Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 16:33

De remmen van mijn GT Bertone "brievenbus" van 1969 lopen steeds weer vast.

We hebben de remleidingen en de hoofdremcylinder reeds vervangen. Tevens gereviseerde remklauwen vooraan gemonteerd. Eerst lijkt alles goed te gaan maar na een kilometertje rijden loopt het allemaal weer compleet vast, zo erg zelfs dat het bijna onmogelijk is om nog thuis te geraken.

Rembekrachtiger ziet er nieuw uit, deze heb ik nog niet vervangen. Heb echter een nieuwe liggen.

Waaraan zou dit euvel kunnen liggen? Iemand een idee of hetzelfde al meegemaakt? Mijn garagist en ik worden stilaan moedeloos :cry:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 16:41

Heb het ook gehad na vervangen van de hoofdremcil. Als je klauwen nieuw of gereviseerd zijn kan dat de oorzaak niet zijn, ik had ook hele nieuwe klauwen erop. Bij mij lag het aan het rempedaal dat te strak stond.
Dus het pedaal drukt de zuiger van de hoofdremcilinder al wat in tijdens ruststand.
Het kleine gaatje in de hoofdremzuiger komt dan niet vij en kan de vloeistof niet teruglopen, dus blijf je druk opbouwen.
Dus zorg eerst voor een kleine speling in het pedaal. Denk dat dit het moet zijn. Succes.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 16:42

Zijn je blokken etc goed vrij? Soms moet je even wat bijvijlen, en goed monteren met kopervet. Ook vloeistof goed? Als de klauwen lang geleden gereviseerd zijn en vervolgens op de plank gelegen hebben kan dit wellicht ook het euvel zijn (lijkt me echter wat minder aannemelijk).
Bert en Juul

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 16:57

wim heeft het bij het rechte eind.

Had hetzelfde probleem met mijn Bertone Turbo. Compensatie gaatje kwam niet vrij....

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 17:12

Klinkt zéér aannemelijk!

Hoe los dit praktisch op?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 17:17

Bij het rempedaal waarschijnlijk de remlichtschakelaar even terugstellen.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 17:42

De stift die in je remdrukbekrachtiger zit ietsje bijstellen. Bij de 105 zou ik de details niet kennen, maar bij de meeste voertuigen moet de bekrachtiger daar voor losgehaald worden. Ik lees iets over bij de remlichtschakelaar stellen? Kan het van de "voorkant"?

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 17:55

Of je de stift kan bijstellen weet ik niet bij dit model, bij mijn montreal zat na montage van de nieuwe hoofdremcilinder het pedaal redelijk strak(geen vrije slag) na verwijderen van de remlichtschakelaar was het probleem opgelost, later de schakelaar weer teruggezet uiteraard. Bij sommige auto's zit er een stelbout zodat de schakelaar niet als aanslag voor het pedaal dient.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 18:10

De stift die in je remdrukbekrachtiger zit ietsje bijstellen. Bij de 105 zou ik de details niet kennen, maar bij de meeste voertuigen moet de bekrachtiger daar voor losgehaald worden. Ik lees iets over bij de remlichtschakelaar stellen? Kan het van de "voorkant"?
Remlichtschakelaar zit op de leiding valt dus niets aan te stellen.

Je kunt de slag bij de hoofdremcilinder verstellen.

Afbeelding

gr Jan

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 19:00

Is wel bij te stellen bij de 105: Hiervoor dien je je hoofdremcilinder wel van de bekrachtiger af te schroeven> daarna zie je de drukstift zitten met een soort dopmoertje op het uiteinde. Deze moer is om de speling te bepalen. De drukstift zelf wel blokkeren als je de moer verdraait.

(Let wel: Dit geldt voor de 105 met een ATE rembekrachtiger/ Hangende pedalen)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 19:46

Dave heeft staande pedalen!!

gr Jan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 20:52

Volgens mij staat er op dat plaatje wat Jan post een moer die gebruikt wordt om de stift te blokkeren. Die moer losdraaien (stift blokkeren tegen ronddraaien), daarna de stif een paar slagen indraaien en de blokkeermoer weer vast maken. Of moet hij juist uitgedraaid worden omdat het een trekstift is?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 20:57

Korter maken krijg je meer speling!
En natuurlijk minder speling bij langer maken.
Komt wel meer voor dit euvel.

Waarschijnlijk is een één winding korter al genoeg.

30mm vrije slag bij het pedaal houd ik meestal aan.

gr Jan

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

zo jun 19, 2011 21:22

Bedankt allen voor de hulp, ik weet nu waar ik het moet oplossen, ben benieuwd :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Terug naar “Algemene Technische vragen”