Timmerklits
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

zo aug 15, 2010 13:19

Hallo,

Weet iemand hoeveel de opening mag zijn van de segmenten wanneer gemonteerd in de cylinder bij de 2.0 TS 16v motoren?

We hebben een alfa gtv Cup 2.0 16v TS (2003) waar een zuiger is vastgelopen, of te heet geworden, (oorzaak kennen we nog niet, mogelijk iets electronisch).

We hebben de cilinder kunnen honen, als we meten met een oud segment is de opening 0.7 mm, en bij de andere cylinders 0.5 mm.

Maar ik heb de specificatie nog niet dadelijk ergens gevonden, zodat ik weet of het met een nieuwe zuiger en segmenten zou lukken.

Is dit probleem bekend bij deze motoren? Alles is in orde, motor heeft maar 80000 km, en opeens ging em niet meer goed, zeer veel damp. Cylinder uitlaat alles hing vol olie., dit omdat de zuiger vanboven een beetje gesmolten was en heeft zitten schuren tegen de cylinderwand.
De inlaat kleppen zien verdacht proper uit van deze cylinder, precies of de injector te veel ingespoten heeft en de kleppen zuiver geblazen, uitlaat kleppen zwart met olie.
Iets ervoor gaf de computer ook wel fouten, op de computer zelf, maar de oorzaak niet gevonden..

mvg,

Nick Timmermans
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

zo aug 15, 2010 13:33

Ik zou zeker bij een racer gewoon overmaat zetten en geen risico nemen. Wat jij omschrijft als schade klinkt als een slachtoffer van pingelen. Door pingelen wordt tijdens de explosie de zuigerwand naar buiten gedrukt omdat de weggedrukte zuigerbodem ergens heen moet.

Foto's doen het altijd goed. Heb je plaatjes van je stukke zuiger?

Zudi
Junior Member
Junior Member

zo aug 15, 2010 13:38

volgens mij is de CUP een speciale uitvoering en geen racer...?
Heb je vragen aan het meetings organisatie van het ar145c? Mail dan naar meetings@ar145c.nl !

Timmerklits
Full Member
Full Member

zo aug 15, 2010 13:42

Inderdaad, het is een gewone wagen, CUP betekent gewoon dat dit een speciale editie is.

mvg,
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 16, 2010 01:28

De afkeurmaat volgens het werkplaatshandboek van de bovenste zuigerveer is 0.50mm, met een minimummaat van 0.25. Het lijkt me dus verstandig om toch een overmaat te gaan plaatsen in alle cylinders, want ze zijn allemaal op of over de afkeurmaat. Nu tijd en moeite gaan stoppen in een blok wat dan al op het randje (of zelfs er over is) qua slijtage, lijkt me echt zonde.

Je kan ook overwegen om een ander blok te zoeken met krukasschade. Die zijn meestal voor weinig geld te koop en je kan dan met wat geluk met alleen honen en nieuwe zuigerveren wegkomen. Controleer uiteraard wel of de krukas niet gelijnboord moet worden voor je de boel weer in elkaar gaat zetten. Dat geldt in principe voor elk blok wat je vanaf 0 opnieuw op gaat bouwen, maar met een blok waar je de historie van kent en waar de lagers er goed van uitzien, kan je de gok nog wel nemen.

Timmerklits
Full Member
Full Member

ma aug 16, 2010 08:37

Bedankt voor de info.

De andere zuigers zijn echter wel goed hoor, het segment waar ik het mee gecontroleerd heb heeft ook wat afgezien in deze cylinder.
De hoonlijnen vanuit fabriek zijn nog als nieuw, geen enkele rechte schuurlijn ofzo te zien.
als ik een nieuw segment neem gaan die andere cylinders perfect zijn, en deze zal kantje boordje worden.

De lektest van de motor was ook perfect, zelfs van deze cylinder met de schuurlijnen was deze zo erg nog niet.

Ik ga zien wat ze van overmaat hebben

mvg,

Rainier155
Guru
Guru

ma aug 16, 2010 11:41

Ik heb nog een los 2.0 16v onderblok zonder schade liggen, mocht je nog andere opties overwegen om je gtv weer rijdend te maken. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

ma aug 16, 2010 14:50

De andere zuigers zijn echter wel goed hoor, het segment waar ik het mee gecontroleerd heb heeft ook wat afgezien in deze cylinder.
Ik ging er van uit dat je met nieuwe zuigerveren gemeten had. Met oude meten heeft weinig zin om de kwaliteit van de cylinders te bepalen. Als je na honen met nieuwe veren minder dan 0.50mm en meer dan 0.25mm meet, zit je goed.

Terug naar “Algemene Technische vragen”