EGR zit op de motor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen. Dit gebeurt alleen bij deellast (dus jouw snelwegkilometers) want bij vollast gaat het ten koste van het motorvermogen. Die verlaging komt doordat er minder zuurstof in het mengsel zit, maar je wel een goede vulling krijgt. De verbranding verloopt daardoor wat trager. Uiteindelijk is het doel om minder NOx in je uitlaatgassen te krijgen.
In grote lijnen klopt het wat je zegt.
Het gebeurt alleen bij deellast omdat er bij vollast geen hoge eindverbrandingstemperatuur is waarbij NOx zou kunnen ontstaan. Niet alleen minder zuurstof, maar dus ook minder brandstof, vandaar de meting met de LMM!
Bij vollast heeft het dus geen zin omdat er nagenoeg geen NOx ontstaat.
Feitenlijk is EGR de voorloper van het zogeheten downseizing. Door bv 30% EGR terugkoppeling toe te passen op een 2 liter motor heb je feitelijk een 1400cc motor met de bijbehorende uitstoot.
Alleen gaat de compressie teveel omlaag waardoor daadwerkelijke 1400cc motoren veel efficiënter zijn met brandstof.
Ja, er zit ook een MAP sensor op. Die zit ook al op de eerste generatie JTDs.
De reden dat er een MAP-sensor op zit is om de turbodruk te meten. De LMM is daarvoor denk ik (?) niet nauwkeurig genoeg (omdat het na meting nog door de turbo en IC gaat??)
Uiteindelijk wil je bij een diesel met deze maatregelen (LMM en MAP) bereiken dat de motor niet gaat roken. De oude rookstop is zo elektronisch gemaakt.
Op moment van defecte LMM of MAP zal dus de hoeveelheid lucht door de turbo gecomprimeerd niet gemeten kunnen worden en het vermogen beperkt worden om te voorkomen dat de motor gaat roken.
Emissie-eisen gaan tegenwoordig voor vermogen.