yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: ABS defect of enkel een waarschuwing

di jun 08, 2010 00:36

Ik zal er maar niet meer serieus op ingaan, ik acht mezelf (wederom) terechtgewezen op automotive-gebied.
Sorry, het was zeker niet mijn bedoeling/intentie iemand terecht te wijzen en of de les te lezen of iets beter te weten. Ik probeerde slechts met mijn kleine beetje technische kennis te helpen in het verduidelijken van het probleem van de topicstarter.
Sorry, als ik iemand gekwetst heb. :oops:
PB. No offense.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 00:59

Tja, ik hoorde vorige maand uit de eerste hand het volgende verhaal van een 156 GTA-bezitter:

"Ik reed rond de 160 en ineens duikt een busje naar links. Ik rem stevig, maar niet zover dat de ABS in zou moeten grijpen. Maar nu komt het leuke: Mijn ABS geeft sinds dit weekend foutmeldingen. Dus ik trap rem stevig in, geen ABS sensor, dus geen goede remkrachtverdeling en ineens komt de kont omzwiepen. Vervolgens voet op de rem gehouden en ik ben achteruit de berm en uiteindelijk de sloot in gegleden."

Maar ja, dit is uiteraard een volledig door hem verzonnen verhaal, aangezien zoiets volgens Koning Yuri helemaal niet kan. :roll: :?

Afijn, het zal allemaal wel, heb geen zin om hier energie aan te verspillen.
Dat zou liggen aan het feit dat de ABS keurig aangaf dat er een storing was en de abs heeft dus ook keuring zoals al aangegeven niet ingegrepen? De ABS heeft niets onvoorspelbaars gedaan, maar de GTAbezitter, die 160 reed op de openbare weg en toen als een "beginnend bestuurder" vol op de rem is gaan hangen terwijl hij wist dat hij geen ABSondersteuning had. Kom op zeg, die gast mag blij zijn dat ie het nog na kan vertellen met z'n onverantwoordelijke gedrag en domme remactie. Dat lag echt niet aan de ABS hoor.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: ABS defect of enkel een waarschuwing

di jun 08, 2010 01:02

De electronische remdrukverdeling zoals op de Bosch 5.3 zit, zal pas ingrijpen bij blokkerende wielen. Het zou kunnen zijn dat er doordat de ABS afschakelt de remweg hierdoor wat langer wordt, maar het noodprogramma zal echt niet plotseling zorgen dat de balans te ver naar achteren ligt.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 01:13

In een extreem hypothetisch scenario kan de hydraulische unit/remkrachtverdeler zodanig falen, dat de kleppen in een stand blijven staan die de voorwielen geen remdruk meer geeft en de achterwielen volledige druk, maar als je de constructie van zo'n ding bekijkt moet je toch al wel verdomd veel fantasie hebben wil je je dat kunnen voorstellen. Een ECU-falen zal in ieder geval nooit ofte nimmer dergelijk gedrag veroorzaken, de architectuur van het systeem is zodanig dat een enkel falen eigenlijk nooit tot regelrecht gevaarlijke situaties zal leiden. In het geval van de 156 durf ik de stelling wel aan dat de bestuurder toch harder heeft geremd dan onder de gegeven omstandigheden veilig mogelijk was zonder ABS, en dat het ABS wel degelijk in zou hebben gegrepen als het niet uit was gevallen. De bestuurder heeft op de pijnlijke manier ondervonden wat weight transfer is en dat een ontlaste as zonder remdrukcompensatie overremd kan zijn, en waarschijnlijk was het hem in iedere non-ABS-auto evenzo vergaan. Er moet nu niet de suggestie gewekt worden dat het falende ABS-systeem de zaak erger heeft gemaakt dan deze zou zijn geweest als er in het geheel geen ABS-systeem aanwezig geweest zou zijn...

GT 75V6
Guru
Guru

di jun 08, 2010 12:15

Ok, helder verhaal Yuri. Ik heb verkeerde conclusies getrokken, sorry. Ik weet ook wel dat ik weinig technische kennis heb, maar omdat ik geschrokken was door het verhaal van de GTA-bezitter en o.a. ik (onterecht) dacht dat dat lag aan z'n falende ABS zette ik het hier neer.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gerrets
Guru
Guru

di jun 08, 2010 19:42

Lekker naar de dealer rijden daar diagnose laten stellen. Als je abs unit defect is de dealer het defecte onderdeel op laten sturen naar http://www.actronics.nl . succes
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 22:58

Waarom roept iedereen nou uitlezen? Geef eens gewoon de maten van de velgen en de banden door die op alle vier de wielen staan. Uitlezen is leuk en makkelijk, maar dit kan je zelf doen en kost je minder tijd dan een afspraak bij de dealer te maken, om over kosten nog maar te zwijgen.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jun 08, 2010 23:21

Theoretisch kan er ook nog teveel speling zijn op een naaf oid. Dan kan bij hogere snelheid de luchtspleet tussen sensor en poolwiel te groot worden bij hogere belasting.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 23:27

Nu weet ik niet precies hoe dit ABS intern in elkaar steekt, en dus begeef ik me enigszins op glad ijs. Maar hoe groot moet de afwijking in afrolomtrek zijn om een dergelijke foutmelding te krijgen? Wat is de marge die het ABS toestaat? Want op zich zou het dan niet snelheidsafhankelijk moeten zijn, immers, het procentele verschil in pulsjes is bij alle omtreksnelheden gelijk. Of gaat dit ABS pas melding maken als een bepaalde afwijking boven een bepaalde snelheid optreedt?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 08, 2010 23:49

