pierowa

remmen ontluchten sud sprint

di mar 23, 2010 11:30

Eindelijk nadert het einde van de restauratie van mijn (eerste serie) Sud Sprint 1,3
Wat een werk, zelf plaatdelen gemaakt en gevormd maar nu staat er ook wat.
Maar......... ik krijg de remmen maar niet onlucht !

Iemand ervaring ?

alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: remmen ontluchten sud sprint

di mar 23, 2010 12:06

Laat dan maar eens wat foto's zien :D

Voor het ontluchten kan je het beste een goed passend slangetje op je ontluchtingsnippel zetten en het andere eind in een potje met vloeistof hangen, let op slang moet in vloeistof hangen zodat je bij het op laten komen van het pedaal geen lucht mee kan trekken. Nippel iets openen en trappen maar, nippel dichtdraaien en herhalen voor de andere 3 punten.
Rechtsachter beginnen, dan linksachter.
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG

Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

don515jz
Full Member
Full Member

di mar 23, 2010 14:11

Een Sud heeft achter maar 1 ontluchtingsnippel :wink:

Dus eerst rechtsachter ontluchten en dan beide voorwielen.
Een leuk klusje voor twee personen. Pompen, nippel dicht, pedaal op laten komen, nippel open, pompen enz.
Zorg er voor dat je voldoende olie op voorraad hebt en blijven pompen tot er geen lucht meer komt.

Het kan even duren maar uiteindelijk is al het lucht eruit.

Succes.

alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di mar 23, 2010 16:51

:oops: 1 nippel inderdaad, zoals ik het beschreef kan je het gewoon in je ééntje doen :D
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG

Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

don515jz
Full Member
Full Member

di mar 23, 2010 17:59

Als je in je eentje de remmen ontlucht, dan raad ik aan om een klein beetje siliconenkit oid onder aan de nippel te smeren zodat er geen lucht langs de schroefdraad kan worden aangezogen op het moment dat je het pedaal laat opkomen. Het klinkt stom, maar ik ben eens een paar dagen bezig geweest met ontluchten en er bleef maar lucht komen. Toen ik de nippels had afgekit was het binnen een 1/2 uur gedaan.

Even voor de goede orde, ik stel niet voor om de nippel eruit te halen, insmeren met siliconenkit en terug schroeven.
Nee, je laat hem zitten hoe die nu is en je smeert een heel klein beetje kit, daar waar de nippel in de klauw gaat, net voldoende om af te dichten.

patje1100
Guru
Guru

di mar 23, 2010 21:30

Dat kan soms idd een lastig klusje zijn.

Ik ben er van de week ook mee bezig geweest met een niet nader te noemen klassiek stuk japans schroot.
Er kwam bij het intrappen v/h pedaal en het tegelijk opendraaien van de nippel zelfs geen belletje in mijn opvang bakje.
Ik beschik niet over geavanceerd gereedschap zoals een druk vat, dus ben ik maar volgens de ZK methode te werk gegaan ( Zuigen Kreng)

Met een lang doorzichtig slangetje zodat je ziet dat de vloeistof je snuit niet in komt ging het perfect.. Het laatste beetje lucht trap je er dan wel met je pedaal uit.

succes.. en proost

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: remmen ontluchten sud sprint

di mar 23, 2010 21:56

Dat kan soms idd een lastig klusje zijn.

Ik ben er van de week ook mee bezig geweest met een niet nader te noemen klassiek stuk japans schroot.
Er kwam bij het intrappen v/h pedaal en het tegelijk opendraaien van de nippel zelfs geen belletje in mijn opvang bakje.
Ik beschik niet over geavanceerd gereedschap zoals een druk vat, dus ben ik maar volgens de ZK methode te werk gegaan ( Zuigen Kreng)

Met een lang doorzichtig slangetje zodat je ziet dat de vloeistof je snuit niet in komt ging het perfect.. Het laatste beetje lucht trap je er dan wel met je pedaal uit.

succes.. en proost
waar is de tijd dat je de buurman vroeg om de easybleed of het onderdruk-met-compressor-ding... :wink:

goed gereedschap is het halve werk :-$
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”