matramurena
Full Member
Full Member

Schakelstangen 164

za aug 07, 2010 10:42

Ik ben bezig met het inbouwen van de v6 uit de 164 in een Murena. Nu moet ik de versnellingsbak met de pook zien te verbinden... Probleem is dat de motor nu achter de pook geplaatst is in plaats van ervoor. Hierdoor zou ik de schakelstangen zo moeten maken dat ze "om de bak heen" lopen. (Dit kan want het is al eerder gedaan) Mij lijkt het makkelijker om een en ander te gaan doen middels schakelkabels. Heeft iemand ervaring met het gebruik van kabels in plaats van stangen op deze bak?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Schakelstangen 164

za aug 07, 2010 10:55

Niet op zo'n bak maar wel op andere bakken...

Je moet de 'slag' van de hevel op de bak gelijk maken aan de 'slag' van de schakelkabel. Als je van 2 naar 3 schakelt gaat een van de twee kabels van het ene uiterste naar het andere uiterste, die afstand moet je opmeten. Op de bak zit dan een hevel die verdraaid moet worden over een bepaalde afstand om hetzelfde te bereiken. hier moet je dus meten wat de afstand is die je overbrugt. als je geluk hebt komt dit redelijk overeen, anders zul je de bevestiging moeten verplaatsen( de arm langer of korter maken) om te zorgen dat de slag weer klopt. hetzelfde geld voor de andere kabel.

Bekijk eens een paar verschillende systemen voor hun werking en het wordt je vanzelf duidelijk denk ik. De meeste systemen hebben twee kabels, 1 om de pook naar links en rechts te bewegen en 1 om naar voor en achter te gaan.

Maar voor in de Matra zul je wel lange kabels moeten hebben, dat zal niet zo makkelijk te vinden zijn ben ik bang. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ericj
Full Member
Full Member

za aug 07, 2010 13:31

Misshien wist je het al, maar de V6 bakken van Spider/GTV/166/156 hebben wel een kabeloverbrenging. Wellicht is deze relatief eenvoudig over te zetten op jouw bak. Een nieuwere bak kopen kan natuurlijk ook als je daar budget voor hebt.

---
Eric

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 07, 2010 15:32

En dan meteen een Q2 erin... :twisted:

matramurena
Full Member
Full Member

za aug 07, 2010 20:45

Q2 past dacht ik niet op een 12v, en ook niet op een achterwielaangedreven auto...

Ik wist niet dat de spider/gtv/etc wel gebruik maken van schakelkabels. Zal eens verder gaan zoeken hoe dit daar werkt.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Schakelstangen 164

za aug 07, 2010 22:17

Q2 past dacht ik niet op een 12v, en ook niet op een achterwielaangedreven auto...

Ik wist niet dat de spider/gtv/etc wel gebruik maken van schakelkabels. Zal eens verder gaan zoeken hoe dit daar werkt.
Jouw auto is dan wel achterwielaangedreven maar je hebt nog steeds baat bij een Q2 sperdiff :? ... En die passen ook in de 12v bakken volgens mij, er zijn ook al 155's v6 die ze hebben dacht ik. :wink:

alfa164superwebmaster
Member
Member

zo aug 08, 2010 00:12

Klopt, zou het zeker overwegen een modernere (6bak!) te monteren icm een Q2 differentieel.

Weet nog een goede bak met weinig KM's voor je te staan, PM indien interesse.

Is 1-op-1 te monteren op de 12 klepper motor

Terug naar “Algemene Technische vragen”