Roebar
Guru
Guru

Ontsteking Nord.

zo mei 02, 2010 17:42

Na het afstellen van de carbs wat aardig goed gelukt was,liep de motor nou nog net niet zoals gehoopt.,

Ik dacht ik kan de ontsteking nog wel even nazien............Verdelerkap slecht, vocht in de kabelinvoer nokjes uitgesleten enz.............

geen probleem ik had nog ergens een kapje zet ik om......................... [-X dus.

Volgorde kwijt.......... :oops: wederom geen probleem ik heb wel ergens een boek,1342 moet kunnen................. [-X

Afbeelding

Dit is uit een Kluwer boek van een 116 (alfetta).....Nord,en als je deze volgorde aanhoud dan is het pang knal........... :shock:

dussssssssss wie heeft er een foto of beschrijving van de bougiekabels,verdeler,blok van de 105?..........??
Naar mijn weten is de eerste cylinder altijd degene tegen de voorruit...........toch?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: Ontsteking Nord.

zo mei 02, 2010 17:51

Staat er geen streepje in de rand van de verdeler? Dat is dan cil 1.

Bij de bosch onstekingen van mijn 116 serie's is de 1e cilinder aan de voorkant.
Nu vond ik laatst een verdeler zonder vacuüm vervroeger (ik vermoed van een 105) en daar was het de 1e cil idd naar de voorruit.
(dus let goed op welke onsteking je hebt)

Simpele controle, draai de motor tot het streepje BDP (op krukas poulie) en kijk waar de rotor staat in de verdeler.
Wil je nog meer zekerheid, draai dan bougie nr 1 eruit en klok de motor uit op BDP. (zuiger moet op hoogste punt staan)
Zie met draaien de kleppen bewegen door het bougie gat en zie je de uit en inlaatklep dan staat dus 4 op ontsteken, check dan weer de stand van de rotor!

Roebar
Guru
Guru

Re: RE: Ontsteking Nord.

zo mei 02, 2010 18:02

Staat er geen streepje in de rand van de verdeler? Dat is dan cil 1.

Bij de bosch onstekingen van mijn 116 serie's is de 1e cilinder aan de voorkant.
Nu vond ik laatst een verdeler zonder vacuüm vervroeger (ik vermoed van een 105) en daar was het de 1e cil idd naar de voorruit.
(dus let goed op welke onsteking je hebt)

Simpele controle, draai de motor tot het streepje BDP (op krukas poulie) en kijk waar de rotor staat in de verdeler.
Wil je nog meer zekerheid, draai dan bougie nr 1 eruit en klok de motor uit op BDP. (zuiger moet op hoogste punt staan)
Zie met draaien de kleppen bewegen door het bougie gat en zie je de uit en inlaatklep dan staat dus 4 op ontsteken, check dan weer de stand van de rotor!
Komt dus inderdaad overeen wat ik al vermoede de 116 telt dus anders als de 105...........dan ben ik al wat verder..............maar een streepje op de verdeler heb ik niet gespot.hoe weet ik nou wat de eerste kabel is op de verdeler.............handig zou een fototje zijn zoals hierboven maar dan voor 105

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 02, 2010 18:19

Ik vermoed dat je het voetje van de verdeler 180 graden kan verzetten. Dat deel wat in de oliepomp valt met de 2 nokjes die net uit het midden zitten.
Dus ook bij de 105 ontsteking kan het zijn dat iemand die ooit uit elkaar heeft gehaald en 180 graden verkeerd heeft terug gezet.
Daarom niet vertrouwen op het boek of zoals het zou moeten zijn maar zelf controleren en bij de basis beginnen zoals ik hier boven al beschreef.

