Omdat de startmotor lekker oldschool analoog wordt aangestuurd. Schakelaar in contactslot (of zo'n hippe straaljagerstartknop op je dashboard), al dan niet naar een relais en dan naar de bendix. Niet te moeilijk doen, want het werkt al tientallen jaren. Pas bij auto's met start/stopsysteem wil je hier een "slimme" computer tussen hebben zitten.
Alfacode (dedicated of in je "bodycomputer) praat met je motor-ECU en de RFID chip in je sleutel. Als die met z'n drieen geen vriendjes worden, zal de ECU gewoon niets inspuiten of vonken. Het is in eerste instantie tegen een bestaand systeem aan ontworpen en over het algemeen is de software in de ECU vrij simpel aangepast hiervoor. Omdat het er later tegenaan geknutseld is, was er geen ruimte voor het ook nog eens bedienen van de startmotor via dit systeem.
Op zich logisch, maar wel slordig. Zo veel moeite is het niet om de startmotor ook in dit systeem mee te nemen. Ook zonder start/stop systeem wil je toch eigenlijk ook dat de startmotor niet rondgat als de startonderbreker ingeschakeld is.