Egbertone
Guru
Guru

verklikkerrelais vergeten verlichting 75

zo mar 29, 2009 14:59

Het ziet er naar uit dat er in mijn 75 geen standaard voorziening zit voor een waarschuwingsrelais wanneer je de lichten aan laat staan. Ik wil dit wel graag inbouwen en vraag hier dus om raad.

Zie de foto hieronder:

Afbeelding

- klopt het dat het omcirkelde relais een verklikkerrelais voor vergeten verlichting is?

Het relaisvoetje zoals je op de foto ziet heb ik in mijn 75 niet kunnen vinden, ook ligt er geen bedrading klaar. Wel heb ik daar ergens in de buurt een losse tweepolige stekker gevonden, waarvan in ieder geval één draad meeschakelt met het contact. Ik neem aan dat je er daarvan in ieder geval een nodig hebt. Verder waarschijnlijk nog een draad op de instapverlichting en een massa. Klopt dit?

Het bewuste relais zoals hierboven op de foto heb ik al liggen, weet alleen niet welke draad ik waar aan moet sluiten.

Afbeelding

Dus wat komt er op:
- C
- E
- L

Ik lees het graag!

6C

RE: verklikkerrelais vergeten verlichting 75

zo mar 29, 2009 19:13

Contact - plus na contact
Earth - massa
Light - dashbord verlichting

Om een of andere reden kon zo'n relais er bij een 3.0 v6 America niet meer vanaf, het zit alleen op de goedkopere modellen

sibering
Member
Member

zo mar 29, 2009 19:26

op mijn giulietta 2.0 gt zat er ook een reuze handig :wink:
veel alfa folders TE KOOP!
slolex 5000 snorbrommert. 1972
vw polo 1.4 16v op lpg g3

gehad:alfasud ti 1.5 ,sud ti 1.2, sud giardinera. alfa giulietta gt 2.0,lancia beta coupe, autobianci a112 abarth
giulia nuova super 1.6. alfa33 type 2.

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: verklikkerrelais vergeten verlichting 75

zo mar 29, 2009 21:12

Contact - plus na contact
Earth - massa
Light - dashbord verlichting
Woehaaa....

Dat de uitleg zo eenvoudig was had ik niet kunnen denken... maar wel heel logisch zo :D

Binnenkort maar eens proberen! Ik heb in ieder geval al een stekkertje gevonden met een plus na contact en wellicht dat de andere draad schakelt met de verlichting... heb ik nog niet geprobeerd.
Gaat nu wel lukken denk ik.

Egbertone
Guru
Guru

do apr 16, 2009 07:51

Owkee...

Ik heb de drie contacten geprobeerd en het werkt! Indien alles aangesloten doet het relais niets, haal ik de spanning van C (schakel dus als het ware het contact uit), dan begint het relais te "loeien". Overigens een vriendelijke "klingel" en niet zo'n bijterige "snauw" zoals je bij een Duitsch voortuig hebt, maar dat terzijde....

Als ik he echter op deze manier aansluit, gaat het relais werken zodra ik het contact uitzet. Dat is volgens mij niet de bedoeling... ik neem aan dat de massa dan via de deurcontacten van de binnenverlichting geschakeld wordt?!

Klopt dit? En ligt de bedrading wellicht al klaar?? Iemand die dat weet??

Het is nu hard nodig, stond vanochtend voor de tweede keer met een lege accu.... vergeten :idea:

Huib
Guru
Guru

do apr 16, 2009 08:30

klopt, massa pakken op de schakelaar voor de binnenverlichting. Ik weet niet hoe het bij een 75 zit, lijkt me niet dat er al voorbereide bedrading ligt. Maar meestal kun je deze groene draad vrij makkelijk aftappen onderaan de A-stijl. Als je de schakelaar uit de deurpost schroeft dan weet je welke kleur draad je moet zoeken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

do apr 16, 2009 09:33

Een 75 heeft geen losse schakelaar daarvoor, zit ingebouwd in het slot. Even je deurpaneel verwijderen dus en checken welke stekker je moet hebben.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2011 09:26

