Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 10:58

Een vraag voor de technici onder ons. :wink:

Ik ben aan het experimenteren met een 1750 blok met één progressieve weber DGV carb.
De weber DGV is kwa sproeierbezetting bedoeld voor een 1600 Frod blok en behoeft daarom wat aanpassing.
In amerika heb ik wat advies verkregen met betrekking tot een goede sproeierbezetting, welke ik nog niet heb kunnen testen.

WANT

Mijn vraag:
De weber DGV is een valstroomcarb, welke progressief werkt. Bij gas geven gaat eerst 1 klep open en daarna de tweede. Nu zit ik met het feit dat ik een grotere acceleratiesproeier nodig heb. De originele acceleratiesproeier heeft twee pootjes (1x primaire venturi en 1x secundaire venturi) waarbij de acc sproeier alleen een inspuitopening heeft voor de primaire venturi.

In een grotere maat zijn er nog slechts twee varianten vekrijgbaar:
acc sproeier met opening aan se secundaire kant (heb ik dus niks aan)
acc sproeier met opening aan BEIDE kanten :shock:

Ik kan nu twee dingen doen met de laatste variant:
A) monteren met opening aan beide kanten: wat gebeurt er dan? Bij accelereren met volgas zal dit wel goed gaan :twisted: , maar bij half gas (één klep open?) moet het toch ook ergens heen?
B) opening aan secundaire kant dichtkitten en dan monteren: moet zeker goed gaan.

Is variant A te overwegen? Ik weet dat deze variant in de racerij gebruikt is/wordt maar waarschijnlijk in combinatie met een ombouw van progressief naar twee gelijktijdig opererende kleppen?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 11:02

ziet er zo uit:
Afbeelding
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 12:07

De sproeier is ongetwijfeld ruim overbemeten en niet de restrictie. De opbrengst komt waarschijnlijk van de afstelling van de pomp. Als je te weinig mengsel krijgt uit die pomp, zal je die anders af moeten stellen, lijkt me?

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 12:16

Hoezo overbemeten?

waarom kun je die dan zelfs twee keer zo groot krijgen?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 13:16

Weet je zeker dat je een grotere sproeier nodig hebt en niet meer opbrengst?

De diameter van de sproeier bepaalt in principe de tijdsduur die nodig is om de vooraf ingestelde hoeveel benzine toe te voeren. Hoe groter het gat hoe sneller die hoeveelheid ingespoten wordt. Een grotere sproeier voert dus niet meer benzine aan.

Dus:
Een grotere sproeier geeft bij gelijkblijvende pompopbrengst een kortere "inspuitduur". Populair gezegd: kiept dezelfde hoeveelheid benzine sneller naar binnen.

Gelijke sproeier met grotere pompopbrengst geeft een langere inspuitduur en grotere hoeveelheid. Populair: kiept meer benzine gedurende langere tijd naar binnen.

Vraag is dus wat je precies nodig hebt op hem mooi op te laten pakken...

Heb je al gereden en vastgesteld dat de huidige bezetting en afstelling niet voldoet?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 14:10

voor de volledigheid nog wat toelichting:

Ik heb gereden met de originele 1600 bezetting.
Resultaat:
Om de mengschroef op stationair zo goed mogelijk te krijgen moest ik hem erg ver (bijna helemaal) in draaien ten opzichte van de door weber voorgeschreven basissetup.
van stationair naar gas geven hikt de motor, waarna deze goed doortrekt.
De oude bougies (inmiddels vervangen voor nieuwe) waren kurkdroog.

Om het oppakken van onderaf te verbeteren heb ik op basis van een advies van Pierce Manifolds (USA) een andere mengbuis gezet in de primaire zijde. (was F6, nu F50) Conform dit advies Op basis van het advies van Pierce Manifolds (USA) heb ik hierbij ook grotere staionair sproeiers (0.05 groter) aangebracht. Ook heeft dit geleid tot iets grotere hoofdsproeiers (0,05 groter) en flink grotere luchtsproeiers (primair 0,25 groter en secundair 0,10 groter).
BCCP heeft het advies van Pierce nog eens geanalyseerd. Een vergelijking met sproeierbezettingen van 1600 ford en alfa motoren leert dat het adves logisch in elkaar zit.

Onderdeel van het advies was dus ook nog de genoemde vergroting van de acc sproeier van 0,5 naar 0,55.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 14:13

@ Jack

Dank voor je uitleg.
Ik zal eens kijken of/hoe ik kan stellen aan de pomp opbrengst, maar eerst beter eens proefdraaien vanavond met de aangepaste bezetting.

Logischerwijze neig ik voor de acc sproeier naar het dichtstoppen van de secundaire tak en dan de .55 monteren en dan afstellen en eens kijken wat het geheel doet.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 15:05

Joris,

ik zou me er nog even niet te druk om maken...

Ik heb de bouw van de DGV zo niet in m'n hoofd zitten maar ik zou eerst kijken of er wat aan de acc. pompopbrangst te doen is.

Als je hem onbelast van stationair door z'n verschillende sproeiers laat klimmen, niest ie dan ook? Hikt ie verder nog? Pakt ie mooi op?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 15:34

dan pakt hij mooi op inderdaad.

het gaat van onbelast naar belast: eerst even inhouden en dan in 1 keer door.

Dit gebeurt zowel in vrijloop als tijdens het rijden in de versnelling.

tijdens het doortrekken geen hikjes
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 15:44

Dan zou ik inderdaad een stapje groter gaan.

De enkelvoudige 55 is trouwens wel te krijgen hoor.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

vr mei 13, 2011 15:51

Dat dacht ik ook maar nu blijkt niet bij bccp, waar ik alle benodigde onderdelen obv het advies van Pierce in 1 keer kon bestellen......dacht ik :x
(ik zal mij hier verder niet over uitwijden op deze plek :oops: :wink:)

De .55 dubbele acc sproeier zal ik wel aan 1 kant dichtmaken zodat ik verder kan.
Vanavond ga ik dus de boel aanzwengelen en dan eens kijken wat er gebeurt. :wink:

Met 1600 bezetting wat de TI overigens al VEEL vlotter (als in sneller :twisted:) dan met de oude solex
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Acceleratiesproeier experimenten

za mei 14, 2011 11:50

Hoezo overbemeten?

waarom kun je die dan zelfs twee keer zo groot krijgen?
Zaagmans heeft het redelijk goed uitgelegd wat ik eigenlijk bedoel. :)

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2282
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Acceleratiesproeier experimenten

za mei 14, 2011 14:49

Net de carb met de nieuwe setup afgesteld en een rondje gereden.
Werkt een stuk beter. Hik is weg.
Na wat kms de bougies er eens uittrekken
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”