gtv 105.21
Full Member
Full Member

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

ma dec 05, 2011 20:40

blue

Als jij niet gemeten hebt en de krukas heb laten staan zoals die stond kun je de boel niet op tijd hebben staan.

Klekdeksel verwijderen de moeren van de nokken assen iets los draaien,
cilinder 1 in bdp zetten, doormiddel van het merkteken op de krukas poly en dan de boutjes los halen van de nokkenas borging die er uit halen en dan de nokken assen om beurten zo draaien dat de kleppen meer lift krijgen, zo kun je zien hoe dicht de kleppen bij de zuiger zijn, er moet altijd meer dan 1 mm spelling zijn tussen klep en zuiger.
Doe dat om stebeurten in en uit laad.

In mijn boek kan de boel niet op tijd staan op de manier die jij gedaan hebt.

Kan het mis hebben natuurlijk maar ik zou het eens gaan meten.

Klopt het wel dan kun je verder kijken, je motor maakt zoveel geluid dat ik dat eerst zou willen weten voordat de motor weer loopt en het wil niks zeggen dat je hem met de hand vrij kunt draaien, bij lopende motor komen er heel andere krachten vrij.

vr gr Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di dec 06, 2011 08:59

Staat ergens in het hele verhaal dat kop eraf is gegaan met nokkenasmerktekens op timing en dat de krukas daarna niet verdraaid is.
Timing zou dus gewoon goed moeten zijn. Hij heeft ook nog een eenvoudige bdp controle gedaan. Mbv bout door bougiegat. Niet heel nauwkeurig maar als je netjes werkt goed genoeg om grote fout eruit te halen.
(zelf iets makem mbv oude bougie en goedkoop meetklokje kost niet veel en is veel nauwkeuriger en makkelijker)
Tenzij hij daarvoor ook al helemaal verkeerd stond zou timing dus gewoon goed moeten zijn. Maar als bij een standaard blok de timing er zover naast staat dat de klep de zuiger raakt loopt hij ook echt niet netjes meer. En dat doet hij wel op het filmpje. Standaard nord met tamme standaard asjes en compressie van 9.5 of zo heeft wel wat klep zuigerspeling. Gaat niet zomaar fout.
Met de hand vrij rond draaien zonder dat je iets raakt zegt bij normale toerentallen voor een straat auto wel iets. Bij een rally of racemotor is het een ander verhaal natuurlijk. Kleppen gaan niet zomaar zweven. Drijfstangen en drijfstangbouten gaan niet zomaar uitrekken. Zeker nord kleppentrein, drijfstangen en drijfstangbouten niet. Dat is gewoon degelijk. Niet alles is gammel aan oude alfa's (gelukkig maar)
Uitlaatkleppen in het eerste dodelijke vermoeide standaard TS blok uit mijn racer hebben gezweefd maar dat was met begrenzer op 7200 en dat is zonder gevolgen gebleven. Bleek pas toen het blok om hele andere reden open ging, je zag het op de zuigerkroon. Zaten ook standaard drijfstangen en drijfstangbouten in en die hadden ook geen krimp gegeven op 7200.

Maw ik houd het ook nog steeds op kantelende zuiger agv vastloper door oververhitting. Maar zeker weten doen het pas als blok open is geweest. Ik kan er ook naast zitten. Ben sowieso niet goed in herkennen bij bijgeluiden uit een motor.

Groeten,
DJ

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

di dec 06, 2011 09:35

Zou het niet de distributieketting zijn die te slap staat.

bluerider

di dec 06, 2011 12:12

Heren, wederom dank voor jullie tips!

Ik heb een compressiesetje besteld, dus even wachten tot ik deze binnen heb.
Dan eerst compressie meten en kijken of waarschijnlijk cilinder 2 het probleem is.

Op cilinder 2 staat inderdaad olie. Voornamelijk aan de randen. Heel dun laagje. Andere cilinders zijn droog.
Heb even met een ijzer draadje gevoeld door het bougiegat en het is olie.
Waarschijnlijk zit hier een probleem. Ik blijf erbij dat de motor op
tijd staat. Hij loopt goed rond behalve de tik dan....

Maar de 2 keer dat ik hem wilde starten heb ik hem met startkabels aan mijn daily auto gehangen (met lopende motor).
Dan wilde hij de eerste paar keer zeer moeillijk rond gaan. Het was niet bepaald starten en lopen. Zeer moeilijk zag je het blok kuchen voordat hij wel
wilde aanslaan. Daarna sloeg hij gemakkelijk aan.

Als ik de compressie gemeten heb en 1 van de cilinders geeft andere waardes dan normaal, dan gaat het blok uit de
auto om de krukas/drijfstanglagers/zuigers etc. goed te controleren.

Ketting staat volgens mij goed op spanning. Ketting spanner op spanning gezet en daarna weer vastgezet? Dat moet toch? Het vastzetten als de ketting op spanning is?

