reijnaje
Guru
Guru

Achteras Alfa 33 type 3 vs Alfasud Sprint

do aug 11, 2005 15:05

Sinds een paar weken heb ik een Alfasud Sprint naast mijn Alfa 33 1.7 16V. Technisch hebben deze auto's veel overeenkomsten maar toch hebben ze een compleet ander bochtengedrag. Ik vroeg me af hoe dat kwam, en ging eens kijken naar de wielophanging van beide auto's. Mijn sprint heeft de voorwielophanging van een 33 16V, dus identiek aan mijn 33. Ik concentreer me nu dus even op de achterwielophanging. Hopelijk heb ik het duidelijk omschreven, zoniet dan hoor is het vanzelf wel neem ik aan.

De ophanging van de achteras is verschillend terwijl de vorm van de as grotendeels gelijk is. Beide type achterassen hebben aan iedere kant 2 reactiearmen. De reactiearmen van de 33 wijzen allebei naar de voorkant van de auto, terwijl er van de Sprint er 1 naar voor, en 1 naar achter wijst. De ophangpunten van alle armen bevinden zich boven de as, oftewel alle armen wijzen (licht) naar beneden als het ware.

Ik denk dat er daarom veel verschil is in het bochtengedrag van beide auto's. Want voor de type 3 betekend de ophanging volgens mij dat de as bij het inveren iets naar achteren verschuift. Want de reactiearmen gaan van aflopend (hoog ophangpunt bodem, laag ophangpunt as) naar bijna horizontaal, volgens de stelling van pythagoras (voor de tweede keer in mijn leven dat ik daar het nut van inzie) betekend dit dat de horizontale lengte toeneemt als de verticale afstand kleiner wordt. Aangezien het buitenste wiel inveert in een bocht, verplaatst het buitenste wiel naar achter tov de carroserie (binnenste wiel komt zelfs wat naar voren aangezien die kant opgetild wordt en dus uitveerd). De achterwielen sturen in de tegengestelde richting van de voorwielen, waardoor de draaicirkel kleiner wordt. Een meesturende as dus.

Aangezien bij een Sprint de reactie armen ieder naar een andere kant gaan verschuift een van de ophangpunten naar voren en het andere naar achter tijdens het inveren. De as kantelt nu voorover tijdens het inveren, maar verschuift niet of nauwelijks naar voor of naar achter. Een neutrale (niet meesturende) as dus.

Beide assen hebben zo hun voor- en nadelen. Heeft iemand hier al eens eerder over nagedacht? Over welke as nu het "beste" is?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Achteras Alfa 33 type 3 vs Alfasud Sprint

do aug 11, 2005 16:38

De achteras van een type 3 is echt gewoon een evolutie van de oude. Een 33 type 1 en 2 hebben dus een vergelijkbare ophanging als van de Sprint. Welke beter is???????? Heb eigenlijk alleen serieus met types 1 en 2 rondgebanjerd...
Shut up and ride!

Rees Cees

do aug 11, 2005 17:12

ja volgens mij maakt het niets uit.

Beide types hebben 4 ophangpunten (2x as en 2x auto) die ophangpunten zitten in een ruit vorm (bij een type 3) Bij een type 2 is de onderste poot van de ruit precies gespiegeld dus voor de krachten maakt dat mijns inziens niets uit.

Daarbij komt dat alle twee de assen bij het inveren (overdreven) naar achteren bewegen. type 3 in de ruitvorm en type 2 om het draaipunt van de as. door het naar achteren gaan bij het inveren wordt de wielbasis langer dus stabieler lijkt mij.

Ik denk eerder dat de betere wegligging van een Sud door het lagere gewicht van de auto komt en de andere voorwielophanging daar de schijven aan de bak zitten dus een lager onafgeveerd gewicht aan de wielen.

De evolutie van de achteras zal ws wel met de verandering van het gewicht en de verdeling daarvan te maken hebben.

reijnaje
Guru
Guru

do aug 11, 2005 17:30

Als het inveren de gehele bocht gelijk zou blijven zou het fijn zijn ja. Maar dat is haast nooit. In een bocht veert het wiel constant in en uit (hobbels en kuilen) waardoor de as dus steeds blijft verschuiven. Daarbij veren de wielen niet tegelijk in en uit dus verschuiven links en rechts ook ongelijk waardoor een zwabberende achterkant ontstaat.... niet extreem natuurlijk maar toch wel een beetje.

De type 3 ophanging is inderdaad een ruit waardoor de as niet naar voren kantelt tijdens het inveren, dat is dus gunstig voor de ophangpunten van je dempers en panhardstang. De type 2 as verplaatst minder naar achter omdat de reactiearm van de achterkant naar de bovenkant van de as de as naar voren duwt, de as kantelt dus naar voor. Dat is ongunstig voor de ophangpunten van je dempers en panhard stang maar gunstig omdat het wiel veel minder naar achter beweegt. Hierdoor krijg je een rustiger bochtengedrag.

Het roteren/kantelen van de Sprint as is duidelijk te zijn als je de auto opkrikt, zo kwam ik er dus ook achter.

Zoals gezegt heeft mijn Sprint een 16V voorwielophanging inclusief remmerij dus het onafgeveerd gewicht is gelijk aan een 33 type 3 16V.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 11, 2005 22:46

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat die ophangpunten van de achteras naar de voorkant zijn verhuisd omdat het kontje van de auto minder stijf is dan wenselijk voor de oude constructie. In theorie is de sprintophanging idealer, maar in de praktijk de 33 (type 3) steviger. :o Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ie beter bestand is tegen aanrijdingen van achter. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

reijnaje
Guru
Guru

vr aug 12, 2005 07:53

Hmm, klinkt aannemelijk. De achterkant van de Sprint zal inderdaad redelijk wat torderen.... mooie uitdaging dus om die achterkant te verstevigen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 05, 2005 22:07

ben benieuwd hoe je dat gaat doen.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Tuning onderwerpen”