wo jul 13, 2005 21:41
"een ander uitlaatspruitstuk geeft niet echt meer vermogen."
Hier ben ik het niet helemaal mee eens (en niet omdat een een CSC spagetti spruitstuk op mijn 33 16V heb) maar om de volgende redenen:
de latere 33 16V zijn uitgerust met een soort spagetti, echter hebben ze kosten besparend toch een realtief simpel exemplaar gemaakt. Eigenlijk komen de 2 verkeerde cilinders bij elkaar, kloppen de lengtes en of diktes ook niet.
Het eerste type spruitstuk is ook niet alles. Het spaghetti spruitstuk zou volgens de italianen 8 pk meer geven, aantal Nm is onbekend. Echter kan ik 1 ding zeggen, de pk en Nm winst is misschien niet zo schrikbarend, maar het spaghetti spruitstuk verbreed wel je koppelkrommme aanzienlijk. Dit spaghetti spruitstuk is voor het midden toeren gebied ontworpen en daardoor kan je in een breder toeren gebied gaan rijden.
Ik kreeg voelbaar veel meer kracht vanaf 3000 tpm tot 4500 tpm!
Minpunten zijn er ook: het spaghetti spruitstuk ligt een stuk lager, mijn QV is madeno verlaagt en dan met het spaghetti sprtuistuk lig je nog maar 6cm!!! boven de grond! Nog een nadeel (maar wat eigenlijk een voordeel is) is dat je die klap bij 4500tpm niet meer zo hevig hebt. Bij een standaard 16V voel je ineens bij de 4500tpm hem echt gaan trekken, bij mij is dat nu een heel stuk minder!
Verder voor het sneller maken is veel mogelijk, alleen hoeveel wil je uitgeven. Heb dat al eens eerder aan je gevraagt, want dat is het belangrijkste om te weten. Een paar snelle nokken assen kosten 1200 euro, gebalanceerd krukasje al gauw 600 euro.......Een echt snel en goe blok kost gewoon ontzettend veel geld! Daarom is de tip om je auto veel lichter te maken een goede. Ik ga daar na de vakantie mee beginnen, heb al eens eerder het verschil mogen voelen bij een 75ts met en zonder alle overbodige onderdelen. En dat is echt waanzinnig, je denkt echt veel meer pk's te hebben en hij wordt ook beduidend sneller.
Ik wil dus na de zomer eraan beginnen, ook bestel ik dan definitief mijn lexaan ruiten, misschien als er meerdere belangstelling hebben dat ik korting kan gaan regelen. Denk al wel aan een bedrag van minimaal 160 euro!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO
Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S