Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

ma aug 01, 2011 13:10

carburateursteun los?
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

ma aug 01, 2011 15:33

Als je nog een oude bougie hebt kun je daar de kaars vanaf slaan en er een draadeinde op lassen. boegie in de motor schroeven. over het draadeinde schuif je een metalen plaat en het gereedschap is klaar. Zo heb ik altijd de kop zonder problemen los kunnen trekken.

eerst de voorkant een tikje lossen...dan de achterkant...etcetc. Als je twee stuks maakt werkt het wat makkelijker

succes!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

di aug 02, 2011 19:50

Toch maar gekozen voor het maken van een lift. Spanbandje strak om de kop heen, staalkabel aan twee kanten bevestigd en vastgemaakt aan een dikke spanband die ik over een balk gemonteerd heb aan het dak van mijn garage. Als ik teveel span til ik de hele voorkant op! Enfin, de spanning staat erop en ik ben al twee uur aan het tikken en heb al een half busjes wd40 eraan gewaagd inmiddels. Ik twijfel: heb ik met de kopbouten en de twee boutjes aan de voorzijde echt alles gehad?? Oh ja, de carburateursteun is ook los uiteraard...

En hoe komt ie eraf? Meestal langzaam of met een klap?

Groet,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

di aug 02, 2011 22:55

De methode van bertoontje is een goede manier. Gebaseerd op origineel alfa speciaal tools.
Werkt gegarandeerd.
Zoals je het nu doet zitten veel verende/elastisch delen tussen. Als hij nu loskomt heb je kans dat dit ongecontroleerd gebeurd met schade als gevolg.
Zeg niet het niet kan maar zou niet mijn manier zijn.
Cilkoppen kunnen zeer halstarrig zijn, zeker als er slechte koelvloeistof of water in het blok heeft gezeten.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

di aug 02, 2011 23:17

Meestal plakt de pakking...dus normaal gesproken trekt die zich langzaam los... als je hem ophangt....dan zal ie daarna uiteraard rap gaan :wink:

Ik zou het zo zeker niet doen, immers een tooltje maken kost een half uurtje, nog een half uurtje verder dan heb je dan de kop er gecontroleerd afliggen.... Zorg in iedergeval niet dat je de wielen van de grond hebt! Gewoon en klein beetje uit de veren halen moet toch genoeg zijn. Dan goed langs de draadeinden met wd40 inspuiten (ik neem aan dat je de koelvloeistof eruit hebt?!) en wachten. dat spul trekt immers langzaam in.

Als je de kopbouten los hebt...en twee bouten aan de voorkant, onder de kop, daarnaast de cab. steun dan heb je alles los.

Overigens hoe hang je de motor op als je die beugel bij de kopbouten niet meer hebt!? Tenminste daar kun je hem niet aan ophangen als je de kopbouten los hebt.... :roll:

Zet alle staalkabels goed vast....niet dat er straks eentje losvliegt!!

Succes!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

di aug 02, 2011 23:24

klik hier voor het tooltje dat ik hiervoor gemaakt heb

klik onder kopje "motor" op cilinderkop en dan de vijfde foto!

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

wo aug 03, 2011 01:48

Jez**** wat een mooie site bertoontje. Wat is het toch mooi spul! Ik heb stad en land afgelopen voor schroefdraad dat gelijk is aan dat van een bougie, maar dat bestaat denk ik niet. Ik heb ook geen spullen om te lassen of kopersolderen dus een tooltje zit er helaas niet in. Dit spanbandenverhaal was dus de enige oplossing voor me. Ik heb inmiddels 3 mm ruimte aan de voorzijde en doe rustig aan. Ik heb hem net uit de veren gelicht dus erg veel geweld is er niet mee gemoeid. Het moet maar zo...
Ben blij dat iedereen verzekert dat alle bouten los zijn. Bedankt voor de hulp, dit is echt een top-forum!

Hoop snel te kunnen gaan bouwen :thumbs:

Thanks,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketting??

vr aug 05, 2011 17:26

Hiera! Na 5 dagen (onder) spanning, is hij los.

Nogmaals bedankt allemaal. Laatste vraag: de kop lijkt vlak (glasplaat erop gelegd). Adviseren jullie deze koppen toch te laten vlakken? Het zou de eerste keer zijn vermoed ik ...
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: cilinderkop demonteren spider 1979; distributieketti

vr aug 05, 2011 17:59

Hiera! Na 5 dagen (onder) spanning, is hij los.

Nogmaals bedankt allemaal. Laatste vraag: de kop lijkt vlak (glasplaat erop gelegd). Adviseren jullie deze koppen toch te laten vlakken? Het zou de eerste keer zijn vermoed ik ...
Altijd laten vlakken. Als hij vlak is gaat er zo goed als geen materiaal verloren.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Algemene Technische vragen”