Michel vd Grinten
Guru
Guru

Bilstein B6 voor de AR 75

di nov 29, 2011 18:31

Wanneer je een standaard 75 hebt, en je vervangt de dempers door Bilsteins B6'en, wordt dan tevens de rijhoogte daardoor beïnvloed (lager?)
Ik ga er gemakshalve vanuit, dat de beide dempers dezelfde (buiten)maten hebben...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Bilstein B6 voor de AR 75

di nov 29, 2011 18:38

Als het goed is niet... Het zijn immers dempers en geen veren. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 29, 2011 18:47

Uit de categorie 'inzichtelijk onderwijs': op iedere hoek van je auto drukt 250 a 300 kilo. Pak een Bilstein B6, en zet hem met één uiteinde op de grond. Leun nu met je volle gewicht op het andere uiteinde van de demper. Verrassing: de demperstang zal (langzaam maar zeker) een ingaande slag gaan maken. Uitgaande van de theorie dat je minder weegt dan die 250 a 300 kilo (en zelfs dan, al leun je met je volle gewicht op de demper, dan breng je nog niet je totale lichaamsgewicht over tenzij je echt een evenwichtskunstenaar van jewelste bent...), zal dat op je auto dus niet anders zijn, en gaat je auto dus niet omhoog. Het omgekeerde experiment is nog simpeler: trek de demperstang van de Bilstein B6 tot halverwege de slag uit, en span de demper nu horizontaal op in een bankschroef. Je ziet dan al wel dat de 'terugtrekkende kracht' nihil tot nul is, en zeker niet genoeg om de rijhoogte van je auto te beïnvloeden. De achterveren van je 75 zijn slapper dan je voorveren (grofweg 15N/mm,) oftewel, om de auto achter 1mm te laten zakken zou de demper dus met 15N terug moeten trekken, en dat is anderhalve kilo. Gaat niet gebeuren ;) Bind maar eens een volle fles cola op een skateboard aan de demperstang, de demper gaat die echt niet door je garage trekken hoor :lol:
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op di nov 29, 2011 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di nov 29, 2011 19:06

Thanx.
Dat wordt dus een setje B6'en...

AlfaTony
Guru
Guru

Re: RE: Bilstein B6 voor de AR 75

di nov 29, 2011 19:13

Thanx.
Dat wordt dus een setje B6'en...
Waar ga je ze halen?

Heb ze vorig jaar bij Alfisti (DE) gekocht.
Kreeg nog een leuke korting omdat ik
kon aantonen dat ik donateur was van SCARB.

Succes
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di nov 29, 2011 19:31

Ik heb de b6 gehaald bij biesheuvel voor 124 p/s...biesheuvel is ook de officiële importeur in nl.
Wat scheelde dat dan bij alfisti? Wil ook nog een set hebben voor de Fetta :)

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di nov 29, 2011 20:46

Online: € 90,- per stuk, en dan € 18,- verzendkosten...hiero
B6 sport, of via alfisti.net € 99,- per stuk excl. € 13,50 verzendkosten....

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di nov 29, 2011 21:16

Ik heb op mijn 75's en Alfetta ook altijd Bilstein B6 aan de voorzijde gehad, i.c.m. Koni geel achter. Bilsteins zijn echt hele fijne dempers, denk neit dat je ze veel goedkoper dan die 90-100,- gaat vinden. Ik heb ze toen via Alfisti.net besteld, prima afhandeling verder.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

http://www.alfa-giulia.com

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di nov 29, 2011 21:56

Waarom Geel achter en B6 voor...als in harder achter en softer voor, onbalans in wegligging...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 29, 2011 22:04

Bilstein is harder dan Koni voor een 75, dus dat klopt wel qua voor/achter balans, toch?

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di nov 29, 2011 22:21

Hmmm...balans krijg je door een combinatie van veer en demper.
Maar dan heb je je budget dat dat weer naar een grote hoogte kan trekken.
Wellicht dat dit dan een budgettaire aanpak is ten einde een optimaal resultaat voor dat geld te krijgen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 29, 2011 22:24

