We weten immers allemaal dat een GTA snel op toeren komt.
Stop je hier nu andere toevoegingen bij als oliefabrikant, dan kunnen deze, bij extreme wrijving of hoge (lees snel wisselende) tempraturen een reactie krijgen op elkaar en zoals dat in de volksmond heet gaan `Schuimen`
Hahah, een gta motor komt echt niet sneller op toeren dan ander alfa 24v blokken. Sterker nog, een 156 2.5 24v blok loopt gemakkelijker in toeren op dan de 3.2 motor (grotere = zwaardere zuigers icm een krukas met langere slag....)
Het enige schuim dat ik wel eens zie als ik mijn GTA de sporen geef, is het schuim op de bek van de BMW rijder achter mij
Voor normaal gebruik is 10W40 olie prima, ook voor de GTA (zo veel spannender is die motor niet in vergelijking met een 3.0 24v, en ik mag dat zeggen

) Enige reden waarom ikzelf ook 10W60 olie in al mijn Alfa's kieper, is omdat ik kan zien in de 164's dat de oliedruk net even ietsje hoger blijft met 10W60.
Bij stationair toerental en warme motor is de oliedruk vaak laag (ca 1,5 bar op de meter), en voor 'piece-of-mind' heb ik dan liever 10W60 erin.
Maar dat er geen castrol in kan, maar wel agip is m.i. lariekoek.