Echter, nadat ik van de autobahn afging en moest wachten voor een stoplicht, liep de motor erg onrustig stationair en de oliedruk viel weg. Het laatste wijd ik aan de lage viscositeit van de hete olie (bij iets gas geven liep de druk alweer op). Toch ben ik na een klein stukje heel rustig rijden even de olie wezen checken, deze was ietsje onder het minimum maar niets geks. Het viel wel op dat er opeens een tik vanuit de kop komt, die er eerst niet was. Een klein beetje olie erbij gedaan en rustig naar huis gereden.
De volgende dag wilde ik even kijken of het tikken weg was, dus met kap open gestart. Het leek goed te gaan, tot na 5 seconden er een straal motorolie recht omhoog de motorruimte uitspoot.

Ik kon zelf niets vinden, dus de ANWB gebeld en met een takelwegen de voorkant opgetild om er eens onder te kunnen kijken. Daar bleek de oliefilter los te zitten, en daarbij ook de rubberen ring van de oliefilter was uit de filter geperst. Deze ring bleek ietsje gescheurd te zijn. We hebben deze ring omgedraaid, de filter weer vastgezet en de olie bijgevuld. Hiermee ben ik richting huis gaan rijden, wat allemaal goed leek te gaan totdat tijdens het wachten voor een stoplicht de druk weer wegviel (lampje brandde). Auto direct aan de kant; het oliepijl was goed, de filter lekte ietsje. De motor laten afkoelen en weer geprobeerd, nu was de ietsje aan de lage kant maar niet gek (het is ook warm weer). Hiermee ben ik thuisgekomen.
Vanochtend de olie en de filter voor een nieuwe vervangen. Hierna startte ik de auto, hierbij viel de hoge druk (7 bar!) al op. Na even stationair gedraaid te hebben geef ik ietsje gas, waarna ik de druk zie wegvallen en vloeistof hoor weglopen. Wat bleek; de filter was losgeschoten

Heeft er misschien iemand enig idee waarom de filters zichzelf zomaar losdraaien, de druk zo hoog is en waarom de (ik denk) kleppen opeens zo'n lawaai maken?