Zo weer een stap verder. Ik heb de wagen weer op het sleutelhonk en heb gisteren de motor eruit gehaald. Eenmaal op de werk bank is ie dan langzaam open geschroeft.
als eerste alles gecontroleerd qua montage. Ik kan hier niets vreemds ontdekken. Alles zit vast, alles zit op zijn plek, lockplaatsje allen aanwezig, kappen correct om en drijfstangen correct om. Dus de oorzaak lijkt geen montagefout te zijn maar wat is het dan wel. Wat ik tegenkwam aan de olie aflaatplug voorspelde al weinig goeds...eenmaal de carterpan er vanaf bleek de verwachting waarheid te worden....her en der koperslijpsel. Dus idd lagerschade!
Kappen heb ik een voor een los gemaakt en heb het volgende beeld:
Lagerskrukas (vanaf voorkant motor)
1: lichte krassen
2: lichte krassen
3: lichte schade
4:zware schade
5:zeer zware schade
Drijstangen (vanaf voren gezien)
1: lichte krassen
2: lichte krassen
3: lichte krassen
4: zeer zware schade (is ook warm gelopen)
speling drijfstangen(radiaal):
1, 2, 3: geen voelbare speling
4: een gemeten radiale speling van maar liefst 1,9mm! Da's dus mijn klappergeluid!
speling drijfstangen (axiaal):
1: 0.24mm
2: 0.27mm
3: 0.27mm
4: 0.33mm
Bussen
1: geen schade
2: geen schade
3: geen schade
4: lichte langs krassen
Kortom een ware ramp na 80km rijden .....!!!
Zelf kom ik tot het volgende oorzaak, gevolg scenario:
-oliekanaal naar vijfde lagerpunt is geblokkeerd of half/minimaal open
-5de lagering gaat er dan aan waardoor druk naar naar 4de krukaslager eerst vermindert.
-4de krukaslager loopt warm...wreet zichin en daar valt ook de druk weg
-doordat ook daar de druk wegvalt krijgt het 4de lagerpunt van de krukas het ook moeilijk en begint in te slijten
-doordat de druk op 5de hooflager wegvalt heb je ook minder en uiteindelijk geen spatsmering meer naar de 4de cilinder waardoor de langskrassen in de bussen ontstaan.
Mijn conclusie:
-ik kan me niet voorstellen dat ik lagerschade heb op het 4de big-end en dat daarmee het 5de krukaslager schade op loopt...da's immers de olievoeding naar het drijfstanglager....dus heb het idee dat de drijfstangschade geen oorzaak is maar een gevolg 5de krukaslager is ook veel meer ingesleten dan het 4de krukaslager. dus het lijkt erop dat de vijfde is gestart met slijtage!
-smering naar 5de lagering komt vanuit blok. Dus daar moet ergens een kanaal geblokt zijn (de oliemeter hoeft dit niet op te merken volgens mij)
-de rotzooi die tijdens het invreten ontstaat geeft lichte krassen op overige lagers
What to do:
-blok laten reinigen
-krukas op rechtheid laten controleren
-krukas laten slijpen
-krukas laten reinigen (incl proppen vervangen)
-big-end op laten meten, als nodig rond maken
-lagergaten van blok op laten meten, als nodig rond maken
-blok op vlakheid controleren en als nodig vlakken
-opbrengst van oliepomp laten meten
-nieuwe lagers
-overwegen waard....een nieuwe cilinder/zuiger
........
-Is balanceren in dit geval nodig
Heren...zit ik juist met mijn verhaal...of is er iets anders aan de hand
en niet onbelangrijk... heb ik met mijn "What to do-lijstje "alles gedaan wat ik moet doen