@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

do nov 10, 2011 07:26

Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen.

dit geld volgens vooral statisch, dynamisch gezien is een rwd in het voordeel, De auto komt uit de veren voor als je optrekt dus juist minder druk op de voorwielen dus minder grip. Echter moet je wel voldoende grip (onder gladde omstandigheden) hebben om een stil staande auto (statisch) in beweging te krijgen zodat je meer druk krijgt op de aangedreven achterwielen. Een rwd transaxle is wat mij betreft dan ook ideaal in winterse omstandigheden. Ik heb vorig jaar geen enkel probleem gehad met mijn 75 in de sneeuw en bevroren sneeuw, dit terwijl ik geen winter banden gemonteerd had maar het moest doen met nieuwe michelin energie 185-65-14. Toch heb ik nu winterbanden op de auto, gewoon voor dat stukje extra veiligheid. En ik woon vlak aan de grens in duitsland en wil graag aral 102 blijven tanken :D
En bij constante snelheid en remmen dan :?: . Je hebt gewoon geluk idd. Onder winterse omstandigheden ( Sneeuw) ben met met een set goede winterbanden echt beter uit. Ik heb ze er gisteravond net weer omgezet: lekker smal, matig sturend en geen gezicht. :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia1300ti
Member
Member

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

do nov 10, 2011 08:25

ik rij dus met deze http://www.nokianrenkaat.fi/
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

do nov 10, 2011 14:09

Er is een verschil tot het wettelijke minimum en een aanbevolen minimum. Aanbevolen is 4 mm, maar dat weten we wel. Wettelijk is er geen verschil tussen zomer en winterbanden. In Nederland niet en Duitsland ook niet.

Minimale Profiltiefe - Ein oft unterschätztes Thema. Das Fahrverhalten bei schlechter Witterung sowie bei Schnee wird maßgeblich von der Reifenprofiltiefe bestimmt. Laut Gesetz ist eine minimale Profiltiefe von 1,6 mm Vorschrift. Die minimale Profiltiefe nach StVO sollte stets eingehalten werden, denn die Folgen können verheerend sein. Ein Bremstest auf nasser Fahrbahn gibt den Beweis. Das Fahrzeug, welches eine minimale Profiltiefe nicht erreicht, hat einen doppelt so langen Bremsweg bei der Blockierbremsung, wie ein Neureifen.

www.reifenguru.com
De 4mm grens geldt niet voor Duitsland, maar voor Oostenrijk, heb ik net geleerd. Daar wordt inderdaad de winterband met minder dan 4mm als zomerband geclassificeerd.

Hier een tabelletje voor een aantal Europese landen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Profiltiefenmessung

Giulia1300ti
Member
Member

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

do nov 10, 2011 14:19

Estland 1,6 mm 1,6 mm Winterreifenpflicht vom 1. Dezember bis zum 1. April - kann aber variieren!

Finnland Car Tyres 1,6 mm 3,0 mm Winterreifenpflicht vom 1. Dezember bis zum 1. März
Finland klopt dus niet, dit is reeds vanaf november..........en dan nog kan het varieren, hangt maar net van de weersomstandigheden af. In maart kan d'r nog een pak sneeuwe liggen, willen ze echt niet dat je met zomerbandjes rijdt.
dit jaar heb nog tot in april met winterbanden moeten rijden.
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Terug naar “Algemene Technische vragen”