eau--rouge
Advanced Member
Advanced Member

Welke stoelen en welke veiligheidsgordels voor een Bertone?

di aug 16, 2011 22:02

Ik ben mijn Bertone weer netjes op de straat aan het zetten na jaren stilstand en vroeg me af wie ervaring heeft met het volgende: Ik ben tamelijk lang, 1.95 meter, en wil er een echte rij-auto van maken, dus ik wil wat aan het zitcomfort doen. De originele stoelen met het grote stuur geven een wat moeilijke houding zoals iedereen weet, bovendien heb ik een zwakke rug. Ik wil er dus comfortabele stoelen in zetten in plaats van het origineel en een Nardi stuur zodat je iets meer ruimte hebt voor je knieën. Wie heeft ervaring met niet-originele comfortabele stoelen die qua stijl een beetje passen. Geen kuipen of rally stoeltjes, ik ga echt voor lekker zitten.

En dan de gordels, wie heeft ervaring met de automatisch aanspannende vierpuntsgordels van Schroth? die geven je bewegingsvrijheid als je "normaal" rijdt en bij veel g kracht of een aanrijding spannen ze aan. ik kan natuurlijk ook kiezen voor gewoon driepunts rolgordels (veel goedkoper), maar die Schroth riemen lijken me wel wat.

In deze door Alfaholics geprepareerde Bertone zitten ze gemonteerd op de rolkooi;
http://www.alfaholics.com/workshop-serv ... wner/8-46/

Graag jullie mening (en fotootjes...)
Once you've raced, you never forget it...
and you never get over it.
(Richard Childress)

Tonio
Guru
Guru

RE: Welke stoelen en welke veiligheidsgordels voor een Berto

di aug 16, 2011 23:34

Ik ben iets minder lang dan jij (1.86 m) en heb geen zwakke rug. Maar wel dezelfde wensen: graag een veel betere zithouding en meer comfort om lekker te rijden, dus andere stoelen. Ook voor een straat-auto en geen rallyewagen o.i.d., dus ik wilde de uitstraling zoveel mogelijk origineel houden.
Dat heb ik in de Giulia als volgt opgelost (moet dus ook in een Bertone te doen zijn):

Non-originele Recaro stoelen gekocht (niet duur), deze opnieuw laten stofferen in stijl van de originele Alfa bekleding (dat was veel duurder), de consoles van die stoelen flink aangepast zodat ze passen op de bevestigingspunten van de Giulia-bodem (kostte niks, het was alleen een boel werk). De originele driepunts rolgordels van de Giulia zijn vervangen, nu weer driepunts rolgordels maar een moderner type. Ook van Alfa Romeo dus "originele" looks met Alfa logootjes etc. alleen het rolmechanisme functioneert veel beter.
Zelf ben ik heel tevreden met deze aanpassingen. En als ik morgen opeens echte originaliteitskriebels krijg dan kan ik alle oorspronkelijke spullen zo weer terugschroeven, want aan de auto zelf is namelijk niets veranderd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Als je een keer wilt kijken en proefzitten, stuur dan maar een pb.)

.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 17, 2011 08:20

ik denk dat met 1.96 de recaro`s lastig worden, of je moet er er een GTC van maken.
Voor stoelen: kijk eens bij BF, Martin Willems is importeur. WIj hebben BF steolen in de Abarth 695, ook de rol-schroth`s, en die bevallen ons erg goed.
Er bestaan zelfs houders om de gordels netjes langs hoofdsteunen te geleiden, zodat ze er niet telkens afglijden, was ook ergens een linkje voor.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 17, 2011 08:23

http://www.classiccarseats.com/monte-carlo-seats.php die monte carlo is hetzelfde als een BF. rechterdeel zijn de gordelvoerders te zien.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo aug 17, 2011 08:35

Stoelen zoals jij zoekt heb ik geen ervaring mee (ben meer van hardcore), echter voor een fijne zithouding vergeet deze niet (of een vergelijkbare);

http://www.alfaholics.com/2010/07/alfah ... ender-148/

Ideaal, ik ben 1,92 en vind het 10x prettiger! :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 17, 2011 08:54

Ik ben 1.98 en heb ook een bertone en ben van mening dat een auto waar je niet lekker in kan zitten een waardeloze auto is, dus herkenbaar probleem.
Welke stoel echt goed zit is nogal persoonlijk en denk ik kwestie van proberen waarbij je rekenining moet houden dat veel stoelen die lekker zitten te groot zijn voor een bertone.
Zelf heb ik stoeltjes bij Imparts in Arnhem vandaan. Zijn bedoeld voor MGB's enzo dus niet te breed. Deze heb ik extra laten vullen aan de voorkant voor goede steun onder je bovenbenen. Manco van veel stoelen.
Verder heb ik de hele originele stoelrails bevestiging van de bodem gehaald en de rails mbv zelfgemaakt frame bijna rechtstreeks op de bodem gezet. Scheelt denk circa 5cm met origineel.
En ik heb schat ik bij elkaar circa 10cm stuurnaafverlenging en een sportstuurtje, circa 36cm, niet te klein maar kleiner dan origineel. Kan niet meer bij stuurschakelaars met mijn vingers.
Ziet er wat vreemd uit. Rijd lekker. Bij mijn pa (ook 1.95) z'n duetto en berlina hebben we een origineel 1750gtv stuurtje de naaf van verlengd en zelf een nette verlengde kunststof afdekkap gemaakt als afwerking. Als het niet weet zie je het niet, voor een leek kan het als origineel doorgaan.
Ik heb 4 punts schroth gordels. Mechanisch en elektrisch blokkerend. Automaat staat op de verstevigde (!!) hoedenplank. Enige manier om de gordels niet onder je oksels door te laten lopen als je lang bent en ook stevig bevestigingspunt te hebben met gunstige hoek (je hebt geracet dus hoef ik niet uit te leggen denk ik)
Je hebt dan niks meer aan de achterbank maar mijn voorstoel staat toch al praktisch tegen de achterbank aan.
Het is wel onhandiger met in en uit stappen maar dat is dan de prijs voor basis veiligheid in de vorm van fatsoenlijke gordels.
Zit in het buitenland voor m'n werk maar als ik weer thuis ben wil ik evt wel foto's mailen. Proefzitten mag ook als je wilt.

