kop uitgepakt en de kettingspanner weer teruggezet. (nog niet op de foto)

3cm lange spanstiften zijn langer dan nodig, maar ik wilde ze niet inkorten omdat er aan 2 zijden een afgeschuinde kant zit die er aan de onderkant voor zorgt dat je geen alu uit het blok schraapt bij de montage in het onderblok en aan de bovenkant een "zoekende" kant voor de kop hebt.
Met een ringetje erom erin tikken met een hamer, zodat de hoogte mooi afgestemd is op de o-ringetjes

Voordat de kop er terug op gaat eerst de nokkenassen op tijd gezet (markering op de nokkenas gelijk aan de markering op de lagerkap). Vervolgens een klein beetje vloeibare pakking aan de achterzijde tussen de oliekanalen en de kop erop zetten. Tapeindes goed schoonmaken en voorzien van een klein beetje kopervet. In de voorgeschreven volgorde de kopbouten eerst op 50nm en vervolgens op 78nm aangedraaid.
Hierna de timing van de krukaspoulie gecontroleerd (deze was iets verschoven bij het loshalen van de distriketting). Let op: zolang de kopbouten niet zijn aangedraaid mag je de krukaspoulie NIET verdraaien, omdat de bussen anders omhoogkomen en het blok daardoor verder uitelkaar moet.
De distriketting kan weer uit het blok gevist worden om verbonden te worden. Het visje van de verbindende schalm moet met de richting meezwemmen.

Wat volgt is bekende stof: kleppendekselpaking erop en kleppendeksel terugzetten.
Uitlaatspruitstuk monteren: het helpt om een krik onder de voorste uitlaatdemper te zetten en zo het spruitstuk naar de tapeindes toebewegen.. Vergeet niet om de 1e demper weer aan de baksteun te monteren.
voordat je start met de carbs, eerst de vacuumslang weer op de kop aanbrengen, alsook de houder voor de gasstangen weer op het inlaatrubber monteren: nu kan je er nog makkelijk bij!
Tot slot carbs erop, luchtfilterbak en luchtfilter.
Montage koelervin: denk eraan om de afschermkap los over de vin te hangen voordat je de vin vastzet. Zo heb je voldoende ruimte en hoef je niet moeilijk te doen om de kap er naderhand overheen te wringen.
Tot slot koelvloeistof erin en klaar!

Als je mazzel hebt dan werkt alles nog

Proefdraaien dus: (eerst bewust een paar keer de motor laten ronddraaien zonder gas te geven, zodat hij niet aanslaat. Dit om de smering weer even op gang te brengen. Vervolgens starten en met een goede lamp erbij kijken of alles naar behoren droogblijft. Ik schrok me lam toen er een dikke rookpluim vanuit de uitlaatkant opsteef, maar het bleek te gaan om een hoeveelheid wd40 van de demontage die nog weggestookt moest worden.
Goed warm laten lopen (rustig!) en vervolgens uitzetten en op moment 84NM gezet.
that's it!
Met de nieuwe nokken loopt de 2.0 wat anders: iets onrustiger maar bij voorzichtig (vrijloop) gas geven lijkt het wel dat ze gretiger is geworden. Ik ben benieuwd naar de ervaringen op de weg!