Nu weet ik niet precies hoe dit ABS intern in elkaar steekt, en dus begeef ik me enigszins op glad ijs. Maar hoe groot moet de afwijking in afrolomtrek zijn om een dergelijke foutmelding te krijgen? Wat is de marge die het ABS toestaat? Want op zich zou het dan niet snelheidsafhankelijk moeten zijn, immers, het procentele verschil in pulsjes is bij alle omtreksnelheden gelijk. Of gaat dit ABS pas melding maken als een bepaalde afwijking boven een bepaalde snelheid optreedt?
meer dan X omwentelingen per seconde verschil. (Bosch 5.3)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 09, 2010 00:19

Hier staat het desbetreffende hoofdstuk in het werkplaatshandboek. De vorige versie zonder EBD had nog een knippercode-uitleestruuk, maar deze heeft het helaas niet meer. Voor de mensen die bang zijn voor een hangende EBD: bij deze versie gaat er apart het handremlampje aan als er een EBDstoring is, dus de remdrukverdeling werkt nog prima.

TZ3

wo jun 09, 2010 10:20

Waarbij je X zelf mag bepalen? :lol:

Stel dat X=1 dan maakt een wiel met gemiddelde omtrek van 1800mm een snelheidsverschil van 6,5 km/u
Dan zou je de storing nooit met verschillende wielomtrekken krijgen (tenzij het verschil groter is dat 1800mm, of maak ik nu een denkfout?

Bullettooth
Full Member
Full Member

wo jun 09, 2010 10:58

Stel dat X=1 dan maakt een wiel met gemiddelde omtrek van 1800mm een snelheidsverschil van 6,5 km/u
Dan zou je de storing nooit met verschillende wielomtrekken krijgen (tenzij het verschil groter is dat 1800mm, of maak ik nu een denkfout?

Idd, denk fout! Jij gaat uit van delta v bij stil stand ;). Namelijk een absoluut verschil van 6.5 km/h! 0 km/h vs 6.5 km/h. Dat gaat niet werken..

Echter de topic starter geef aan dat het probleem zich voor doet bij ongeveer 80 km/h. dus is het 80km/h vs 86.5 km/h, dit is ruim 8% en dus het verschil in wiel omtrek 1800x1.08 = ±1944 ;).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 09, 2010 11:31

X kan ook kleiner dan 1 zijn he?

Sowieso, je zit verkeerd te denken als je in km/h denkt, want alle wielen gaan even veel km/h anders ben je vrij snel een wiel uit het oog verloren omdat het je voorbij komt of omdat het achter je op de weg blijft liggen.

Ik weet niet hoe de marges zijn gedefinieerd. in het 5.3 systeem zijn een aantal revisies geweest. De eerste was nog voorzien van de mogelijkheid om met knippercodes uit te lezen en had geen EBD. De versie er na had al wel EBD maar geen knippercodes meer. 5.3 wordt nog steeds nieuw geleverd, ook op moderne auto's en op het mechanische deel na, lijkt het niet eens meer op de eerste versies. Om er achter te komen wat X is in deze toepassing, moet je dat bij de ingenieurs navragen die bij alfa/bosch de programmering van deze computer hebben verzorgd, of je moet zelf gaan meten.

TZ3

wo jun 09, 2010 17:46

Idd, denk fout! Jij gaat uit van delta v bij stil stand ;). Namelijk een absoluut verschil van 6.5 km/h! 0 km/h vs 6.5 km/h. Dat gaat niet werken..

Echter de topic starter geef aan dat het probleem zich voor doet bij ongeveer 80 km/h. dus is het 80km/h vs 86.5 km/h, dit is ruim 8% en dus het verschil in wiel omtrek 1800x1.08 = ±1944 ;).

Dank je voor je toelichting.
Dus als je 80km/h rijdt en je hebt een wiel wat 1944mm omtrek heeft dan maakt dat per s 11,4 omwentelingen. Een wiel van 1800mm 12,4 omw. Als de wielen een tandkrans hebben met 44 tanden (ik dacht ooit eens zoiets gelezen te hebben) dan heb je grofweg 500Hz t.ov. 545Hz en dat is dus rond de 10% frequentieverschil tussen wielen wat best betrouwbaar te meten is.
De Alfa 145 heeft een standaard bandenmaat van 175/65 R 14: rolomtrek= 1780mm. Op dezelfde as een band vanaf 195/70R14 zou dan problemen geven (zie ook http://www.onlinecarshop.nl/content/nl/ ... ijzer.html)
Leuke voor het inzicht deze materie.
PS @Whizzman: Ik bedoelde meer dat X een variabele is die je niet verder invulde waardoor we er weinig mee konden. Invullen en zo spelen met getallen geeft altijd wat meer inzicht ;)
Ik ben trouwens benieuwd of de topicstarter zich nog meld met feedback of ga ik gelijk krijgen met:
Wij zeggen altijd: blijkbaar hebben we de remmen goed gemaakt, er zijn geen klachten meer gekomen. :lol:
:schrik:

Terug naar “Algemene Technische vragen”