B-lex
Guru
Guru

RE: Rammel 75TS

di aug 16, 2011 22:11

Wat de oorzaak precies is weet ik niet, ben er goed ziek van in ieder geval :x

De bouten moeten op 113Nm volgens het boekje, dat is nou niet bepaald veel, en ben zeker dat ik ze vaster dan 113 heb gedraaid.
Loctite die ik gebruikt heb is 638, busje kostte 45 euro en werd geadviseerd door de plaatselijke gereedschap/automaterialenzaak.

Vanavond weer alles los gemaakt, morgen weer de zooi er van onder trekken, en dan maar eens origineel vliegwiel eraan hangen.
Dit afgedraaide vliegwiel komt van een racer af, en is dus gebruikt, lijkt me onwaarschijnlijk dat deze niet in balans is, maar je moet toch ergens zoeken.

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 16, 2011 22:37

Is de dikte van het vliegwiel ter hoogte van de boutgaten identiek? Niet dat de bouten dus niet helemaal 'aan' zitten omdat ze er te ver inzitten omdat het vliegwiel een stuk dunner is. :?

Dit zou niet aan het vliegwiel moeten liggen lijkt mij. Als het vlak waarmee het vliegwiel tegen de krukas aankomt goed schoon en vlak is en het vliegwiel is gebruikt geweest lijkt me het niet logisch dat het nu ineens los zou komen.

Bouten en draad in krukas goed schoonmaken en ontvetten en nogmaals met Loctite monteren en goed aantrekken zou mijn manier zijn nu... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

B-lex
Guru
Guru

di aug 16, 2011 23:11

De dikte van het vliegwiel is nog origineel waar de boutgaten zitten, enkel de buitenste dikke rand is afgedraaid.
Ik ga morgen eens verhaal halen bij de Loctite verkoper, als het meezit kan ik busje wel omruilen voor nr 270.

En dan draad in de krukas en boutjes nog eens heel goed schoonmaken, en nog een proberen denk ik.

Of korte metten ermee maken en gelijk origineel vliegwiel er terug op?
Ik zit namelijk te twijfelen of het wel aan het vliegwiel ligt, aangezien ik er sinds de motorwissel tot nu geen last van heb gehad.

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

B-lex
Guru
Guru

wo aug 17, 2011 23:30

Alles zit weer in mekaar, op staartstuk startmotor en inlaat na, maar dat komt morgen.

Boutjes schoongemaakt, draad in krukas schoongemaakt, toen alles even optappen, en gemeten hoe diep het was, hoe lang de bouten waren etc etc,
en toen alles netjes weer in mekaar. Ben benieuwd, loctite moet 24uur uitharden, dat hou ik dan ook maar even aan, morgenavond dus een rondje doen en luisteren.
Werkt trouwens erg fijn, met 2 assensteuntjes op straat liggen. Gelukkig heb ik een goede masseuse :lol:

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 17, 2011 23:36

Lukt het jou om het staartstuk helemaal los te krijgen zonder de motor te liften? Nooit geprobeerd, maar lijkt me vrij onprettig.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

B-lex
Guru
Guru

do aug 18, 2011 00:23

Was onprettig Yuri, maar dat is gelukt ja :lol:

Eerst gewoon los maken, dan de bouten van het vliegwiel los maken. Motorsteunen los, motor opkrikken, een beetje kantelen en paar cm naar voor.
Dan trek je vliegwiel eraf en laat je die zakken met het staartstuk. Terug in mekaar hetzelfde verhaal.

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Terug naar “Algemene Technische vragen”