Gisteren heb ik in een 89-er 75TS ook een origineel verklikkerrelais ingebouwd. Er is echter geen pin die bij 'portier open' aan massa gaat (alleen eentje die van 5 naar 12V gaat)! Dus de E gaat gewoon aan massa, de C op een geschakelde plus en de L op de plus van de (dashboard)verlichting. Het relais zet het dan inderdaad op een jengelen zodra je het contact uitzet, maar liever dat dan een leeggelopen accu!
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma apr 25, 2011 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 25, 2011 10:10

Gisteren heb ik in een 89-er 75TS ook een origineel verklikkerrelais ingebouwd. Er is echter geen pin die bij 'portier open' aan massa gaat (alleen eentje die van 5 naar 12V gaat)! Dus de E gaat gewon aan massa, de C op een geschakelde plus en de L op de plus van de (dashboard)verlichting. Het relais zet het dan inderdaad op een jengelen zodra je het contact uitzet, maar liever dat dan een leeggelopen accu!
Yuri,
De eerste foto's zijn niet meer zichtbaar. Daarom is het verhaal mij niet meer duidelijk.
Ik zou ook graag een waarschuwingssignaal te horen krijgen als ik het contact afzet terwijl de verlichting nog aanstaat.
Zelfs gisteravond (begin) vergat ik het nog.
Heb jij nog foto's van de positie waar het relais geplaatst moet worden? Het is voor mijn plastic 75.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2011 10:23

In een 75 zit het relais origineel op het AR-control-plankje; zo ver ben ik gisteren niet gegaan. Ik heb het relais dus achter de zekeringenkast opgeborgen met wat tie-wraps. Niet heel elegant, maar die hele ruimte daar is af-fabriek ook al een rommeltje dus wat zou het :lol:

Ik heb bij het verwijderen van het relais uit de sloper even een fotootje gemaakt als geheugensteuntje, hopelijk heb je er wat aan:

Afbeelding

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 25, 2011 11:21

Gisteren heb ik in een 89-er 75TS ook een origineel verklikkerrelais ingebouwd. Er is echter geen pin die bij 'portier open' aan massa gaat (alleen eentje die van 5 naar 12V gaat)! Dus de E gaat gewoon aan massa, de C op een geschakelde plus en de L op de plus van de (dashboard)verlichting. Het relais zet het dan inderdaad op een jengelen zodra je het contact uitzet, maar liever dat dan een leeggelopen accu!
Dat draadje waar je op doelt is denk ik ook geen "deur open" schakelaar, maar een "slot open" verklikker voor de AR control. Ongetwijfeld zit het relais voor het lichtalarm daarom dus ook direct naast de AR control.

Als je niet zelf met de AR control wil kloten kan je natuurlijk ook nog zelf zo'n ouderwets massa-schakelaartje in de linker A-stijl plaatsen. Daar kan je dan zo'n ultrasimpel tweedraads zoemertje op plaatsen. :idea:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2011 12:37

Dat draadje waar je op doelt is denk ik ook geen "deur open" schakelaar, maar een "slot open" verklikker voor de AR control. Ongetwijfeld zit het relais voor het lichtalarm daarom dus ook direct naast de AR control.

Als je niet zelf met de AR control wil kloten kan je natuurlijk ook nog zelf zo'n ouderwets massa-schakelaartje in de linker A-stijl plaatsen. Daar kan je dan zo'n ultrasimpel tweedraads zoemertje op plaatsen. :idea:
Dat is inderdaad waarschijnlijk de functie van de genoemde draad. Overigens is bij de originele relaishouder (zoals je op de foto kunt zien) ook een splice aanwezig op pootje C van het relais. Ik heb het juiste schema er nog niet bij gevonden, en ook de moeite niet genomen om het in de (inmiddels afgevoerde) sloper uit te vogelen wat daar de functie van is. De draden verdwijnen immers ergens achter het dashboard en ik had niet echt zin om dat er in zijn geheel uit te trekken :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”