Na gestruikeld te zijn over een nette 90 QO voor 1000,- Euro begon het te kriebelen. Eigenlijk zijn de 90 en de Alfetta QO dé Alfa's waar ik de foldertjes van bekeek. Vroeger. Met beide heb ik iets. Een erg goede Alfetta staat al in de garage, dus waarom een 90 kopen die slechter is dan mijn Alfetta? Of de hoofdprijs betalen voor een goede 90. En bovendien, verkopen kan ik niet (van auto's), dus ik zou niets krijgen voor de Alfetta.
Dus een V6 in de Alfetta.
Beetje jammer is het wel, vanwege de originaliteit die dan verdwijnt. Maar ach, het Spica-systeem heb ik toch ook al laten vervangen door Webers...
Er komt een 75 America blok in. In Grou gehaald een paar weken geleden, samen met de computer, LMM en alles wat er bij hoort aan sensoren e.d.. En natuurlijk de carrosserie-motorsteunen en V6 bakflens.
Van Michel's 75 de uitlaat, cardanas, brandstofpomp en -pulsdemper.
Inmiddels staat alles bij Auto Tecnica (Alfa Roelof) in Oss voor de operatie:



Zo staat ie er nu bij.
Nou ja, een paar weken geleden dan.
Voor de duidelijkheid: Voor de ombouw heb ik drie uitgangspunten:
- Het gaat me met de V6 in de eerste plaats om het geluid. (Daarom ook een 156 GTA en een 888 Strada. En Quad en B&W in huis, maar da's wat anders)
- Wakker geworden door een 90 QO voor 1000,- Euro, is dat ook de richting van mijn budget (uitlopen doet het toch wel). Het moet wel leuk blijven. Heb al genoeg dure hobbies

- Uiterlijk zo veel mogelijk origineel houden.
Dus:
- 4-gaats velgen en remmen.
- geen fancy uitlaat-eindstuk.
- geen verlaging of bult op de motorkap.
Liefst zou ik een 164 V6 gebruiken, vanwege het betere en lagere inlaatgedeelte (meer koppel onderin) en dan gelijk met het verdelerloze Motronic systeem (M1.7) van de 164 >'92. Kan Stephan nog wat aan de chip doen op termijn. Maar dat gaat zeker niet in het budget passen, dus nu even niet.
De uitlaat wordt het eerste gedeelte van de America, inclusief felxibele delen, en dan een kijken of we met het middenstuk iets kunnen om het aan de einddemper van de Alfetta te krijgen. Op termijn lijkt een EPS-oplossing (met uiterlijk van origineel) me wel iets, maar eerst even zo, want budget.
Brandstof komt uit een originele tank. Zelfs met de GTA rijd ik nog 1:10, dus met de 45 liter van de Alfetta-tank heb ik ook zeker voldoende. Qua verbruik zal ie toch niet veel meer doen dan een 3.2, ga ik vanuit.
Retourleiding moet gelegd worden, brandstofpomp en pulsdemper van een America. Aansluiting van retourleiding op de tank moet dus gemaakt worden. Heb ik de ansluiting van een Motronic Alfetta voor.
Stroom komt van de (lagedruk)benzinepomp die er nu al onder zit.
Cardanas van de America komt er onder. Flens op de koppeling moet dan omgezet worden omdat de standaard 2-liter niet dezelfde steek heeft.
Zo houd ik dus de Alfetta koppeling en bak. Van Remco heb ik begrepen dat de koppeling dat prima aan kan. En de bak is goed. Dus waarom omruilen voor iets dat misschien slechter is? Hooguit een 2.4 TD-bak. Dan heb ik gelijk de langere overbrenging die ik graag wil i.c.m. een V6. Later.
Qua koeling heeft Remco in de praktijk getest dat een originele radiator goed genoeg is voor een 3-liter.
De slangen voor de aansluiting wordt even zoeken op de sloop om te kijken wat qua vorm past, of met Samco een oplossing maken.
Remco zei dat de koelventilator bij een Alfetta type 1 niet past, en dus voor de radiator moet, bij een type 2 past het wel.
Remmen blijven origineel. Remco kwam met de optie om dan de TS schijven om te boren, want hij wisselt als eerste altijd de remmen omdat hij de transaxles altijd waardeloos vind remmen.... 75 TS schijven omboren en dan gebruiken met die mooie alu Brembo klauwen is ook niet heel ingewikkeld.
Stephen heeft laten zien hoe het uit komt:

"alleen 1 v/d montage gaatjes (van die kleine verzonken boutjes) komt te vervallen "
Er zijn meer die dit gedaan hebben, Allessandro het bijvoorbeeld ook zo heeft gedaan.
Maar ik rijd als een oud wijf, en heb nog nooit te klagen gehad over de standaard remmen... En de massa neemt iets van 70 kilo toe. Ik rijd altijd alleen. De bak blijft hetzelfde, dus de topsnelheid veranderd niet, want de 2-liter schijnt ook de top te halen met de toerenteller in het rood. En het maximale toerental verschilt niet veel van een 2-liter Nord of een V6. Ongeveer 200 km/u dus. En geventileerde schijven monteert Alfa ook alleen als de top boven de 200 ligt, omdat de warmte die opgebouwd wordt bij hard remmen vanaf boven de 200 te veel is om in een massieve schijf op te laten bouwen. En boven, of zelfs maar in de buurt van die 200 kom ik toch nooit.
Eventueel later zoeken in de Brembo catalogus om iets vergelijkbaars te vinden. Multipla heeft zelfde steek (4x98), maar dan...
Ik heb begrepen dat het inlaatgedeelte van de America net moet passen met een originele motorkap in een type 2. De eerste poging ziet er niet gelijk hopeloos uit, dus...
En de accu moet naar de andere kant. Of achterin, maar ik heb voorkeur voor de linkerkant. Is het overzichtelijkst, ook qua kabelboom, en de ruimte is er. En anders is de kofferbak ook al niet origineel meer. Liefst zo min mogelijk onnodig overhoop halen.
Oh, en Rob gaf aan dat de accu sowieso naar achter zou moeten als je stuurbekrachtiging wilt gebruiken. Maar dat heeft ie nu niet en hij krijgt het niet. Mis het niet.
En de achterste motorsteun (botje) past niet zondermeer. De boutgaten moeten sleufgaten worden, of iets grotere diameter boren. Anders komen ze niet uit bij de bevestigingspunten.
De toerenteller. Daarvoor moet het meterwerk uit een America gebruikt worden, schat ik in. Daarvoor ga ik even rustig zitten als de rest klaar is, met het uitgangspunt dat je het aan de meters niet moet kunnen zien. Of is een toerenteller eigenlijk niets anders dan een pulsenteller en kan de originele toerenteller het ook??
En nee, niet zelf ombouwen. Dat durf ik niet aan. En geen brug en motortakel in huis zijn ook argumenten. En geen trekhaak achter de 156. Dus een gehuurde motortakel krijg ik niet thuis en als ik vast loop krijg ik de Alfetta niet bij een garage die de klus dan wel af kan maken.
Mijn 888 is wel redelijk ver uitelkaar geweest, dus ik begin te durven. Maar dit is zeker een maatje te groot, ben ik bang.
Er zit hier veel kennis op het forum. Een aantal goeroes heb ik al gevonden en dat is terug te lezen in bovenstaande, want dat bedenk ik niet allemaal zelf.
En uiteraard heb ik Rob's verhaal eerst gelezen: Rob's Alfetta V6
Mario