Dit tikken heeft de auto al ruim 40.000km, maar niet zo erg als nu.
Na een kort onderzoek door de garage, blijkt de voorste cilinder aan de bestuurderszijde een meer zwarte bougie te hebben en een compressieverhouding van 15 i.p.v. 12 op de overige cilinders.
Overigens zit er zoals gewoonlijk redelijk veel vocht in de olie, maar koelvloeistof is in orde (die dop heb ik er nog nooit afgehad). Geen motorstoringen de laatste tijd en geen gekke dingen gedaan of gemerkt.
het lijkt er (met mijn beperkte ervaring) inderdaad op dat de motor bij hogere toerentallen onder belasting gaat "kloppen".
Mijn vermoeden is dat de oorzaak waarschijnlijk bij een (inlaat-)klep zit: De hydroulische klepstoter of nokkenas.

Door het ontbreken van de kleppendeksels bij deze motor, lijkt controle erg lastig. daarnaast is de cilinderkop ook niet bepaald goed toegankelijk.
waarschijnlijk is de eenvoudigste methode om het motorblok en de bak te ondersteunen en na het wegnemen van het sub-frame, de auto een stukje te liften (25cm of zo iets)


Alle info is welkom, foto's in het bijzonder. Al vast bedankt daarvoor.