Nogmaals bedankt voor jullie tips, ik neem ze allemaal mee, maar ik ga eerst de compressie meten! Meten is weten ;)

Ik hou jullie op de hoogte!

PS de kop wil ik er eigenlijk niet meer afhalen. Deze is er nu 2 keer afgeweest omdat ik eerst een Reinz koppakking had met een productifout tpv de achterste grote kanalen.
Hierdoor kwam er koelvloeistof in het blok. Dus weer de kop eraf gehaald nu een Payen koppaking ertussen gelegd besteld bij THO Arese. Deze is wel goed! Geen koelvloeistof meer in het blok!
Dat wil ik graag zo houden. Als ik iets weer ga loshalen dan is het de onderzijde van de blok.

Gr Marc Taks

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di dec 06, 2011 13:10

Hoi,

Ketting moet goed zijn zoals je het het gedaan hebt.
Als je een vastloper hebt gehad zal toch de kop eraf moeten. Zuigers kunnen onderlangs eruit. De bussen niet. En als het een vastloper is dan is die bus ook niet goed meer.

Gr DJ

bluerider

ma dec 12, 2011 12:58

Heren, onderstaand uitslagen van de compressiemeting;

Cil. 1. 9,75 bar
Cil 2. 8,0 bar
Cil 3. 9,5 bar
Cil 4. 9,5 bar

Meting bij koude motor! Motor laat ik niet meer lopen vanwege de tik.

Er is dus duidelijk iets aan de hand tpv cilinder 2 (hier ligt ook een klein beetje olie op).

Zijn deze waarden laag? Ik dacht dat nieuwe auto's tussen de 11 en 13 bar hebben?
Nu is de alfa 25 jaar oud, dus 9,5 bar lijkt me nog te doen? Maar 8 bar is beduidend te laag.
Waarschijnlijk iets mis met de zuiger/zuigerringen? Kantelen van de zuiger?

Ik hoor graag jullie mening. Ik denk dat ik het blok ga losmaken en uit de auto ga halen om de krukas beter te bekijken? lagerschalen controle etc.
Zeker de zuiger van cil. 2 demonteren. Dat kan volgens mij zonder de krukas eruit te halen?

Mij is ook nog verteld om een cilinder lektest te doen? Heeft dat zin? Wat kan ik hiermee uitsluiten?

Vr groet, Marc Taks.

PS iemand een motorlift/kraantje te leen/huur in de buurt van Rotterdam. Hier kost het 35€ per dag bij de Boels.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma dec 12, 2011 13:24

Hoi

Absolute waarden bij compressietest zeggen niet zo veel. Wel iets natuurlijk, maar daar kunnen diverse verklaringen voor lagere of juist goede waardes zijn. Belangrijker is het onderlinge verschil. Er is duidelijk een probleem bij cil 2. Toch nog 8 bar ondanks mogelijke vastloper kan door de olie die op de zuiger ligt.
Goedekoopste en kortste slag is de kop demonteren (dat moet sowieso ook als de bus en zuiger eruit moeten) hele boel inspecteren en vermoedelijk daarna alsnog bus en zuiger cil 2 demonteren en kijken wat hiermee aan de hand is. Dit kan volgens mij met motor in de auto. (nooit gedaan zelf, en het is gegarandeerd tobben als het kan/lukt) Vervolgens goede gebruikte bus/zuiger in cil 2 zetten en de boel weer opbouwen.
Persoonlijk zou ik gewoon hele blok er uit trekken. Maar ik weet niet hoeveel vrije en tijd en geld je erin wil stoppen en wat je voor oogen hebt met de auto.
Heb geen motortakel voor je te leen. Gebruik altijd de heftruck met een takel aan een lepel.
Lektest geeft wat nauwkeuriger beeld van conditie motor en je kan makkelijk bepalen of de lek in zuigerveren of de kleppen zit. (luisteren aan uitlaat of in carter via vuldop) Komt echter voor groot deel opzelfde neer als compressietest. Voegt wel iets toe maar niet enorm veel.
NB als je krukas draait met de kop eraf vergeet dan niet de cilbussen te blokeren. (stapel doppenvastzetten over de draadeinden van cilkop op de rand van de bussen) En zoek eerst BDP ("P") merkteken op de kruksaspoulie op. Moet er zijn. Anders BDP (bovenste dode punt, of te wel top dead center of pointe morte "P") uitklokken of vast stellen mbv vaste aanslag in bougiegat cil 1, vervolgens krukas linksom tegen aanslag draaien, positie markeren, daarna rechtstom tegen aanslag draaien, positie markeren. BDP ligt tussen de twee zo verkregen posities is. Wel opletten dat je kleppen niet tegen de vaste aanslag komen! (nokkenassen eruit)

Gr, DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”