rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

synchroniseren carburateurs bertone

zo okt 16, 2011 21:57

Ik heb de carbs gesynchroniseerd met een vacuum meter.

Wat me opvalt is dat de aan- of afwezigheid van een luchtfilterhuis resulteert in een andere synchronisatieafstelling.
Moet je de synchronisatie nu met of zonder gemonteerd luchtfilterhuis doen?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: synchroniseren carburateurs bertone

zo okt 16, 2011 22:16

ALs je het zonder doet, moet ie mét ook goed zijn. Indien niet klopt er iets niet... heeft je luchtfilter de originele buis nog?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: synchroniseren carburateurs bertone

zo okt 16, 2011 22:22

Ja het is een origineel luchtfilter.

Wat me opvalt is dat als je met zonder filterhuis synchroniseert, dat er dan een verloop nadat je het filter er weer opzet.

Ik kan me voorstellen dat er een verschil is tussen de voorste en de achterste carb. De opening van het luchtfilter zit immer aan de voorkant.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: synchroniseren carburateurs bertone

ma okt 17, 2011 16:53

je kunt ook je vacuum bij 2500/3000 toeren afstellen.
daar rijd je waarschijnlijk het meest op op bijv. de snelweg.
als hij dan perfect loopt is het wel het mooist.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: synchroniseren carburateurs bertone

ma okt 17, 2011 17:06

Bij 2500 / 3000 toeren kun je hooguit je gaskleppen gelijk zetten... je bent dan al ver voorbij de werking van de stationairafstelling.

Waar je rekening mee moet houden is dat je welliswaard synchroon kunt stellen... maar dat dat op verschillende niveaus kan... ik noem maar even een schaalverdeling: je kunt ze alle 4 op "3" gelijk zetten maar ook op "5"... dat maakt aanzienlijk verschil... heeft veel invloed op het mooi rond lopen en hoe ie vanaf stationair oppakt.

Dan komt er nog bij dat in principe elke gasbuis z'n eigen "behoefte" heeft door een andere verbranding, stroming, slijtage etc.

Het beste is om met de standaard instelling te beginnen (en wat die is, is afhankelijk van welke carbs je hebt), dan zo gelijk mogelijk zetten via je meter en daarna op gehoor en gevoel finetunen zodat ie mooi oppakt, niet "niest", en zo min mogelijk schudt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: synchroniseren carburateurs bertone

di okt 18, 2011 07:32

Wijze woorden van Zaagmans. Als je te ver van de standaardafstelling moet gaan draaien, klopt er iets niet aan je carbs, of aan je filter. Als je een origineel filterhuis gebruikt en je hebt er een nieuw papierfilter in zitten, zou je geen verschil mogen merken. Als je wel wat merkt, lekt er een inlaatrubber, of zijn er sproeiers versleten of verstopt. Uitgaande van een Nord, heb misschien je een lek in je remdrukbekrachtiging?

Terug naar “Algemene Technische vragen”