Omdat er fysieke goederen verscheept worden en douane fysieke controles uitvoert.
Je kunt online wel opgeven dat het een schroef voor een Alfa is... Maar ze willen toch weten of er niet per ongeluk wit poeder meegestuurd wordt...
Ja, maar daar heeft alleen de douane werk aan, niet TNT...
Wel eens van douaneagentschappen gehoord?
De goederen moeten, met de juiste papieren, aangeboden worden bij de douane... de douane zelf doet verder niets dan controleren of dat allemaal klopt... De goederen komen niet uit de lucht op het bureau van de douanier vallen... noch vullen formulieren zichzelf in...
De douane is een overheidsdienst... die gaan echt geen vliegtuig uitladen, pakketten sorteren en verplaatsen, formulieren invullen etc...
Dan is er ook nog zoiets als de borgstelling door het agentschap (voor het geval dat er een naheffing plaats vindt).
De vervoerder kiest het agentschap en in het geval van de "posterijen", zijn ze zelf het agentschap en als een pakket goederen niet in aanmerking komt voor BTW heffing, hoeft het agentschap niets te doen en betaal je dus ook niet voor die activiteiten. In het geval dat er wel een heffing plaatsvindt, moet het agentschap werk verrichten en daar betaal je dan ook voor.
Ik vind het echt geen slecht systeem alleen zijn er een aantal zaken en acties die door onwetendheid van de consument "ontastbaar" of zelfs "onzichtbaar" zijn maar die wel degelijk plaatsvinden.
Verkeerde vriendjes dan, ofzo?
Je zou toch moeten weten wat ik doen om brood op de plank te laten verschijnen... daar horen ook contracten met alle credit card maatschappijen bij...
Zou op z'n minst erg vreemd zijn als ik nu na 15 jaar nog niet zou weten hoe dat in elkaar steekt.
En gelukkig maar dat ze zo werken, dat zorgt er voor dat fraude redelijk beperkt blijft. Iemand die snel even een contract afsluit om "te cashen" valt zo door de mand en raakt z'n contract kwijt.
Er worden ook veel te veel sprookjes verteld over fraudes. Zoals reeds gezegd, het enige reële risico dat je loopt op definitief je geld kwijtraken is als je per bank betaalt. Hoegenaamd alle andere methodes zijn redelijk voorzien van kopersbescherming.
De enige echte kans die je hebt op fraude is "identity theft" en dat iemand met je credit card gegevens aan de haal gaat en daarvan lekker gaat shoppen. Maar zelfs dat is een kwestie van gewoon goed kijken wat er op je credit card afgeschreven wordt en op tijd aan de bel trekken als er iets niet in de haak is.
Heb in die 15 jaar zo'n beetje elke mogelijke vorm al wel voorbij zien komen... zowel van lieden die shoppen met andermans card als lieden die, na verhuizing, hun oude huisnummer combineren met hun nieuwe straatnaam en dan logischerwijs hun goederen niet ontvangen en dan meteen "FRAUDE!" roepen en pakketten die in de mist der TPG domweg "oplossen" (zowel
door ons verstuurd als
aan ons verstuurd) maar pogingen tot ECHTE fraude zijn altijd (gelukkig!) nog beperkt gebleven tot die eerste categorie (shoppen met andermans card) maar die vis je er met wat ervaring zo uit en verwerken we niet eens meer.
Ik vind de reacties op de inklaringskosten ook wel een beetje vreemd eerlijk gezegd... als je een auto uit de USA haalt moet ie ook ingevoerd worden... met alle bijkomende kosten... en heb je ook een douaneagent nodig voor de papieren rompslomp (tenzij je daar zelf heel erg veel ervaring mee hebt)... waarom zou dat met andere goederen anders zijn?
Binnen Europa hebben we vrij handelsverkeer maar met de USA hebben we dat niet en dan vergt het domweg een grotere inspanning om die goederen de EU binnen te brengen en inspanning = kosten.
Voordat we vrij handelsverkeer hadden binnen Europa was een auto invoeren uit Belgie net zo'n crime... Had je ook een agentschap nodig. Het kost wat (niet eens heel erg veel) maar ze leveren er ook een dienst voor.
Invoeren is gewoon iets om rekening mee te houden als je gaat bieden op goederen van buiten de EU (en dat geldt dus ook voor bv Zwitserland).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...