Gr DJ

eau--rouge
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 17, 2011 08:54

dank voor de snelle reacties. Ziet er fraai uit in die Giulia, maar dat gaat in een Bertone idd vanwege de hoogte van de stoelen niet lukken. stuurverlenging ga ik natuurlijk wel doen, dat scheelt flink. In mijn racewagen (Alfetta GTV) heb ik de stuurstang met een cm of 12 verlengd en de stoel verder naar achteren geplaatst. Dat is helemaal ideaal, maar bij een Bertone lukt dat niet, de stoel kan niet verder naar achteren.

Over die Schroth riemen Walter, is dat een beetje praktisch om aan en uit te doen? Ik had vroeger van die (statische) Autostoriche vierpuntsriemen, maar dat was een crime, je kon om te beginnen geen pen oppakken uit het dashboardkastje en het was nogal een gewurm om ze aan en uit te doen. Als je er pakweg mee naar Frankrijk rijdt heb je dan voldoende bewegingsvrijheid en comfort?
(Richard Childress)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 17, 2011 08:57

@Tonio: fraai!! :D

Gr DJ

eau--rouge
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 17, 2011 08:58

Dat is aardig DJ, als het mag kom ik graag proefzitten. ik ben volgende week een week in het buitenland, de 29ste terug. laten we even via pb regelen.
(Richard Childress)

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 17, 2011 09:07

Wij zijn met de 695 nooit naar Frankrijk gereden (gaat wel gebeuren als het aan Annette ligt...) maar voldoende bewegingsvrijheid hoor! vind ik het fijne aan die gordels.
Je mag ook een keer komen passen/voelen in Oosterbeek (heb ik gelijk een extra stok/reden om die foto`s op te speuren...) .
(Ja jij in een fiatje gaat passen denk ik ,mijn vader paste zowaar ook met 1.95).

ik bedenk mij, we hebben rolgordels 4 punts van OMP erin...die zijn alleen niet electrisch blokkerend (en veel goedkoper dan de Schroth, maar ik weet niet of ze verkijgbaar zijn nog). Ik was even in de war met schroth die inmiddels verkocht zijn, die kwamen uit een andere auto.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 17, 2011 09:12

De imparts stoeltjes die ik heb zijn soort van halfbakken ouderwetse kuipjes zonder hele hoge wangen. Geeft behoorlijk bewegings vrijheid en ziet er redelijk period uit.'
Misschien staan ze wel op hun site. Heb wel de hoofdsteunen verhoogd en aangepast.
Schroth automaten bevallen mij goed.en ik weet geen alternatief.
Tijdje terug was er iemand uit Groningen die ook een topic met veel info over die onderwerp had gestart. Of was dat nu op alfaspeed forum?

Gr DJ

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 17, 2011 10:02

was volgens mij op alfaspeed DJ.
Ik heb even nagezocht, maar OMP levert de rolversie 4 punts niet meer vrees ik.
Ik denk dat ik die stoeltjes van Imparts kan, erg klassiek stoeltje, staan meen ik ook op hun site?
Hoofdsteunen idd te laag voor lange mensen, verder zitten ze wel lekker, zij monteren ze heel veel in rallywagens, die ook voor lange evenementen zoals de tulp gebruikt worden, zal wel goed gaan naar Frankrijk dus...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 17, 2011 16:31

Ik bedoelde dit topic hier:

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ne&start=0

Maar op alfaspeed staat ook het nodige over die onderwerp bij "interieur" zoals dit bijvoorbeeld maar er zijn er meer.

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... a&start=15

Ben zelf lang dus dit onderwerp heeft altijd m'n belangstelling gehad.

Gr DJ

eau--rouge
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Welke stoelen en welke veiligheidsgordels voor een B

wo aug 17, 2011 23:16

Je mag ook een keer komen passen/voelen in Oosterbeek (heb ik gelijk een extra stok/reden om die foto`s op te speuren...) .
dank voor het aanbod, maar ik ga morgen een beetje dichter in de buurt passen. op de fotoboeken wachten we natuurlijk met spanning....... :roll:
(Richard Childress)

erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo aug 17, 2011 23:19

Ik heb niet alles gelezen hier, maar let ook goed dat je niet te brede stoelen koopt!
Met name rechts kom je in de problemen met een Bertje aangezien je daar minder ruimte hebt... :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Terug naar “Algemene Technische vragen”