ebbr
Guru
Guru

Alfa Spider 2.0QV luchtfilteraanpassing K&N

ma mar 15, 2010 14:39

Ik heb een Spider Type 3 QV 1989, geheel origineel incl. originele uitlaat.
-Nord blok 2.0 met webercarburateurs. Jawel de echte dus...

Heb al flink gezocht en wat topics gevonden maar mis nog details om een keuze te maken. Het plan is 1 van onderstaande:
- Vervangen papiereninleg filter door een K&N inleg, maar welk type moet ik nu hebben kan dat niet exact vinden?
- Vervangen complete luchtfilerhuis door 2 K&N broodtrommels chroom, zelfde vraag welke moet ik hebben en hoe zit dat met die verschillende hoogtes?
Worden deze compleet passend op mijn webers aangeleverd of dient er nog wat geknutseld te worden (beugeltjes etc. wie heeft duidelijke afkijk foto's)
- Verbouwen luchtfilterhuis en voorop een standaard K&N filter plaatsten

Hoor graag jullie input en details qua maten voor mijn weber gestuurde spider uit 1989. Onderstaand wat plaatjes ter beeldvorming beginnen met mij blokje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt gek van al die nummers en verschillende maten...help!
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

nico mario
Member
Member

RE: Alfa Spider 2.0QV luchtfilteraanpassing K&N

ma mar 15, 2010 17:23

Op een Alfetta 2000 passen deze: http://www.knfilters.com/search/product ... od=56-9104. Je hebt dan nog genoeg ruimte rondom, maar dat kan bij een Spider anders zijn natuurlijk. Je kunt de K&N-kit er zo op schroeven. Luchtfilterhuis + pakkingen op de carburateurs weghalen (8 boutjes), nieuwe kurkpakking (zit bij de set) op de carburateurs + de broodtrommels. De Alfetta heeft een verbindingsstang tussen de onderkant van het blok en het luchtfilterhuis (2 boutjes). Die moet de motortrillingen op je luchtfilterhuis dempen om te voorkomen dat de boel gaat scheuren/lekken. Om die steun weer te monteren kun je van aluminium een T-stukje maken dat je vastzet bovenop de steun en achter de boutjes waarmee je de filters op de carburateurs vastzet (hoekboutjes rechts- en linksonder). Voor de carterventilatieslang heeft K&N een klein filterje dat je gewoon los kunt laten hangen. Je kunt de slang ook aansluiten op een van de luchtfilters (gat in deksel boren en passende aansluitnippel erin, van de Gamma loodgietersafd. e.d.). Afzuiging is wel een puntje voor de APK dacht ik. Ik heb helaas geen foto's want na verschillende keren te hebben gewisseld tussen K&N en origineel heb ik nu het originele filter weer gemonteerd. De motor loopt er net even fijner mee en trekt ook wat beter door. Eigenlijk zou je de carbs opnieuw moeten afstellen met open filters. Geluid bij lage toeren is wat heftiger, maar bij hoge toeren vermoeiend en minder mooi dan standaard. Maar dat is een kwestie van smaak.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Floor
Guru
Guru

ma mar 15, 2010 22:37

Oo==v==oO

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 16, 2010 11:34

sprintfilter heeft volgens mij ook broodtrommelachtige oplossingen met adapterplaat op de carbs.
Alfamotive levert ze geloof ik.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member

wo mar 17, 2010 11:09

Ook naar aanleiding van M. Brandon's posting heb ik mijn '79 Spider omgebouwd.
De door hem gebruikte K&N RU-2800 is voor de Spider echter veel te groot (de neus loopt veel sterker af).
Uiteindelijk ben ik na veel meet en zoekwerk op de site van K&N uitgekomen op K&N SN-2510 (SN staat bij hen voor snowscooter :shock: .
Dit filter is conisch, kleiner èn staat onder een hoek tov. het luchtfilterhuis, zodat alles past onder de motorkap.
Vanaf de radiateur heb ik een hitteschildje gemaakt uit alu-plaat, zodat de warme lucht enigszins wordt afgescheiden van de koude lucht uit de aanvoerbuis.

Tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/4R ... directlink

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Sp ... directlink

ebbr
Guru
Guru

do mar 25, 2010 09:34

Mooi idee zo Rik!

Heb je ook de originele behuizing goed luchtdicht gekregen?

Wat doet men met de schakeling winterstand/frisse lucht, die wordt er helemaal afgezaagd. Loopt dit nog wel met koud weer vraag ik me dan af? Heb je ook de afstelling carbs nog moeten wijzigigen?
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member

za mar 27, 2010 10:30

Over de luchtdichtheid heb ik me nog geen echte zorgen gemaakt (afdichting luchtfilterhuis op carburateurbak was sowieso al niet helemaal top door oud rubber en beperkte klemkracht van de klembeugels), voordien (toen ik nog met het papieren luchtfilterelement reed) had ik overigens ook al het binnenwerk uit het huis gesloopt voor meer 'free flow'.

Winter- zomerstand is bij mij niet echt een issue, ik rijd het ding alleen van april tot oktober.

Carburateurafstelling is wel gedaan, maar was eigenlijk voor de ombouw al nodig, weet dus niks over oorzakelijk verband.

Ben benieuwd wat je gaat doen!

duetto 1750
Junior Member
Junior Member

zo mar 28, 2010 17:39

Als je K&N brood trommels gaat monteren heb je de smalle nodig K&N nr56-9106 en een filtertje voor de carterventilatie.Op de Spider3 heb ik ze inmiddels al 15 jaar in gebruik en ook op de Duetto zijn ze gemonteerd . De (open) carterventilatie is voor de apk geen probleem want op de Duetto zat het zo bij de RDW- kentekenkeuring.Wel is een goede verbindingsplaat en opnieuw afstellen belangrijk.
Hier een foto van de filters op de Duetto
Afbeelding

Groeten,Huib
Spider 1750veloce 1969
Spider 2.0 1985
159 SW 1.9JTDM 2008

Terug naar “Algemene Technische vragen”