Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt.

Ok, ik meende dat de drijfstangen iets korter waren dan bij een carb 1.8, niet dus.drijfstangen en zuigerpen zitten gelijk hoor fRank. Zuigers zelf zijn wel anders, niet zo'n bult erop.
![]()
Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt.De motor rondtornen werkt wel als de kleppen echt te ver open gaan maar als ze de zuiger maar net raken voel je dat niet en gaat het waarschijnlijk alsnog fout.
Wordt ook wel eens in een 3.5 l Savali geplaatst. (niet door Savali zelf helaas)Nou heb ik wel eens gehoord dat een radiateur van een 2.4 TD veel groter is en direct uitwisselbaar is.
Is dat zo? En zijn die nog te krijgen?
Mooi project !De motor heeft meer koeling nodig denk ik.
De temperatuur blijft mooi 85-90 graden, maar bij stationair slaat de koelvin vaak aan.
Nou heb ik wel eens gehoord dat een radiateur van een 2.4 TD veel groter is en direct uitwisselbaar is.
Is dat zo? En zijn die nog te krijgen?
Klopt, maar dat is in de praktijk minder kritisch dan stilstaan omdat je geen enorme heat soak opbouwt. Afhankelijk van je koelopeningen en ducting/shrouding kun je een heleboel extra warmte afvoeren, maar dan moet je veel testen, meten en prototypen. Ik ga dat in de 3.5 wel een keer doen, want de koelcapaciteit houdt niet over en de radiateur staat redelijk lukraak gemonteerd, zonder ducting/shrouding of wat dan ook. Daar wil ik wel eens mee aan de gang.Ja, klopt allemaal.
Maar met rijden wordt jouw rijwind voor verwarmd door jouw intercooler.
Deze warme rijwind moet dan jouw radiator koelen.
Er bestaat toch een speciaal spulletje om dat te testen wanneer je een motor opbouwt? Revisie- en tuningbedrijven zullen het wel hebben. De naam ben ik vergeten, het ziet er uit zoals Play-Doh kinderklei. Een laagje op de zuigers plakken daar waar de kleppen in de buurt komen. Dan de kop monteren met een oude koppakking er tussen en de motor een paar keer met de hand rondtornen. Als je dan de kop er weer afhaalt kun je aan de afdruk van de kleppen in die klei precies zien of er nog voldoende ruimte is tussen de kleppen en de zuigerbodem.Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt.De motor rondtornen werkt wel als de kleppen echt te ver open gaan maar als ze de zuiger maar net raken voel je dat niet en gaat het waarschijnlijk alsnog fout.