Wat geschiedenis;
zomer 2008; 15'' Zender velgen met 195/50/15 bandjes onder de 75 gezet die iets te laag staat, met een behoorlijke camber. Met nieuwe banden heb ik nergens last van, echter naarmate er meer kilometers mee gemaakt worden wordt het steeds erger. Op een gegeven moment is het zo erg dat ik de voorbanden vervang voor nieuwe. De oude waren aan de binnenzijde helemaal kaal (na 10000km) Met de nieuwe banden is de resonantie weg. Ook nog laten uitlijnen, echter konden ze de camber niet verminderen omdat die al op de max zat.
winter 2008/2009 Winterbandjes om de orginele 14"velgen, geen problemen.
zomer 2009 de 15" er weer onder, de resonantie is weer terug direct na ik de wielen er weer onder zet. Opnieuw laten balanceren (bleek ook nodig te zijn) maar dat mocht niets helpen.
winter 2009/2010 winterbandjes eronder; weer geen problemen. Ook de hele vooriwielophanging aangepakt; TS veren eronder, iets hoger gehangen en alle bussen vervangen. Camber is nu een stuk minder.
Het zal waarschijnlijk aan de banden liggen die hard sleten door de slechte afstelling. Echter vind ik het dan vreemd dat de winterbanden nergens last van hebben, en de huidige zomerbanden zijn wel iets meer afgesleten aan de binnenkant maar zien er verder niet gek uit. Ze lijken niet gecupped (hoe schrijf je dit) te zijn.
Kan het iets mee te maken hebben dat de ET waarde van de Zenders te klein is (30 ipv orgineel 40 bij 4-gaats)? Misschien heb je zo een net wat langere lastarm waarbij het allemaal net iets meer inveerd. Al zou de breedte van de zomerbanden dit iets op moeten heffen (195 tegenover 185)
En volgens mij zou je bij een kromme velg of een slechte band continu resonantie moeten hebben, bij mij komt het in golven.
Herkent iemand dit probleem? Dan zou ik graag de oorzaak willen weten