Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?

zo okt 30, 2011 13:45

Hier is mijn 16v naar carb ombouw beschreven
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=12790
Mijn carburateurs zijn overigens 40mm van de 1987 1700QV zonder aanpassingen en bij volgas loopt hij daar wat rijk mee. Ook de ontsteking is van de 1700QV. Voor het mooie zou je er een megajolt ontsteking op kunnen zetten met Ford EDIS waste spark module, is niet zo duur en volledig programmeerbaar. Google megajolt, bijvoorbeeld http://www.g2.nu/chris/mini/megajolt.php
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?

vr nov 04, 2011 10:18

Hey Bert,

Dat wil zeggen dat ik mijn huidige carburateurs en ontsteking kan blijven gebruiken dus? Dat is gunstig natuurlijk. Ik ga dat topic eens doorspitten!

A.d.h.v. dat topic zal ik best nog wel wat vragen gaan stellen :P

Gr. Geert-Jan

Ps. zondag de koppen demonteren van het complete blok, en de kleppendeksels eens lostrekken.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?

vr nov 04, 2011 15:31

Zo, net "even" je gehele topic doorgespit. Allereerst, dikke akudo's voor al het werk wat je er aan hebt gedaan :thumbs:

Als ik het goed begrijp zijn de 1700 8V carbs dus ook 40mm, evenals de 1.3S carbs? Ik heb namelijk nog 1.3S carbs op voorraad, maar heb ook wel 1700 8v carbs op m'n huidige blok.

Hier nog wat vraagjes:

- Er moeten dus 2 elec. benzinepompen aangesloten worden, of 1 zwaardere?

- Er moet een LPG-installatie relais tussen voor het schakelen van de pomp

- Ik kan de dubbele poelie laten zitten toch, omdat er bij de 33 meer ruimte zit tussen poelie en radiateur dan bij een sud?

- Ik zou dus via Sprint88 pasplaten kunnen bestellen, en deze op de spruitstukken laten lassen?

- Ik kan de originele sproeierbezetting van de 1700 8v carbs gebruiken

Klopt het tot zover?

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen

vr nov 04, 2011 16:18

Zo, net "even" je gehele topic doorgespit. Allereerst, dikke akudo's voor al het werk wat je er aan hebt gedaan :thumbs:

Als ik het goed begrijp zijn de 1700 8V carbs dus ook 40mm, evenals de 1.3S carbs? Ik heb namelijk nog 1.3S carbs op voorraad, maar heb ook wel 1700 8v carbs op m'n huidige blok.

Hier nog wat vraagjes:

- Er moeten dus 2 elec. benzinepompen aangesloten worden, of 1 zwaardere?

correct, ik had er een via ebay uk gekocht maar die was goed voor 150 pk dus ik heb er voor de zekerheid nog maar eentje gekocht. Op de mechanische pomp loopt ie prima, ook met optrekken maar bij continu volgas zoals bij topsnelheid houdt die het niet bij, en zodra de vlotterkamers leeg zijn krijg je arm mengsel en dag motortje.

- Er moet een LPG-installatie relais tussen voor het schakelen van de pomp

is wel veiliger, ik heb het niet en gewoon via contact, wel met relais, geschakeld dus na een aanrijding met brand blijft ie benzine op het vuur pompen

- Ik kan de dubbele poelie laten zitten toch, omdat er bij de 33 meer ruimte zit tussen poelie en radiateur dan bij een sud?

Ja, en de koelslangen en koelventilator zal misschien ook passen zonder wijzigingen, ook heb je niet te maken met remmen aan de bak dus je kunt een origineel of aftermarket uitlaatspruitstuk gebruiken.

- Ik zou dus via Sprint88 pasplaten kunnen bestellen, en deze op de spruitstukken laten lassen?

dat is wel zo verstandig, als ik in plaats van al de uren die ik er mee bezig ben geweest een paar extra diensten op mijn werk had gedraaid, had ik mooiere platen gehad en nog geld over

- Ik kan de originele sproeierbezetting van de 1700 8v carbs gebruiken

daar loopt ie prima mee en ik haal 1 op 10 verbruik. Echter zit er misschien nog net wat meer in als een ervaren persoon ´m op de rollenbank afsteld.

Klopt het tot zover?

Gr. Geert-Jan
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?

vr nov 04, 2011 17:02

Ik begreep dat het mengsel niet ideaal was, maar dat het een goede basisafstelling was waarmee je iig kan rijden en naar de rollenbak kan en zo (8V 1700 carbs). De 1.3 carbs weet ik niet hoe goed die willen.

Mijn inschatting is dat je met 34mm venturi's ipv de 32 of 28 die er in zitten je nog wel wat pktjes extra kan pakken, ik gok toch wel een stuk of 10, met standaardnokkenassen. Wat je daar dan voor sproeiers bij moet hebben durf ik niets over te zeggen.

Met de standaard vervroegingscurve van de 8V kan je ook redelijk wegkomen, maar ook daar valt nog redelijk te winnen door een goede programmeerbare ontsteking te plaatsen.

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Wat te doen voor 1.7 16v blok in 33 1.7 8v te hangen?

vr nov 04, 2011 17:27

Bedankt voor je snelle antwoord Bert! Ik zal gaanderweg het project nog wel vaker aan de bel trekken gok ik :D Ik ben nog niet zo ervaren met blokken wisselen, maar wil het gewoon proberen. Het word voor mij ook een leer-project.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”