Rainier155
Guru
Guru

Schroefdraad tappen voor sensor in carterpan?

za jul 31, 2010 15:51

Heb hier een carterpan liggen zonder gaten voor sensors, is het mogenlijk hier alsnog gaten in te boren en schroefdraad te tappen in de juiste maat?
En is het schroefdraad voor de sensors speciaal alfa of universeel? Iemand die weet welke maat schroefdraad dit moet zijn? Het betreft een carterpan van een 2.0 16v TS uit een 146/145 die evt in een 155 moet.

Is het trouwens zelf te doen? Of kun je dan beter de pan bij een garage of revisiebedrijf brengen voor zoiets? :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Schroefdraad tappen voor sensor in carterpan?

za jul 31, 2010 16:37

Het is wel te doen. Een collega heeft voor mij de gaten geboord en schroefdraad getapt. Het universeel schroefdraad, wel fijn draad als ik het goed heb.
Het is belangrijk om loodrecht op het vlak te boren en goede tappen te gebruiken. Slechte tappen geven te veel speling op het draad. Je zou in een los proefstukje eerst kunnen proberen of dit goed gaat voordat je de boor in het carter zet.

Natijd wel het carter uitermate goed schoonmaken. Het beste kun je rechthoekige dekseltje losschroeven. Wel met pakking ertussen daarna het dekseltje weer goed aandraaien anders gaat het carter daar lekken, weet ik uit ervaring. :oops:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Schroefdraad tappen voor sensor in carterpan?

za jul 31, 2010 19:55

Je kan op www.hbase.nl de sensor opzoeken. Daar staat keurig bij welke schroefdraad deze heeft.

Terug naar “Algemene Technische vragen”