Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 16:03

Met mijn autocrossende collega's had ik een discussie over koelwater. Nou is algemeen bekend dat gewoon water de beste koelende eigenschappen heeft, maar het nogal corrosief is. In de autocross mag zelfs geen koelvloeistof gebruikt worden, alleen water met eventueel een toevoeging. Nu bestaat er een toevoeging genaamd Water Wetter die ervoor zorgt dat er geen luchtbelletjes ontstaan aan de wanden van het koelsysteem. Hierdoor wordt het koelend vermogen van het systeem nog verder vergroot.

Een praktijktest van een Engelsman op zijn MGA laat het volgende zien:

50/50 glycol water 228 degrees F (108°C)
50/50 + water wetter 220 (104,4°C)
water only 220 (104,4°C)
water + water wetter 202 (94,4°C)

Ten opzichte van een normaal koelvloeistofmengsel dus een daling van 12,5% in temperatuur bij het gebruik van gedistilleerd water met Water Wetter!

Het onderstaande 'Wow Mike! Moet je kaiken... Is het niet ongeloooflaik???' filmpje laat mooi zien wat het spul precies doet:

Test op een Mazda Miata


Nu zijn er echter boze tongen die beweren dat er een chemische reactie ontstaat en Water Wetter zorgt voor een soort slijmachtig residu in je koelsysteem. Voor de meeste circuit- en cross-auto's niet zo'n probleem, aangezien de motor er vaak toch meerdere keren per seizoen uitgaat, maar voor straatgebruik iets minder ideaal. (al is het drainen en spoelen van het koelsysteem een vrij eenvoudige handeling) En daarbij komt dat de meeste negatieve geluiden komen uit de hoek van de computer nerds waarbij het koelsysteem voor processorkoeling ontzettend weinig volume heeft en overdosering dus nogal snel aan de orde kan zijn. Ik weet dus niet goed wat ik van deze kritiek moet denken.

Maar aangezien het koelsysteem van mijn boxertje vrij krap bemeten is en ik tijdens een 's zomerse file op een Alpenweggetje de motortemperatuur al snel zie stijgen en de fan overuren hoor maken vroeg ik me af of dit spulletje een aanrader zou zijn voor mijn straatauto. Water Wetter heeft anti-corrosieve eigenschappen, dus in theorie mag het gedistilleerde water geen gevaar vormen.

Wie heeft er voor bijvoorbeeld zijn circuitauto al eens Water Wetter gebruikt en wat zijn de praktische ondervindingen? Geeft het inderdaad een hoop gelei in het koelsysteem? Houdt het de motor een stuk koeler? Mocht iemand er ervaring mee hebben of er iets zinnigs over kunnen zeggen, dan ben ik één en al oor... :lol:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 16:14

Geen daadwerkelijke ervaring met Water Wetter maar kom je ECHT in de problemen met je koelsysteem of moet het gewoon hard werken?

Een goed onderhouden koelsysteem met normale koelvloeistof zou eigenlijk alle Europese omstandigheden aan moeten kunnen zonder aan de kook te raken en zonder toevoegingen als Water Wetter...

Raakt het wel aan de kook, dan is er iets anders aan de hand... waterpomp, radiateur etc.

€ 0.02
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 16:22

Nee hoor, geen problemen met het koelsysteem. Maar ik ben altijd geïnteresseerd in optimalisatie en was gewoon benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Niet bedoeld als symptoombestrijding van een structureel probleem dus!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 18:06

Water wetter in racemotoren is een ander verhaal dan in straatauto's. Die racemotoren gaan maar een paar draaiuren mee voordat de boel weer uit elkaar gaat voor inspectie/revisie.

Als je leest wat voor chemicalieen er in zitten, werkt water wetter vooral om cavitatie tegen te gaan. Als je koelsysteem groot genoeg is voor het vermogen wat je er in probeert te stoppen en goed is ontworpen (kanalen bij waterpomp, in cylinderkop) zal je geen cavitatie krijgen. Geen cavitatie betekent geen belletjes, dus zal het in dat geval ook niet echt nut hebben.

Je kan het ook toevoegen aan je "gewone" koelvloeistof. In dat geval heb je wat meer corrosieremmende stoffen en de silicaten die de cavitatie tegengaan, maar die kennelijk wel met rubber en plastic reageren.

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 19:21

Cavitatie is een gevolg van luchtbelletjes in het koelsysteem door onderdruk, maar het voorkomen van cavitatie is niet zozeer waar dit goedje voor ontwikkeld is volgens mij. Voor industriële toepassingen worden hiervoor bijvoorbeeld systemen als Spirovent gebruikt. Ik begrijp dat het doel van Water Wetter vooral is om te voorkomen dat de luchtbelletjes zich ergens aan hechten en zo op die plek warmteoverdracht verhinderen. Dat het helpt tegen cavitatie is mooi meegenomen, maar voor zover mij bekend is dat bijna nooit een probleem bij automotoren.

Op zich geloof ik ook wel dat het principe werkt en dit spul de werking van je koelsysteem optimaliseert, maar ik was benieuwd of het een aanrader is om de koelvloeistof in mijn auto te vervangen door gedistilleerd water met Water Wetter. Men claimt dat het voor rubberen afdichtingen ongevaarlijk is en ook anti-corrosief, dus dan zou het in theorie ook in een straatauto toepasbaar moeten zijn. Ik vermoed namelijk dat die 'sludge' vorming alleen plaatsvindt bij een verkeerde dosering, maar zou graag eens horen hoe de praktijk is.

Geen problemen dus met de koelcapaciteit en ook geen hoog-vermogen motor die extra warmte kwijt moet! Gewoon benieuwd of ik van een goed functionerend systeem een nog beter systeem kan maken. :)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 19:56

tja...als het goed werkt, waarom dan anders? in een racer kan ik het mij voorstellen zeker als op heel warme dagen de limiet bereikt of overschreden wordt. in een straat auto lijkt het mij echt niet nodig, nog even naast de positieve anti corrosie-eigenschappen van d emoderne koelvloeistoffen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Redline Water Wetter

do mei 05, 2011 22:04

Het zal ongetwijfeld ook helpen tegen het vormen van gasbellen (water) natuurlijk. Hele kleine luchtbellen verdwijnen vanzelf na een paar keer warm-koud cyclus in je koelsysteem, dus dat lijkt me niet een blijvend effect.

Het is in ieder geval niet vorstbestendig, dus het kan misschien in de zomer wel in je koelsysteem, maar in de winter zal je toch antivries er in moeten hebben.

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

Re: RE: Redline Water Wetter

vr mei 06, 2011 11:16

Het is in ieder geval niet vorstbestendig, dus het kan misschien in de zomer wel in je koelsysteem, maar in de winter zal je toch antivries er in moeten hebben.
Hmmm dat is een argument waar ik nog niet aan gedacht had, maar wat wel zeer relevant is met die winters van de laatste jaren! Thanks!

Terug naar “Algemene Technische vragen”