VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

ma jun 21, 2010 21:16

Beste Alfisten,

Ben vamiddag wezen kijken naar een leuke harde en mooie spider coda tronca en zag toen we vrijwel rond waren dat er olie in het koelwaterreservoir zat! De situatie was vervelend want de verkoper bleek echt niet op de hoogte. Op zijn beurt verdacht hij mij er misschien wel van dat ik de prijs wilde drukken.

Diagnose dus: lekke koppakking. Of zie ik iets onnozels over het hoofd?

Ik heb met de verkoper afgesproken dat hij er niet meer in rijdt want de olie in het reservoir is al zo dik dat de pakking vrijwel weg is. HIj zou dat doen.

Mijn vraag: weten jullie iemand die tegen een vaste prijs de auto kan ophalen in de regio Den Haag en de koppakking kan vervangen? Ik zoek dus iemand die het werk 'aanneemt' incl. het materiaal en alle evt. bijkomende kosten. Er zou een specialist zijn die luistert naar de achternaam De Haas? :-)

Groet,
Gertjan

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

ma jun 21, 2010 22:49

Alfisten,

Dit vergat ik nog: ik kan vervoer misschien wel zelf regelen, dus het mag een hobbyist of specialist uit het hele land zijn!

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groet,
Gertjan

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

di jun 22, 2010 16:01

Zo'n klus kun je nooit voor een vaste prijs aannemen. Je weet toch niet wat je tegenkomt ? Het blijft spul "op leeftijd". Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

di jun 22, 2010 16:40

Zo'n klus kun je nooit voor een vaste prijs aannemen. Je weet toch niet wat je tegenkomt ? Het blijft spul "op leeftijd". Groeten, Arie
Gewoon ruim genoeg calculeren Arie ;-)
Shut up and ride!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

di jun 22, 2010 19:19

Voor 20.000 euro zijn er zat die het aannemen. ;)

Even serieus, het kan beperkt blijven tot alleen een pakking wisselen en het kan ook neerkomen op een heel blok reviseren met een nieuwe kop er op en weet ik wat voor onheil je tegen komt. Het lijkt me niet verstandig om iemand te zoeken die het voor een vaste prijs doet. Kijk naar iemand die goed bekend staat en die niet met een vork schrijft.

Je kan wel vragen wat het vervangen van een koppakking inclusief kop vlakken en afpersen en zo ongeveer gaat kosten. Dan kan je dat bedrag gebruiken om te onderhandelen bij de verkoper. Als je dat een te groot risico vindt, moet je de auto laten staan. Ik zou zelf rekenen op zo'n E750 aan kosten, dan zit je waarschijnlijk niet meer dan een paar honderd van de uiteindelijke kosten, of het moet zwaar tegen zitten.

Ik neem aan dat je de conditie van de radiator en de fan (viscokoppeling meen ik?) wel goed bekeken hebt? Die pakking kan gewoon heel oud zijn geweest en doorgerot, maar het kan ook een andere oorzaak hebben dat ie gegaan is.

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

wo jun 23, 2010 08:12

Beste mensen,

Bedankt voor de tips. Het verhaal gaat verder. De eigenaar vertelde dat er misschien per ongeluk remolie in het expansievat was gegooid. Ik vond dat een beetje een fantastisch verhaal, maar oke, het is een keurige man met een hele goede kantoorbaan en geen verstand van auto's. Gisteren de motor gestart, een beetje gas gegeven en vervolgens het systeem leeg laten lopen. Wat denk je? Brandschone roze koelvloeistof (uiteraard met een beetje roest, maar dat laat zien dat hij niet vlak voor mijn komst vervangen was). Opnieuw gevuld, eindje warm gaan rijden, flink gas gegeven (tot 4000 rpm) en de zaak opnieuw bekeken. Koelwater nog schoon.

De auto:
- loopt strak bij volgas (kreng rijdt echt heel lekker!)
- loopt niet warm
- heeft normale oliedruk bij belasting.

De olie in het expansievat was dik en dreef bovenop. Aan de binnenkant van de olievuldop geen witte uitslag o.i.d.

Kop 'zweet' iets aan de uitlaatzijde.

Heren techneuten, ik ben maar een amateursleutelaar. Zou het waar zijn dat ie niets mankeert? Of is een lekke koppakking echt een spider 2000 kwaal en blijft het erg verdacht? Zeggen jullie het maar: ik wil deze spider eigenlijk wel graag hebben.

Groet,
Gertjan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

wo jun 23, 2010 10:32

Het verhaal kan kloppen natuurlijk. Je neemt altijd een risico als je een auto ergens koopt, zelfs als de verkoper garantie beweert te geven moet je die ook maar zien te krijgen als er wat mis blijkt te zijn. Je zult af moeten gaan op je eigen instinct en eventueel een technische keuring bij een specialist. Bij twijfel, maar een ogenschijnlijk goede auto, zou ik toch overwegen een paar honderd euro neer te tellen voor een deskundige op het gebied van de 105 spider. Die kan dan de auto eens op de brug te zetten en helemaal nalopen.

Remolie is niet echt bevorderlijk voor slangen en keringen in het koelsysteem, maar in hoeverre er hier schade is kan je door een forum heen niet zien. Zelfs als je met een kist gereedschap naast de auto staat en de boel mag bekijken, zie je vaak nog niet veel. Houdt er rekening mee dat de slangen misschien wat minder lang mee gaan, maar bij een auto van deze leeftijd is dat sowieso al het geval.

Heb je de boel een tijdje stationair laten draaien toen hij stationair was? Pas als ie echt "heet" is en dan lekvrij blijft weet je het zeker. Hetzelfde geldt ook voor oliedruk. Bij 4000 toeren en een warme motor zal je vast wel de maximale druk hebben bereikt, maar dat ene druppeltje wat er net langs komt als je even het gas aantikt ga je niet zien. Pas als je wat langer doorblaast zal je bij een klein lekje weer olie gaan zien.

Het belangrijkste is dat jij vertrouwen in de auto hebt en dat je een potje opzij hebt staan om eventuele "tegenvallers" op te kunnen vangen. De koppakking kan best goed zijn, maar er kan iets anders "af komen donderen" wat je nu niet gemerkt hebt, of je kan gewoon domme pech hebben. Als de prijs is zodanig dat je het risico dat je alsnog een pakking moet wisselen wel aan durft en de rest is goed, moet je het doen. Bij twijfel niet inhalen, dus ook niet kopen. Zoals boven aangegeven, geeft desnoods geld uit aan een aankoopkeuring. Dikke kans dat je de kosten daarvan dubbel terugpakt doordat je op tijd bent met onderhoud, of je bespaart je de aankoop van een mispel. Door een forum heen is geen aankoopkeuring te doen, hoe veel verstand je van het type in kwestie ook hebt.

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: Spider: diagnose cilinderkop lek en hoe nu verder?

do jun 24, 2010 14:00

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor de tips. Het heeft me doen besluiten de auto te kopen! Het is een 1980 spider veloce en ik verheug me nu al op het rijden, het sleutelen en het poetsen. Het is mijn eerste Alfa (ben jarenlang lid geweest van de oldtimerclub van Renault met twee oude gebakjes). Binnenkort stel ik me voor met een paar mooie foto's!

Groet,
Gertjan

Terug naar “Algemene Technische vragen”