Coelers

Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

wo jun 02, 2010 20:30

Een paar dagen geleden heb ik via marktplaats een alfa gekocht. Moet zeggen dat het echt heerlijk rijd en ben dan ook helemaal verkocht.
Helaas werd ik net even iets minder blij toen het verkeer niet zo wilde vlotten. Ik hoorde ineens een piepje en zag dat temp op 130 stond.. Snel ramen open en verwarming op ze hoogst.
De meter schoot toen ook weer naar beneden.. Toen ik de auto op een parkeerplaats stilzette merkte ik dat de Fan niet meer draait.
Ik heb al een beetje op het forum rond zitten kijken, maar heb helaas niet mijn antwoord kunnen vinden.

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!

Tim

JeeJee
Member
Member

RE: Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

wo jun 02, 2010 23:29

Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Meestal is de temperatuursensor de boosdoener. :evil: Dit is vrij eenvoudig te testen, verbind de beide stekkercontacten met een draadje door, zet het contact aan en als je ventilator begint te draaien weet je welk onderdeel je moet vervangen. :wink:
Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.....
- De ventilatormotor zelf
- Geen stroom of geen massa (daarvoor zou je de draadjes even kunnen doormeten).
- Of....

Succes!
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

do jun 03, 2010 07:32

Meestal is de temperatuursensor de boosdoener. :evil: Dit is vrij eenvoudig te testen, verbind de beide stekkercontacten met een draadje door,
NIET DOEN!

De temperatuursensor van een 147 zit aan de ECU gekoppeld en moet je nooit kortsluiten. Gewoon de stekker lostrekken en binnen een minuut moet de ECU een fout herkennen en de fan aanzetten. Als dat niet gebeurt, zit het niet in die sensor, maar is de bedrading of het relais van de fan niet goed meer, of natuurlijk de fan zelf...

Coelers

do jun 03, 2010 07:43

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga dalijk gelijk even proberen wat er gebeurd als ik dat stekertje er uit trek. (het klopt dat dit 2 losse draden zijn die met stekkertjes in een zwart blokje gaan?)
Alvast bedankt!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 03, 2010 09:00

nee....

Kijk maar aan de zijkant van de motor -aan accuzijde- daar zit op de thermostaat (dat ding aan de zijkant waar de koelwaterslang opzit) een stekker.
Niet slopen die stekker want het is van kunstof met dito clip.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Coelers

vr jun 04, 2010 08:35

Ging dat toevallig om deze stekkertjes?
Afbeelding

Als ik deze lostrek gebeurd er in ieder geval niets.

Bedankt voor de reacties zover!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 04, 2010 09:02

Nee want dat is de weerstand van de langzaam/ snelstand. (zit niet aan de zijkant - zit niet aan accuzijde)

Als je doet wat ik hierboven opperde dan komt het goed. :wink:

Trouwens: slaat de fan met ingeschakelde airco wel aan?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 04, 2010 10:43

Ik kan je aanraden om toch even iemand op te zoeken die een thermostaat kan vinden onder de motorkap. Zelf dingen doen is hardstikke leuk, leerzaam en spannend, maar als je echt een beginner bent, scheelt het een hoop (dure) fouten als je iemand hebt die je werk kan controleren.

JeeJee
Member
Member

zo jun 06, 2010 20:41

WhizzMan Geplaatst: 03 Jun 2010 7:32 Onderwerp: Re: RE: Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

--------------------------------------------------------------------------------

JeeJee schreef:
Meestal is de temperatuursensor de boosdoener. Dit is vrij eenvoudig te testen, verbind de beide stekkercontacten met een draadje door,

NIET DOEN!

De temperatuursensor van een 147 zit aan de ECU gekoppeld en moet je nooit kortsluiten. Gewoon de stekker lostrekken en binnen een minuut moet de ECU een fout herkennen en de fan aanzetten. Als dat niet gebeurt, zit het niet in die sensor, maar is de bedrading of het relais van de fan niet goed meer, of natuurlijk de fan zelf...
Sorry, werkt dus alleen bij oudere auto's. :wink:
(Ik heb op die manier een tochtje door de bergen in Zwitserland overleefd.....met een Sud Sprint.)
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

zo jun 06, 2010 22:13

WhizzMan Geplaatst: 03 Jun 2010 7:32 Onderwerp: Re: RE: Radiateurfan Draait niet bij mijn Alfa Romeo 147.

--------------------------------------------------------------------------------

JeeJee schreef:
Meestal is de temperatuursensor de boosdoener. Dit is vrij eenvoudig te testen, verbind de beide stekkercontacten met een draadje door,

NIET DOEN!

Sorry, werkt dus alleen bij oudere auto's. :wink:
(Ik heb op die manier een tochtje door de bergen in Zwitserland overleefd.....met een Sud Sprint.)
Er is een verschil tussen een sensor en een thermo-schakelaar. Op een sudje, een 33, een 75 en de eerste types 155 bijvoorbeeld, zit er een schakelaar en die moet je inderdaad oversluiten om te zorgen dat je fan aan gaat.

Ga er van uit dat alle alfa's van na 1996 ongeveer de fan met de computer aansturen, dan zit je eigenljik altijd wel goed. Die computers hebben een noodprogramma wat de fan aanschakelt als ze de temperatuur van de koelvloeistof niet meer kunnen meten, dus de stekker van de sensor los trekken geeft de computer een reden om die fan aan de schakelen. Als je die aansluiting voor die sensor kortsluit, kan je (in theorie) je computer beschadigen. Ze zijn er wel tegen beveiligd, maar daat zou ik niet te hard op vertrouwen. Het geeft ook een storing (of het nou echt stukgaat of dat de beveiliging z'n werk doet) en dus een fan die aanschakelt, maar niet op de manier die je wilt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”