Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

di mei 25, 2010 22:59

ngk bpr7es....


enne, hoeveel 1000 GL's wil je hebben? kijk oa eens rond er zijn er nog duizenden NOS her en der, bv in Duitsland! Hein Brand, TST Rettberg...

Ik weet alleen: IK wil ze niet! Bougietechnologie jaren 50...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

di mei 25, 2010 23:24

ngk bpr7es....


enne, hoeveel 1000 GL's wil je hebben? kijk oa eens rond er zijn er nog duizenden NOS her en der, bv in Duitsland! Hein Brand, TST Rettberg...

Ik weet alleen: IK wil ze niet! Bougietechnologie jaren 50...
Klopt, maar toch liepen en lopen de Nord motoren er lekker op.
En zouden ze beter lopen op NGK's of Bosch? Ik geloof er niet in.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 09:45

ngk bpr7es....


enne, hoeveel 1000 GL's wil je hebben? kijk oa eens rond er zijn er nog duizenden NOS her en der, bv in Duitsland! Hein Brand, TST Rettberg...

Ik weet alleen: IK wil ze niet! Bougietechnologie jaren 50...
Klopt, maar toch liepen en lopen de Nord motoren er lekker op.
En zouden ze beter lopen op NGK's of Bosch? Ik geloof er niet in.
ik wel anders zouden de mannen in de raceklasses nog wel gebruik maken van GL.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 11:23

Ik heb voor de gein nog eens gekeken op een oude Autodata cd die ik hier heb liggen en daarop staan de volgende bougies vermeld voor de Spider:

-Golden Lodge 2HL
-Autolite 63
-Bosch W7DC
-Champion N3C
-NGK BP6ES

Het grappige is dat er verschillende elektrodenafstanden opgegeven worden bij de diverse merken.

Uiteraard zijn dit ook weer oude gegevens, CD stamt uit 2005 meen ik.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 13:05

Wat is concreet het verschil tussen de:

-NGK BP6ES
-NGK BP7ES


Warmte graad!?

Welk voor een 2.5 V6 (12V) (verhoogde compressie)
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 13:10

ngk bpr7es....


enne, hoeveel 1000 GL's wil je hebben? kijk oa eens rond er zijn er nog duizenden NOS her en der, bv in Duitsland! Hein Brand, TST Rettberg...

Ik weet alleen: IK wil ze niet! Bougietechnologie jaren 50...
Klopt, maar toch liepen en lopen de Nord motoren er lekker op.
En zouden ze beter lopen op NGK's of Bosch? Ik geloof er niet in.
ik wel anders zouden de mannen in de raceklasses nog wel gebruik maken van GL.....
wat rijdt de gemiddelde racer dan? NGK? bosch?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 13:18

ngk...

het verschil in getal (bp6 of bp7 bijvoorbeeld) is de warmtegraad.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 14:25

Wat is concreet het verschil tussen de:

-NGK BP6ES
-NGK BP7ES


Warmte graad!?

Welk voor een 2.5 V6 (12V) (verhoogde compressie)
Klopt, hier wat weetjes over bougies, hoe hoger het nummer op de bougie hoe kouder.

In jouw geval zou ik dan de koudere versie kiezen:

Warmtegraad:

De term "warmtegraad" heeft betrekking op de type indeling van bougies volgens hun vermogen warmte af te voeren van de punt van de isolatorneus naar het koelsysteem van de motor. Een "warme" bougie heeft een langere isolatorneus en voert de warmte minder snel af van de punt van de isolatorneus naar het koelmedium. Deze bougie wordt toegepast in motoren met lage compressieverhouding en laag specifiek vermogen waarbij de verbrandingskamertemperaturen relatief laag zijn. Een "koude" bougie heeft een betrekkelijk korte isolatorneus en voert de warmte snel af naar het koelsysteem van de motor. Een dergelijk type bougie wordt toegepast in motoren met hoge compressieverhouding waarbij de verbrandingskamertemperaturen relatief hoog zijn
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 14:28

Wat is concreet het verschil tussen de:

-NGK BP6ES
-NGK BP7ES


Warmte graad!?

Welk voor een 2.5 V6 (12V) (verhoogde compressie)
Klopt, hier wat weetjes over bougies, hoe hoger het nummer op de bougie hoe kouder.

In jouw geval zou ik dan de koudere versie kiezen:

Warmtegraad:

De term "warmtegraad" heeft betrekking op de type indeling van bougies volgens hun vermogen warmte af te voeren van de punt van de isolatorneus naar het koelsysteem van de motor. Een "warme" bougie heeft een langere isolatorneus en voert de warmte minder snel af van de punt van de isolatorneus naar het koelmedium. Deze bougie wordt toegepast in motoren met lage compressieverhouding en laag specifiek vermogen waarbij de verbrandingskamertemperaturen relatief laag zijn. Een "koude" bougie heeft een betrekkelijk korte isolatorneus en voert de warmte snel af naar het koelsysteem van de motor. Een dergelijk type bougie wordt toegepast in motoren met hoge compressieverhouding waarbij de verbrandingskamertemperaturen relatief hoog zijn
hmm, dan zou mijn boxertje (compressie 9,5:1, vrij hoog denk ik zo) dus relatief koude bougies mogen hebben?

wat zijn de gevolgen van het plaatsen van te warme bougies? mogelijke detonatie?

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 14:32

staat iets over geschreven onder hier :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

wo mei 26, 2010 21:23

Wat is concreet het verschil tussen de:

-NGK BP6ES
-NGK BP7ES


Warmte graad!?

Welk voor een 2.5 V6 (12V) (verhoogde compressie)
Mijn contact bij NGK zegt dat je bij een getunede motor beter een 7 kan gebruiken. Hij heeft zelf tot een maand of 2 geleden een 155V6 gereden en hij heeft er (uiteraard) iridiums in gezet en hij was daar erg tevreden mee. Zijn motor was standaard, dus hij had de 6 er in zitten, maar voor mijn 3.1 liggen er al 7 klaar.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Alternatief voor de Golden Lodge 2HL

do mei 27, 2010 13:54


Mijn contact bij NGK zegt dat je bij een getunede motor beter een 7 kan gebruiken. Hij heeft zelf tot een maand of 2 geleden een 155V6 gereden en hij heeft er (uiteraard) iridiums in gezet en hij was daar erg tevreden mee. Zijn motor was standaard, dus hij had de 6 er in zitten, maar voor mijn 3.1 liggen er al 7 klaar.
Jouw 155 is getuned met een 3.1 in het vooronder, maar wel heel anders dan mijn 155.

Daar ligt de originele 2.5 in, met een verhoogde compressie, geflowde kop en spider 3.0 nokkenassen. Deze trekt tot aan de toeren begrenzer die bij 7100rpm ligt. Van de 3.1 Savali weet ik niet wat de compressie is, maar wel dat het veel meer een 'koppel motor' is dan een 'toeren motor'.
Dit lijkt toch wel relevant, toch?!?!?!?
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Terug naar “Algemene Technische vragen”