juniorblabla

ambriage probleem

di jul 27, 2010 14:41

hallo, ik heb een alfa romeo gt 2.0 jts selespeed van 2004
maar de laatste tijd doet de ambriage wat raar
als ik wil terug schakelen wil hij dat soms niet doen omdat de ambriage niet wil werken
en als hij dan wel terug schakeld en ik moet stoppen is het net zoals je met een manuele bak in 1ste zit en uw ambriage niet indrukt maar dat de auto vanzelf verder gaat..
wat ik dan doe als ik dit voor heb zet ik mijn auto een 10tal sec uit en dan doet hij het weer..
kan iemand mij helpen met dit probleem?

mvg junior

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 19:42

Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 19:43

Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:
:lol:
Ik zet mijn geld op "koppeling".
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

TZ3

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 19:47

Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:
Ik ben de clutch ook kwijt hoor ;)

juniorblabla

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 19:50

Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:
:lol:
Ik zet mijn geld op "koppeling".
oei sorry en inderdaad het is 'koppeling' :wink:

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 20:14

Heb je hem al uit laten lezen?
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

juniorblabla

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 20:33

Heb je hem al uit laten lezen?
nee ik ben al naar een alfa romeo garage geweest maar ze hebben mij wat bang gemaakt..
ze hebben gezegd dat ze in de meeste gevallen direct de unit vervangen en al meteen 3000euro kan kosten.
zou het kunnen dat er gewoon een fout zit in de computer ofzo?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 20:44

Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 21:01

Heb je hem al uit laten lezen?
nee ik ben al naar een alfa romeo garage geweest maar ze hebben mij wat bang gemaakt..
ze hebben gezegd dat ze in de meeste gevallen direct de unit vervangen en al meteen 3000euro kan kosten.
zou het kunnen dat er gewoon een fout zit in de computer ofzo?
Beetje raar dat ze bij de dealer meteen al beginnen over dure reparaties zonder eerst een diagnose te stellen. :?
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

juniorblabla

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 21:14

Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.
ok bedankt,
en ja hij doet dit meestal als ik al een rijdje heb gereden.. en alleen maar als ik terug schakel.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: ambriage probleem

di jul 27, 2010 21:50

Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.
ok bedankt,
en ja hij doet dit meestal als ik al een rijdje heb gereden.. en alleen maar als ik terug schakel.
Zelfde probleem heb ik ook gehad bij mijn 1e serie selespeed, dat was een systeem van magnetti marelli die nieuwere systemen zijn van betere kwaliteit en ander merk als ik mij niet vergis.
Uiteindelijk was mijn probleem een afdichting of werking van een magnetische klep waardoor op hogere temperaturen de koppeling zijn druk verloor. (dunnere olie of storing in een elektrische spoel)
Deze solenoid (klep) is niet los leverbaar van het oude systeem, dus werd er veelal een complete unit gemonteerd.

Daarom mijn advies om een goede specialist te zoeken die misschien nog wat kan knutselen met gebruikte onderdelen die normaal niet los leverbaar zijn.
In ieder geval iemand die zich behoorlijk heeft verdiept in dit systeem.
Transaxle loos!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: ambriage probleem

wo jul 28, 2010 08:33

Zoals al gezegd. Zoek een dealer/specialist met de juiste uitleesapparatuur en laat deze de bak uitlezen. Als er geen fouten gevonden worden, de koppeling opnieuw "inleren". Dit is in veel gevallen genoeg om een hele poos weer probleemloos te rijden. Mocht het niet zo zijn:

Controleer of de hydrolische vloeistof wel op tijd vervangen is, bij twijfel gewoon nieuwe er in. Controleer de kwaliteit en het peil van de versnellingsbakolie. Indien dit allemaal in orde is en er worden geen fouten gevonden, is de kans groot dat je ergens een slecht electrisch contact hebt. Dat kan in de stekkers van de kabelboom zitten, maar ook inwendig in sensoren en acutators en dergelijke.

De echte selespeed experts weten precies welke symptomen bij welke "vage"" problemen horen, dus het is zeker de moeite om wat verder te reizen naar een "echte". De kans dat je de benzine en meer terugverdient met die reis, ten opzichte van een generieke dealer, is erg groot.

Terug naar “Algemene Technische vragen”