Roebar
Guru
Guru

zo mei 02, 2010 19:03

Ik vermoed dat je het voetje van de verdeler 180 graden kan verzetten. Dat deel wat in de oliepomp valt met de 2 nokjes die net uit het midden zitten.
Dus ook bij de 105 ontsteking kan het zijn dat iemand die ooit uit elkaar heeft gehaald en 180 graden verkeerd heeft terug gezet.
Daarom niet vertrouwen op het boek of zoals het zou moeten zijn maar zelf controleren en bij de basis beginnen zoals ik hier boven al beschreef.
Lijkt me uitgesloten......ik zelf heb alleen de verdelerkap verwisseld en daarvoor liep de auto gewoon.........

Ik weet gewoon niet meer waar kabel 1 2 3 4 horen in de verdeler................. :roll:

indy
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 02, 2010 19:12

Eerste cilinder op ontsteken zetten. Waar je rotor staat moet dan de kabel voor cilinder 1. en dan 3 4 2
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 02, 2010 19:17

Lijkt me uitgesloten......ik zelf heb alleen de verdelerkap verwisseld en daarvoor liep de auto gewoon.........

Ik weet gewoon niet meer waar kabel 1 2 3 4 horen in de verdeler................. :roll:
En om daar achter te komen zet je de motor in het BDP. :roll:

stephen
Guru
Guru

ma mei 03, 2010 21:43

als je het lastig vind om bovenste doe punt van ontsteken te bepalen, doe dan het volgende

verwijder kleppendeksel
zet krukaspoelie op BDP, als de nokken van de 1e cil (die aan radiator/ketting zijde) beide naar buten wijzen is het goed.
zo niet , dan een rondje verder tornen tot krukas weer in BDP staat, en de nokken van 1e cil. wel naar buiten wijzen.
dan moet de rotor bij de 1e cil. staan, waar de 1e cil. kabel op mag

succes
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 03, 2010 22:39

Je kan de kleppen zelfs zien tuimelen als je enkel de bougie er uit pakt. (kwam ik deze week achter bij mijn Giulietta toen ik een punten ontsteking monteerde) :wink:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di mei 04, 2010 11:01

Idd mogelijk via bougiegat.

verwijder verdelerkap.
Draai de bougie cil 1 eruit (voorste) en draai de motor richting BDP. Staan de kleppen alletwee dicht dan wijst je rotor naar cil een.
Zie je de kleppen sluiten/openenen dan wijst de rotor op dat moment naar cil 4.

De draairinrichting van de rotor is bovenop gezien rechtsom.

Ontstekingsvolgorde is als bijna altijd 1,3,4,2.

Kan niets misgaan dus als je de verdeler zelf maar niet losmaakt want dan wijzig je het onstekingstijdstip.

Fixeer je niet op het streepje op het ontstekingshuis. Soms zit dat gewoon verkeerd of wordt het huis bv zelfs bewust 90 graden of 180 graden gedraaid om de aansluiting van bv electronische ontsteking of een vacuumdoos op een betere plek te krijgen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo mei 09, 2010 20:14

Cilinders te je bij een nord vanaf de voorbumper..... en dan idd 1, 3, 4, 2. Als je de ontsteking verder niet verdraaid hebt, zou hij zo goed moeten werken.

Atte
Member
Member

zo mei 09, 2010 20:35

!e cilinder? Bougie van de 1e cilinder er uit draaien. Steek er een schroevendraaier in. Verdraai de krukas/motor tot de schroevendraaier in de hoogste stand staat. Dat is het Bovenste Dode Punt.
Hoeft niet de slag te zijn waarin de verbranding gebeurt. Kijk naar de poelie; misschien het merkteken met krijtje/verf duidelijk maken. Als er geen merkteken te zien is de krukas nog 360 graden draaien (= hele slag). Merkteken? = krijtje/verf (tipp-ex). Kijk hoe de rotor in de verdeler staat en zorg dat je de kabel voor de bougie 1 cilinder in het goede gat van de verdelerkap steekt. Daarna de andere 3 in de ontstekingsvolgorde.

Roebar
Guru
Guru

zo mei 09, 2010 20:42

Het is inmiddels gelukt,er stond WEL een merkteken op het ontstekingshuis dus viel mee.

Thnx voor de hulp

Terug naar “Algemene Technische vragen”