Achterveer van een 75 is ook slapper dan de voorveer, dus wederom: klopt wel, toch? ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bilstein B6 voor de AR 75

di nov 29, 2011 22:32

Uit de categorie 'inzichtelijk onderwijs': op iedere hoek van je auto drukt 250 a 300 kilo. Pak een Bilstein B6, en zet hem met één uiteinde op de grond. Leun nu met je volle gewicht op het andere uiteinde van de demper. Verrassing: de demperstang zal (langzaam maar zeker) een ingaande slag gaan maken. Uitgaande van de theorie dat je minder weegt dan die 250 a 300 kilo (en zelfs dan, al leun je met je volle gewicht op de demper, dan breng je nog niet je totale lichaamsgewicht over tenzij je echt een evenwichtskunstenaar van jewelste bent...), zal dat op je auto dus niet anders zijn, en gaat je auto dus niet omhoog. Het omgekeerde experiment is nog simpeler: trek de demperstang van de Bilstein B6 tot halverwege de slag uit, en span de demper nu horizontaal op in een bankschroef. Je ziet dan al wel dat de 'terugtrekkende kracht' nihil tot nul is, en zeker niet genoeg om de rijhoogte van je auto te beïnvloeden. De achterveren van je 75 zijn slapper dan je voorveren (grofweg 15N/mm,) oftewel, om de auto achter 1mm te laten zakken zou de demper dus met 15N terug moeten trekken, en dat is anderhalve kilo. Gaat niet gebeuren ;) Bind maar eens een volle fles cola op een skateboard aan de demperstang, de demper gaat die echt niet door je garage trekken hoor :lol:
Ik weet niet wat de Boge's doen die in een 75 zitten. Hebben die gasdruk? In theorie (sorry Yuri, wil je niet bewust tegenspreken) kan het zo zijn dat een demper met gasdruk net een paar mm meer rijhoogte geeft dan eentje die niet op druk gezet is. Bij mijn weten is de B6 niet voorzien van gasdruk, dus het kan zijn dat als de Boge's dat wel hebben, je een paar mm lager komt te staan met B6. Dat ligt dus niet zozeer aan de B6, maar aan wat er eventueel voorheen op de auto gemonteerd is.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 29, 2011 22:55

:shock:

Vergelijkend experimentje voor wie echt niks meer te doen heeft dus: achtereenvolgens een gasdemper en een niet-gasdemper in de neutrale stand zetten, aftekenen, het demperhuis horizontaal fixeren, een gewicht-op-wieltjes star aan de demperstang verbinden en kijken of de eventuele kracht op de demperstang het gewicht kan verplaatsen. Zo ja, gewicht in stapjes verhogen tot de demper het gewicht niet meer vooruit trekt of duwt. Wrijving en luchtweerstand verwaarlozend weet je dan hoeveel Newtons je demper op gasdruk aan trekkracht levert. Dat getal deel je door de veerconstante van je auto en dan weet je wat die dempers met de rijhoogte doen ten opzichte van de situatie zonder demper. Afhankelijk van het gegeven of er een trek- of een drukkracht optreedt, zal de verandering in hoogte respectievelijk negatief of positief zijn (auto gaat omlaag of omhoog).

Degene die het experiment uitvoert moet wel opletten, want het kan best zijn dat de kracht in de demper afhankelijk is van de weg van de zuigerstang en dat de verplaatsing van het gewicht dus op enig moment voor de eindstop van de demperslag optreedt. Als deze verplaatsing kleiner is dan het theoretische rijhoogteverschil zoals hierboven beschreven, moet de gemeten verplaatsing aangehouden worden voor het rijhoogteverschil. Immers, de demper zal onder de auto geen grotere slag maken dan in de proefopstelling. Hierbij verwaarlozen we voor het gemak het effect van de zwaartekracht, want de dempers zitten natuurlijk verticaal onder de auto en de testopstelling plaatst ze horizontaal! De echte fanatiekeling vogelt dus ook uit of een upside-down montage van de achterdempers nog kan helpen...

:shock:

Stef33
Guru
Guru

wo nov 30, 2011 00:52

Nu weet ik niet of alle B6'en gelijkaardig van constructie zijn (al lijkt me dat wel logisch), maar die voor de 156 zijn wel degelijk gasgevuld. Je moet er ook best een beetje op hangen om ze ingedrukt te krijgen en ze komen vanzelf weer omhoog als je ze loslaat. Ze werden dan ook geleverd met een bandje rond de demper om te voorkomen dat ze de doos uit piepen.

Verschil in rijhoogte is maar minimaal. Ik heb kwam op de 156 op minder dan 5mm hoger (achter) met de B6 t.o.v. de versleten orginelen. Maar dat is op een parkeerplaats al nauwelijks te meten en met een beetje bewegen of de tank volgooien kom je al weer op iets andere waarden.

edit: B6 is altijd gasgevuld: http://www.bilstein.nl/product-bilstein-b6.php
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”