Vitorio
Full Member
Full Member

RE: Vastgelopen trommelrem/handrem, en toen?

za jul 31, 2010 16:49

Nou, vanochtend bij een automaterialenzaak een setje nieuwe schoenen gevonden, en toen bleek al snel wat mn probleem was, schoen en ankerplaat worden in een deel verkocht, bij mij waren de schoenen dus compleet van de ankerplaten afgevallen (in een van de trommels).

Nu dus wat aan het klussen geweest om aan beide kanten de schoenen/ankers te vervangen, maar toen moest ik de handremstelmoer wel erg ver opdraaien voor beide remmen ook daadwerkelijk een beetje wilde remmen, en na een stukje proefrijden deed mn handrem helemaal niks meer :roll: dus, stelmoer verder opdraaien?

Ik heb wel het zelfstelmechanisme in de trommels helemaal terug gezet, zoals aanbevolen in de vraagbaak, maar ik heb dus het idee dat de schoenen nu de binnenkant van de trommel niet echt overtuigend meer raken.

iemand tips/tricks? ik heb weinig zin om trial en error die trommels open te maken, stelmechanisme iets te verdraaien, alles weer monteren, testen, en zo voort.

indy
Advanced Member
Advanced Member

za jul 31, 2010 17:33

Ik weet niet precies hoe het bij een 33 werkt. Maar zit er in de ankerplaat geen opening waarmee je met een schroevendraaier de schoenen kan verstellen, aan de voorkant kan het vaak ook door een gat voor de wielbout. Een goede lamp wel wel vaak helpen om het stelwieltje te vinden.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 31, 2010 19:55

Jij haalt ankerplaat en schoen+voering door elkaar. De schoen is het metalen deel waar de voering op vastgeplakt/klonken zit. De ankerplaat is dat waar je cylindertje op zit.

Handremstelmechanismes kan je het beste even goed schoon maken en dan zo stellen dat je nog net de trommel er over krijgt. Vervolgens niet handremmen tot je het pedaal een paar keer hebt ingetrapt. Pas daarna de handrem er bij pakken, anders blijf je kabels stellen.

Vitorio
Full Member
Full Member

Re: RE: Vastgelopen trommelrem/handrem, en toen?

za jul 31, 2010 21:23

Jij haalt ankerplaat en schoen+voering door elkaar. De schoen is het metalen deel waar de voering op vastgeplakt/klonken zit. De ankerplaat is dat waar je cylindertje op zit.

Handremstelmechanismes kan je het beste even goed schoon maken en dan zo stellen dat je nog net de trommel er over krijgt. Vervolgens niet handremmen tot je het pedaal een paar keer hebt ingetrapt. Pas daarna de handrem er bij pakken, anders blijf je kabels stellen.
Ah ik snap em, ik dacht dus dat de voering de schoen was, en de schoen een ankerplaat..

anyway, net met wat gekluns de tuimelaar waarin de handremkabels vastzitten kapot getrokken, dus voorlopig ligt het even stil, heb al een nieuwe in bestelling bij tuynder

Zodra ik dat spul binnenheb maar eens een nieuwe poging doen alles netjes af te stellen :oops:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 31, 2010 23:28

De stelmechanieken helemaal terugdraaien was waarschijnlijk niet nodig... je trommels zullen ook wel wat groter gesleten zijn in de loop der jaren. :wink:
Ik denk dat je de gewone stelmechanismes bedoelt in het begin, niet het handremmechaniek(of is dat hetzelfde bij een 33). :? Heb al een tijd niks meer met trommelremmen gedaan maar ik herinner me dat ik altijd de zelfstellers zo moest stellen dat de trommels nog net pasten, de handrem stelde je als laatste af.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Vitorio
Full Member
Full Member

zo aug 01, 2010 00:06

De stelmechanieken helemaal terugdraaien was waarschijnlijk niet nodig... je trommels zullen ook wel wat groter gesleten zijn in de loop der jaren. :wink:
Ik denk dat dat em is, het stelmechaniek stond echt een behoorlijk eind naar buiten, en de nieuwe voeringen zijn wel dikker dan de oude, maar zo heel veel dikker misschien ook niet...

Afijn, morgen komt er nog een ALARM ganger eerst langs mij, eens kijken of we het samen op orde krijgen!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 01, 2010 00:24

Ik denk dat je de gewone stelmechanismes bedoelt in het begin, niet het handremmechaniek(of is dat hetzelfde bij een 33). :? Heb al een tijd niks meer met trommelremmen gedaan maar ik herinner me dat ik altijd de zelfstellers zo moest stellen dat de trommels nog net pasten, de handrem stelde je als laatste af.
Ja ik bedoel de zelfstellers. De handremkabel stel je meestal bij de hendel in de koets. Zelfstellers inderdaad zo ver mogelijk naar buiten, zodat je trommel nog net over de voering heen past.

