Wim Poirters

Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

ma mar 22, 2010 20:12

Na goed geholpen te zijn met mijn beschadigde oliepomp, heb ik nog een vraag.

Nu mijn carterpan er toch af is, kreeg ik de vraag over de staat van mijn drijfstang lagers.
Hoe kan ik zien of deze aan vervanging toe zijn en zoals ik het nu zie zijn dit alleen 2 bouten per drijfstang losdraaien en ik pak ze eraf?

Zodra ik deze heb verwijderd kan ik natuurlijk meten en zien of de astappen op de krukas nog voldoen en vormvast zijn.
Wie zou mij nog kunnen helpen aan:
1: de maten met toegestane tolerantie gebied voor de krukas tap?
2: werkwijze om de nieuwe lagerschalen te monteren cq. aandraaimomenten?
3: als ze versleten zouden zijn, wat betekend dit dan voor andere lageringen in het blok?

Alvast bedankt, Wim

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

ma mar 22, 2010 21:12

De drijfstanglagerspeling is0.026tot 0.058mm ondermaat is 0.026tot 0.068mm
Aanhaalmoment is 44-49 NM
Er staan vaak nummers op de lagerschaal waar een revisie bedrijf het type kan afleiden of kleurcodering.
Ik zou zeker even kijken nou je het toch los hebt want het is zo klaar.
Niet met je vingers aan het lageroppervlak komen anders ontvetten met remmenreiniger en voor montage olie op de lagerschalen aanbrengen.
Lagerschalen in dezelfde positie aanbrengen en na montage starten zonder bougies tot je oliedruk hebt en dan deze weer monteren.

Succes ermee.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

ma mar 22, 2010 22:36

Als de krukas-tappen nog mooi glimmen en niet gekrast zijn, kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat ze de krukas nog goed is. Bij mijn weten staan op de boxer met rode of blauwe verf (heeeel moeilijk te zien soms) stippen op de krukas om de originele maat lager aan tegeven. Als de lagers er niet gekrast uit zien en egaal van kleur zijn, zou ik ze zelf niet vervangen. Bij twijfel zou ik vooral foto's op het internet gaan opzoeken van goede en foute schalen, na een aantal voorbeelden zie je al snel wat er bedoeld wordt en hoe het er uit hoort te zien.

Wim Poirters

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

di mar 23, 2010 20:26

Hierbij een paar foto's van cilinder 1 & 2: lagerschalen en krusastaps.
De lagerschalen bevatten beide een paar diepere krassen, ook de krusastap is op een paar plekken bekrast.
Moet ik gewoon nieuwe schalen monteren of wat is de beste manier om verder gaan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

di mar 23, 2010 21:55

Als ik op de foto's af ga lijkt het mij dat je krukas helaas gevreten heeft en dus geslepen moet worden.
Ik denk dat nieuwe lagers er weer snel net zo uitzien maar het is niet zo'n duur gokje om te proberen.
Succes

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

di mar 23, 2010 21:59

reinig ze even met remmenreiniger en maak dan nog eens foto's. Het lijkt er op dat er schade is maar ik kan het met al die olie niet zo goed zien. Misschien vertekend de foto wel enorm.
kun je met je met je nagel de krassen in de krukas voelen?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

di mar 23, 2010 23:13

Je had een gebroken oliepomp aanzuiging, waarschijnlijk zijn bij het breken metaaldeeltjes vrijgekomen en opgezogen en door de krukas lagers gepompt, vandaar die kraasen. Ik ben geen deskundige maar heb dit wel eens meegemaakt, ik denk dat de krukas op zijn minst gepolijst moet worden om de scherpe randjes van de krassen te verzachten. Dat betekend uitbouwen en naar een revisiebedrijf brengen ter beoordeling. Ik had eens een Lancia Beta krukas laten slijpen had schade op 1 kruktap maar achteraf is het eenvoudiger en goedkoper om een andere krukas of beter nog onderblok te zoeken zeker voor een boxer, er zijn er nog genoeg en goedkoop.
Je zou kunnen gokken en alleen nieuwe lagerschaaltjes monteren, misschien dat 1 of 2 krassen per kruktap niet zo erg is, er blijft nog genoeg dragende oppervlakte over?
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

wo mar 24, 2010 07:17

Ik meen me te herinneren dat boxerkrukjes niet te slijpen waren omdat de harding er dan eerst af moet en er na het slijpen weer gehard moet worden. Dat is een erg duur proces. Polijjsten is te proberen, maar hoe goed je kruk daarna nog is? Ik zou toch gaan kijken naar een andere krukas, dat gaat je allicht minder kosten.

Hoe zien de andere lagers in je blok er uit? Ik zie een boel ingebedde deeltjes in je lagerschalen, die deeltjes zijn je hele blok doorgepompt dus je oliekanalen die naar de nokkenassen en dergelijke lopen zullen ze ook in gezeten hebben. Ik zou in ieder geval de boel voor zover mogelijk uit elkaar halen en doorblazen/spoelen.

Wim Poirters

RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti

wo mar 24, 2010 20:49

Bedankt voor de goede antwoorden. Ik zal morgen de andere schalen ook los halen en bekijken hoe deze zijn. Ff krukas reinigen met remmenreiniger en nieuwe fotos maken.
Zal ook ff voelen of de krassen bramen hebben. Er lag inderdaad was metaal gruis in de pan!

Weet iemand nog een goed passend blok tekoop, kan ik deze later reviseren?

BEDANKT!

Terug naar “Algemene Technische vragen”