wynand2000

156 loopt slecht op benzine ,goed op gas,

do sep 30, 2010 22:14

wisselende klachten of slecht op benzine of slecht op gas , dus hij kan ineens tijdens gas rijden slecht(op 3 poten effect) gaan lopen dan over op benzine en dan gaan als een speer maar dan weer vice-versa
al een hele tijd mee aan het klungelen, eerst van alles vernieuwd,bougies,LMM,klopsensor,bougiekabels.
en in het begin de stekkers opengemaakt en met WD 40 ingespoten, soms hielp zo`n actie een beetje maar nooit helemaal.
vorige week na gelezen te hebben dat WD 40 te vet blijft met een teflon contactspray alle stekkers die bovenop zitten liep hij heel stabiel op benzine goed, echt ook koud geen hikken of wat dan ook, alleen op gas geen vermogen.
vanavond weer aan het zoeken naar verborgen stekkers en ik zag er nog 3 onder/naast de accu , ik dacht: nu heb ik ze, maar nou loopt hij op benzine weer beroerd, en op gas heel mooi, HHHHEEEEEELLLLPPPPPPP!

aub hellepie, wordt er een beetje knetter van

jan 75
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: 156 loopt slecht op benzine ,goed op gas,

do sep 30, 2010 22:40

Ik denk dat het toch een stekker is en dan zo-een die aan of bij de gascomputer zit. Het kan ook sluiting in de kabelboom van de gascomputer zijn.

Laat hem lopen (op gas) en rommel eens met de bedrading van de gasinstalatie en tik met een schroevedraaier eens tegen de computer van de gasinstalatie, als er dan sluiting in zit, of een stekker is niet lekker, hoor je dat meteen.

Als je hem op benzine start, loopt hij dan wel goed, en blijft hij ook goed lopen?
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

wynand2000

do sep 30, 2010 22:47

nou, nu loopt hij weer beroerd op benzine, en hij blijft wel lopen maar niet mooi en ik heb terwijl hij vanavond liep al wat aan de bedrading zitten trekken en zal dat morgen nog eens proberen, dank voor je snelle reactie

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 01, 2010 07:06

Heb je de bobines al eens los gehad? Ik had toevallig vorige week ook weer een auto waar water in de bougieschachten stond die ook dit soort vage klachten had. M'n zwager rijdt weer blij rond nu, voor zolang als het duurt (dit was de 2e keer dat hem dit overkomt).

De bedrading van je gasinstallatie kan wat "knullig" in de kabelboom zijn gezet. Je hebt dan geen goede aansluiting van je benzineinjectoren met de dummy-injectors. Dat kan ook zulke klachten opleveren. Heb je storingen in je dashboard staan als dit gebeurt?

wynand2000

vr okt 01, 2010 07:32

P0170 is wat er af en toe staat, de bobines heb ik allemaal losgehad toen ik de bougies vernieuwde , het gekste is dus dat hij de laatste week ineens ontzettend mooi draaide op benzine, en na gisteravond nadat ik er weer aangezeten had weer kl....! en op gas ,wat die de hele week niet lekker deed draait die nu prachtig, P170 is wat er gisteravond dan inkwam (fiatecuscan)

de doorgeknipte/gesoldeerde bedrading van de injectoren heb ik nagekeken

hoop dat jullie nog wat tips hebben, anders gaat de LPI eruit.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 01, 2010 08:11

Hij heeft dus moeite om z'n mengsel geregeld te krijgen. Dat wijst op een slechte sensor/contact, valse lucht, of op een verstopping oid in het brandstofcircuit. Omdat je het zowel op gas als op benzine hebt, kom je vrij snel op de eerste twee als meest voor de hand liggende oorzaak. Heb je er al eens iemand anders naar laten kijken? Soms zijn een fris paar ogen in staat om iets te zien waar jij overheen hebt zitten staren.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 01, 2010 08:26

De lpi eruit halen lijkt me wel rigoreus. Het loopt immers ook af en toe niet goed op benzine namelijk....
En als je zegt dat hij na een week goed lopen ineens slecht gaat lopen nadat je wat aan de bedrading hebt gedaan
lijkt me de oorzaak te liggen in de bedrading: kabelbreuk, slechte massa, slecht contact in connectors, kortsluiting oid.
Kabelbreuk is het meeste beroerde om op te sporen: of alles doormeten of bij draaiende motor aan de kabels 'frutten'
Kortsluiting zit vaak in beschadigde mantel/isolatie, dit kun je visueel checken.
slechte contacten/massa is een kweste van stekkers losnemen, met een klein schroevendraaiertje contacten schoonkrabben
en weer wat strakker buigen, massa contacten losnemen en opschuren en weer goed vastzetten.
Succes!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

wynand2000

vr okt 08, 2010 17:18

net alle stekkers weer nagelopen en met een elektronica reiniger behandeld, nu loopt de auto weer perfect op benzine, maar slaat af zodra hij op lpi overschakelt(behalve als ik gas geef dan stottert hij enorm en merk je dat het lijkt alsof hij bijna geen brandstof krijgt

nu nog ideeën?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 156 loopt slecht op benzine ,goed op gas,

za okt 09, 2010 11:01

net alle stekkers weer nagelopen en met een elektronica reiniger behandeld, nu loopt de auto weer perfect op benzine, maar slaat af zodra hij op lpi overschakelt(behalve als ik gas geef dan stottert hij enorm en merk je dat het lijkt alsof hij bijna geen brandstof krijgt

nu nog ideeën?
Brandstofpomp/afsluiters LPI? Het zekeringblok van de lpi is (afhankelijk van de uitvoering) vaak een goede kweekplaats voor broccoli, maar erg goed geleiden doet dat spul niet. De connectors zitten vaak ook niet echt op een "droge" plek voor die afsluiters, dus daar geldt hetzelfde verhaal voor.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za okt 09, 2010 15:17

Mischien je gaspomp aan het eind van zijn latijn?
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

wynand2000

za okt 09, 2010 19:42

ik ben de bedrading aan het doorsolderen onder de akku en vond een losse stekker , zie de foto:

Afbeelding

hangt deze daar altijd los of weet iemand waar hij aan vast hoort? (draden zijn blauwwit/ zwart)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 10, 2010 09:59

Heb je mistlampen?

wynand2000

zo okt 10, 2010 10:27

ja , ik heb mistlampen en ze werken ook nog.
deze stekker komt uit de draadboom achter/onder de accu , het lijkt mij toch dat deze er niet voor niks in is gezet?

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 10, 2010 11:08

Hetzelfde probllem heb ik ook gehad.

Het bleek de stekker te zijn die van het gasrelais
Deze zit gemonteerd aan de linkerkant van de motorruimte onder het kunststof deksel deze moet je losmaken met ik geloof 3 schroeven.
Het relais kwam niet op bij het overschakelen daardoor liep de motor veel te rijk dit geeft ook klachten van stotteren en slecht lopen.
De stekker is niet waterdicht wat het doorrotten verklaart
Wie weet heb je er wat aan
Succes

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

wynand2000

zo okt 10, 2010 11:24

mijn vrouw rijdt in een espace met vialle en daar zit zo`n groot grijskastje(relais?) in maar die kan ik bij mij niet vinden, wel een zwart relais van 3x3x3cm en 2 smalle kastjes van 2x4cm en een cm of 1.5 dik, bedoel je die? die zitten bij mij op het zwarte kunststof rechts (als ik voor de auto sta kijkend in de motorruimte.

Terug naar “Algemene Technische vragen”