Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 15:19

Hoi,

even een vraagje: De JTD 16V Crosswagon van mijn vrouw begint steeds meer te pluimen m.n. bij wegrijden uit stilstand en bij plots (veel) gasgeven op de snelweg e.d.
Auto is door ons nieuw gekocht en heeft nu 140.000 km. gedraaid. Perfecte auto alleen begint het pluimen nu wel enigszins te storen. Heb ook het idee dat de auto bij stationair draaien meer naar diesel stinkt dan voorheen. Iemand een idee voor een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt.

Dennis Vogel

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1357
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 16:48

Heb je je EGR al afgedopt?
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 17:07

Heb je je EGR al afgedopt?
niet doen!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 17:12

Nee, EGR is niet afgedopt. Waarom wel en/of waarom niet doen?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 17:57

Al een keer uit laten lezen? dan kunnen ze volgens mij ook zien hoe het met d estaat van de LMM is... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 21:09

Nee, EGR is niet afgedopt. Waarom wel en/of waarom niet doen?
EGR klep kun je niet afdoppen van een 16v Jtd, je kan deze wel softwarematig dichtzetten.
Ik zou het ook niet doen, maak de EGR klep eerst maar eens schoon en controleer of het elektrische deel nog gangbaar is..
Controleer ook meteen op lucht lekkage van de turbo slangen en interkoeler.

Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 23:30

quote: Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?

@gtv4 ik bedoel de uitlaatlucht. Ik zal hem binnenkort eens uit laten lezen inderdaad, alhoewel dat bij de beurten toch ook gebeurt?

Bedankt alvast!

Groeten,

Dennis

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Roeten 156 JTD 16V

zo aug 08, 2010 23:32

O ja, met de prestaties is nog steeds niets mis. Moet nog steeds waakzaam zijn als ik met mijn 159 2.4 achter haar rijd en de weg wordt vrij...

Kan overigens ook aan mijn rijstijl :oops: of mijn 2.4 JTD (210pk) liggen :D

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

ma aug 09, 2010 09:03

quote: Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?

@gtv4 ik bedoel de uitlaatlucht. Ik zal hem binnenkort eens uit laten lezen inderdaad, alhoewel dat bij de beurten toch ook gebeurt?

Bedankt alvast!

Groeten,

Dennis
Ik denk niet dat ze alle parameters controleren bij een beurt.
Ze lezen natuurlijk wel uit op "fouten" maar die heb je niet anders zou je wel een melding krijgen in de display.
Ik verdenk toch als eerste vervuiling in de EGR klep waardoor deze niet geheel meer afdicht. (geeft geen fouten maar wel meer rook)
Veel dealers maken deze preventief schoon bij elke beurt, dus even navragen bij jou garage of dat al eens gedaan is. (vuldruk sensor ook meteen schoon maken)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Roeten 156 JTD 16V

ma aug 09, 2010 19:27

Ik ga morgen de dealer eens vragen. Is de EGR klep schoonmaken veel werk?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Roeten 156 JTD 16V

ma aug 09, 2010 19:38

Er zijn wat verschillen in de 16V EGR kleppen.
Maar meestal kost het weinig meer dan een half uurtje.
Vuldruk sensor kost 5 minuten werk.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Roeten 156 JTD 16V

ma aug 09, 2010 20:23

@gtv4 :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”