Ik speel wel eens vals en slijp de rand van de trommel wat bij als die echt dik is en het mag niets kosten. Dat levert in theorie een onbalans op, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Het is wel een hobbybob oplossing natuurlijk. Eigenlijk hoor je de trommels netjes uit te draaien en te balanceren, of nieuwe te plaatsen.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 01, 2010 08:35

Ja ik bedoel de zelfstellers. De handremkabel stel je meestal bij de hendel in de koets. Zelfstellers inderdaad zo ver mogelijk naar buiten, zodat je trommel nog net over de voering heen past.

Ik speel wel eens vals en slijp de rand van de trommel wat bij als die echt dik is en het mag niets kosten. Dat levert in theorie een onbalans op, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Het is wel een hobbybob oplossing natuurlijk. Eigenlijk hoor je de trommels netjes uit te draaien en te balanceren, of nieuwe te plaatsen.
Als je eenmaal met de slijptol de rand moet wegslijpen loop je het risico dat de trommel al te groot is!
Leuk als je weet waar je mee bezig bent, gevaarlijk voor iemand die niet de overmaat kan inschatten.
Zou je trommel te groot zijn dan loop je het risico dat de voering over het glijnokje van de ankerplaat schiet en de voering klem blijf zitten.

Laatst nog meegemaakt bij een punto, bij de remproef sloeg 1 wiel vast. Was gelukkig op een remmenbank, je wil dit niet meemaken bij een noodstop op hoge snelheid.
In het geval van de punto sloeg de voering vast en kwam zover naar buiten dat zelfs aan die kant het zuigertje uit de cilinder klapte. :shock:
Bij controle bleek de eigenaar ook de rand uit de te ver versleten trommel te hebben geslepen en de voeringen waren pas half op!
Transaxle loos!

Vitorio
Full Member
Full Member

zo aug 29, 2010 12:15

*blaast stof van topic*

Net het nieuwe handrem-tuimelaartje ingebouwd (de laatste nieuwe in NL, als ik de magazijnbeheerder van vireo mag geloven), en een paar keer een paar meter achteruit gereden en geremd, maar van zelfstellend vermogen is niks te vinden. Het lijkt er toch op dat ik de trommels met de hand moet gaan stellen.

indy
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 29, 2010 13:35

Als ze ver teruggesteld zijn redt je het niet met een paar meter heen en weer rijden :wink: Vaak is het beter om de remmen met de hand zo op te stellen dat je de trommel er nog net makkelijk op krijgt dan even spelen met de voet en handrem. Dan moet het goedkomen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Vitorio
Full Member
Full Member

zo aug 29, 2010 16:10

zo'n idee had ik ook wel een beetje, volgende weekend dus maar eens met de hand aan de gang...

Ab
Member
Member

zo aug 29, 2010 16:48

Enige tijd geleden ook nieuwe trommels schoenen en nieuwe cilinders bij mijn 33 gemonteerd
remde toen ook voor geen meter van alles geprobeerd hielp niet echt veel
merkte wel naar mate de tijd vorderde hij het wel beter tot goed ging doen
ik denk dat het op mekaar in moet slijten of zo
misschien is dat bij jou ook wel het geval

mvg Ab
Alfa Mito rijder

Vitorio
Full Member
Full Member

zo aug 29, 2010 19:55

Enige tijd geleden ook nieuwe trommels schoenen en nieuwe cilinders bij mijn 33 gemonteerd
remde toen ook voor geen meter van alles geprobeerd hielp niet echt veel
merkte wel naar mate de tijd vorderde hij het wel beter tot goed ging doen
ik denk dat het op mekaar in moet slijten of zo
misschien is dat bij jou ook wel het geval

mvg Ab
Zoiets zal ook wel aan de hand zijn, maar er zit ook nog totaal geen tegendruk op de handrem, dus er zal toch wel iets moeten verbeteren. daarnaast blijft ie op de handrem nu net zo goed staan als gewoon los (niet dus). Overigens verwacht ik ook van die trommels niet dat het heel erg hard remt, de meeste remkracht moet toch van de schijven voor komen (en die mogen volgend jaar wel eens onder handen genomen worden denk ik zo)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 29, 2010 21:52

Niet aan de handrem zitten totdat je ze met de voet goed aan hebt en je pedaal niet te diep zit. De tip om ze met de hand zover op te stellen dat je trommel er nog net op wil, is best belangrijk. Als je aan die handrem gaat trekken moet je daarna alleen je kabel maar strakker gaan zetten en zal het stelmechaniek niet veel doen.

Als de richels in de trommel te hoog zijn, kan je die er af slijpen. Je zou dan je trommels eigenlijk moeten laten uitdraaien, maar ik heb ze vaak zat gewoon met het handje uitgeslepen gezien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”