Ok, na nog wat nadenken, oude topics doorvogelen en ruggespraak (thanks Allesandro!

) nog wat dingen gecontroleerd.
Allereerst daarnet nog eens 'als test' de motor aan de kruk rond gedraaid. Pakweg een kwartslag gedaan en toen, toink...
Kijk eens waar de pieletjes staan: (beetje slecht te zien vanwege schuin gefotografeerd)
Met als gevolg:

Inlaatnok een tand of 4 a 5 van tijd af...
Alles terug op tijd gezet en spanner gedemonteerd voor inspectie. Is helemaal in orde, ook de bimetalen veer werkt (getest met haarfohn)
Af laten koelen en terug gemonteerd.Bleek dat er een stuk schroefdraad van het lange draadeind slecht was (wist ik al) en daar was, om toch de borging te kunnen benutten, een grotere moer en een ring tussen geplaatst als vulstuk. Blijkbaar klemde de borgmoer dit niet voldoende aan wat bovenstaand epistel leek te veroorzaken. Een extra ring ertussen leek de oplossing hiervoor.
Opnieuw de motor handmatig rondgedraaid en nu geen verspringende riem meer.
Nogmaals timing gecontroleerd (better safe than sorry) en de motor gestart.
Draait gewoon goed, als ik er wat meer vertrouwen in had gehad zou ik het hierbij hebben gelaten...
Toch gekeken bij draaiende motor naar het 'klapperen' van de riem bij belasten vs gas los. Het trekkende deel bewoog toch behoorlijk, teveel naar mn zin.
Dus ,de dood of de gladiolen,

de spanner maximaal opgespannen en weer geborgd.
Opnieuw de motor gestart en het bewegen van de riem gevolgd (had er een filmpje van gemaakt maar daaruit is niets op te maken, 'live' zie je het wel..),nog steeds teveel 'opbollen' van de riem bij gassen/gas los.
Uiteraard kan de veer nu een evt verschil veroorzaakt door belasten/gas los niet meer opvangen, staat immers max gespannen.
Het truukje van de riem max 90gr kunnen draaien tussen nokken -en krukas heb ik ook geprobeerd in beide situaties. Hoewel er natuurlijk iets verschil in zit zou ik bij de huidige, max opgespannen, situatie zeker niet zeggen dat ie supersnaarstrak staat...Voor mij lijkt t erop alsof de riem gewoon iets te lang is..?
Ik heb voor t eerst een riem van dit merk (dayco, geleverd via tuynder) terwijl ik normaal altijd Gates monteer.Op t oog leken de riemen even lang bij montage maar stel dat de nwe een fractie langer is dan ben ik nu al een paar dagen aan t ktu-en voor jan l.l...
Ben geneigd om morgen een Gates riem te halen en die te monteren, gewoon om te kijken hoe die zich houdt bij belasten/gas los.
Jullie idee?
Grtz,frank