pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

versnellingsbak Giulia

ma feb 28, 2011 22:06

Mensen,

Vandaag mijn versnellingsbak terug in elkaar gezet. eerst midden deel en draaide mooi toen achterdeel erop nog steeds alles netjes. Alle versnellingen getest en schakelde goed en draaide nog steeds mooi.

Alleen toen ik de uitgaande as monteerde en deze vast zette ging er iets mis. Altans ik kwam er achter dat de moer achterop echt niet te vast moet omdat dan de hele bak stuikt...Ik had deze vast gezet en deed nog een check en in welke versnelling ik hem ook zette de bak wou niet rond. Nu dacht ik eerst dat ik de ringen die naast de schakel stang zitten verkeerd had gezet en dus niet juist had gecentreerd dus dat weer los en ff met een schroeven draaier in de versnellingen gezet, maar probleem herhaalde zich... Toen de achterste moer een klein tikje los gezet en draaide weer keurig.

Nu is mijn vraag of dat dit de normale gang van zaken is met die achterste moer? klopt het dat deze een voor spanning heeft en dan gewoon afgesteld word als een wiellager dus op gevoel? of heb ik iets over het hoofd gezien?

mvg
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

don515jz
Full Member
Full Member

RE: versnellingsbak Giulia

ma feb 28, 2011 23:42

Dit zeker niet normaal, die moer moet met een koppel van 110 tot 120Nm vast worden gezet (Olyslager)

Weet je zeker dat alle vulringen zijn teruggeplaatst en dat deze op de juiste plaats zitten? Want als ik het verhaal zo lees lijkt het er op dat wanneer je die moer vast zet je ook een van de tandwielen op de hoofdas vast klemt.
Mijn vermoeden is het tandwiel van de 5de versnelling.
Zet de moer eens vast, de bak in z'n vrij en wat gebeurt er dan? Draait de bak nog en zo ja, kan je dan de ingaande as verdraaien en de uitgaande as tegenhouden?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 01, 2011 08:02

Doel jij op die ene ring.... 8) die ong 3 mm dikke ring... bij de 5e versnelling?

Want dat kan kloppen deze was met demonteren ergens blijven plakken denk ik en had geen idee waar deze hoorde en zit nu achter het uitgaande lager, want als ik hem eronder deed klopte het niet en kon de bak niet dicht.

Als de bak in zijn vrij staat en ik draai aan de prise as draait de uitgaande as idd ook. kan deze wel tegen houden maar wel met weerstand...

don515jz
Full Member
Full Member

di mar 01, 2011 20:02

Ik heb een scan van de bak gemaakt. Kijk eens of alles op z'n plaats zit.
Afbeelding

Als je het plaatje groter wil hebben dan kan ik hem wel mailen.

Don

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 02, 2011 06:03

Ring nr 29 gaat het dan om he...

Die zit idd nu aan de andere kant van het lager. toen ik hem had zitten waar hij dus hoort te zitten had ik het idee dat de achterkant er gewoon niet lekker tegenaan wou...

En Don, die verschillende ringen aan de zijkant bij het schakel mech is om de middenstand af te stellen denk ik toch?

don515jz
Full Member
Full Member

wo mar 02, 2011 22:37

Pieter,

Ik heb je een paar scans gestuurd, Als het nu niet meer lukt. :wink:

Je inbox is toch wel groot genoeg?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 03, 2011 06:14

Dank je!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 25, 2011 15:28

Probleem is opgelost.

Ik had in de haast (nooit goed dat weet ik) de binnenste ring ofwel bus met opstaande rand verkeerdom gemonteerd... :oops: Dus die ring zat er voor het zicht al alleen hoorde deze aan de binnen zijde te zitten. Nu drukte ik de 5e versnelling vast op het tandwiel...

Maar probleem is opgelost en weer een heerlijk schakelend bakkie. :D

En bedankt voor de tekeningen. liggen nu in plastic in de schuur. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”