
En hoe te sleutelen eraan? Via het frontje?

Mooi dat mensen hier nog over nadenken.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 13:13

Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 13:34

Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.
Ik zie dat je ook Citroëns gehad hebt dus dan zal de M35 (met een halve Ro 80 motor, 1 schijfs Wankel), de GS Birotor (2 schijfs) en de NSU RO 80 je niet onbekend zijn, maar die draaien net als de Mazda op gewone benzine voor zover ik weet. Dorstig en vooral oliegebruikers zijn het wel dus wat dat laatste betreft heeft het verbruik wel wat weg van een 2 takt... Loopt geweldig mooi zo'n M35 trouwens, al is het wel iets heel anders dan een Alfa geluid...
op youtube Citroën M35 intikken en je vind wel een filmpje waar zo'n wankeltje gestart wordt.

Koen

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 15:25

Zo'n wankelblok lijkt! toch wel eén van de betere verbrandingsmotoren zonder zuigers? En dan het geluid en toerental!!
http://www.youtube.com/watch?v=Z1LrmLHO ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=ttyN6X37 ... re=related
Maar er wordt toch weinig mee gedaan door fabrikanten, waarschijnlijk omdat het toch niet optimaal werkt??
Hobbyisten zij er thuis wel behoorlijk zoet mee:
http://www.youtube.com/watch?v=JeBJ4nO_ ... re=related
Maar dat zijn ze ook met zuigermotoren:
http://www.youtube.com/watch?v=IUUcw3DsjVs
Ik denk dat het systeem wat alfa in de mito heeft met die hydraulisch bediende kleppen toch meer toekomst wordt, maar dan helemaal
zonder nokkenassen,dat kleppen onder hydraulische druk worden geopend. electronisch geregeld met het motormanagement, dan kan
je alle kanten op wat betreft variabele kleptiming.(gaan we toch ooit LHM in de alfa gebruiken?)
Dan heb je ook nog de kogelmotor: http://www.youtube.com/watch?v=DBAYbKqntzc
Maar terug on-topic: http://www.youtube.com/watch?v=Z1LrmLHO ... re=related
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Kid
Member
Member
Berichten: 115
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 21:38
Locatie: BE Prov Antwerpen

RE: Duke or no Duke thats the question!

do dec 29, 2011 17:53

Mooi, maar wat ik in veel van die nieuw bedachte concepten mis is flexibiliteit naar het aantal "cilinders" toe, en integratie mogelijkheden.

Mogen dan wel beweren dat opzet van verbrandingsmotor zoals nu meestal in gebruik, lomp is met te veel onderdelen en verlies, maar je kan er wel alle kanten mee uit.

Staande cilinders, liggend, in V, in lengte, of dwars geplaatst, 1, 2, 3, 4, 5 6, 8 10 12, of ?? cilinders, het is allemaal mogelijk naar gelang bedoeld gebruik, inbouwmogelijkheden, soort van aandrijving, en gewenst vermogen.

Ik sluit niet uit dat het voor bepaalde toepassingen de ideale oplossing zou kunnen zijn, maar... :?
BMW Z3 Coupé, en iets Italiaans met een "kleine" V8

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

za jan 07, 2012 17:41

Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.
Ik heb destijds een Mazda gehad.
Gewone benzine en normale olie.
Het olieverbruik was wel wat hoger, omdat de afdichting niet geweldig was.
Leuk concept, geweldig sturende auto.
2 x 570 cc, met de prestaties van een 2600!

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: Duke or no Duke thats the question!

zo jan 08, 2012 20:34

Nou ik heb zo,n mazda rx7 waar ik wel eens mee ga rijden op Spa-Francorchamps.
Er zit op het blok een apart oliepompje die druppels olie in het inlaatspruitstuk spuit.
Er zijn ook eigenaren die dat er afhalen ivm andere carburateur want dat pompje werkt op de gasklepas
hoe meer gas er gegeven word hoe meer olie er ingespoten word,er word dan olie aan de benzine toegevoecht.
Ik zelf gooi zowat driekwart liter olie bij een volle tank benzine.Ik heb er zowat 200km mee geraced en olieverbruik nihil
draaide tussen 6500 en 7300 toeren.Benzine was niet aan te slepen.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

zo jan 08, 2012 23:13

Nou ik heb zo,n mazda rx7 waar ik wel eens mee ga rijden op Spa-Francorchamps.
Er zit op het blok een apart oliepompje die druppels olie in het inlaatspruitstuk spuit.
Er zijn ook eigenaren die dat er afhalen ivm andere carburateur want dat pompje werkt op de gasklepas
hoe meer gas er gegeven word hoe meer olie er ingespoten word,er word dan olie aan de benzine toegevoecht.
Ik zelf gooi zowat driekwart liter olie bij een volle tank benzine.Ik heb er zowat 200km mee geraced en olieverbruik nihil
draaide tussen 6500 en 7300 toeren.Benzine was niet aan te slepen.
Aha, dus toch als 2-tact!
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Terug naar “Het Forum Café”