Helaas merkte ik afgelopen week dat hij met warme motor (water >95C en olie echt warm) heel licht begon te tikken.
Nog een paar keer geluisterd en het lijkt er toch op dat een krukaslager langzaam de geest aan het geven is.
Om krukasschade te voorkomen/beperken heb ik de auto maar weer in de stalling gezet en ben begonnen mij mentaal voor te bereiden op het uitbouwen van de motor en een revisie te starten

Nu loopt de Q4 op zich prima met de 3.0 24v, en met GTA inlaatnokkenassen nog iets beter, maar het blijft een auto met een lichte hoeveelheid overgewicht door het zware 4x4 systeem.
Daarom wil ik van de nood een deugd maken en kijken welke opties er zijn om iets meer vermogen uit de motor te halen als ik hem toch uitelkaar heb.
Er zijn nu een aantal opties die ik overweeg, maar wellicht zijn er hier nog mensen met goede suggesties.
Uitganspunt is een betrouwbare semi-daily driver en een acceptabel budget.
Optie1:
GTA krukas + zuigers monteren. Effectief wordt het dan een 3,2 liter zoals een echte GTA, maar dan in de eerste 24v configuratie. Verwacht vermogen zal ergens tussen 250 en 260 PK zijn icm optimalisatie door Squadra
Optie2:
101 of 102mm zuigers monteren icm standaard of GTA krukas. Het zal dan een 3,5 of 3,7 liter motor worden met een kleine 300 pk. Wel leuk maar ik denk zeer €€€€, en wellicht niet zo betrouwbaar. Wil meeste werk zelf doen, maar een blok opboren is iets wat ik toch zal moeten uitbesteden. Ook onderdelen voor leuke prijs vinden wordt denk ik lastig.
Optie 3:
Monteren van een 2,5 liter krukas zodat ik een 2,8 liter krijg met lage compressie. Krukas van een 2,5 liter is voor aantrekkelijke prijzen te krijgen. Ik verwacht dat de motor dan iets 'drehfreudiger' wordt / gemakkelijker en sneller toeren maakt, en als grote plus geschikt wordt voor drukvulling door Turbo of compressor. Beetje zoals de spider Turbo van Stephan Lenior, maar dan met 24v.
Probleem is wel het gebrek aan ruimte onder de kap van de Q4. Misschien wat onorthodox, maar wel een leuk experiment is een rear-mounted turbo zoals deze door STS geleverd worden. Er is ruimte zat achteraan de Q4 waar nu twee enorme einddempers zitten.
Maar ik ben geen turbo expert, dus zal me hierin goed moeten inlezen.
Dit zijn zo de opties die ik nu voor ogen heb, maar sta uiteraard open voor alle input.
Heb in ieder geval genoeg tijd, want dit seizoen komt de Q4 in ieder geval niet meer naar buiten