Bertoontje
Full Member
Full Member

motorrevisie: vraag over kleprubbers, pitting en klephoedjes

ma mar 01, 2010 21:36

Heb van het revisiebedrijf een tijd geleden de kop terug gekregen.

Nieuwsgierig en eigenwijs als ik ben wilde ik eea controleren, zit er nog ergens straalgrid....zitten de veren correct om, is alles goed gemonteerd....etc..

Bij de check kom ik de volgende dingen tegen:
-op inlaat zijden zitten kleprubbers (zijn ook volgens rekening vervangen) Op uitlaatzijde zitten geen kleprubbers..... klopt dat?! (uitgaande klepgeleiders zijn vervangen)
-op een klepsteel (inlaat) zit wat pitting....(oude kleppen zijn gebruikt) Wel is de steel ligt opgeschuurd...kan niet beoordelen of het voldoende is maar daar ga ik vanuit omdat het revisiebedrijf alles zo in elkaar heeft gezet.. Ik heb het idee dat de pitting net niet/wel de kleprubber raakt...het spant erom. Ik vraag me nu twee dingen af...
a) kan ik op deze manier de kleprubber niet snel afschrijven?
b) kan het kwaad voor klepgeleider?
-de klephoedjes zijn van onderen bijgeslepen... ik heb het idee dat ze niet de originele hoedjes hadden en het op deze manier hebben opgelost. btw. de hoedjes komen niet aan clips...dus dat zou geen probleem mogen zijn. Ook kan het nog zijn dat ze de kleppen op maat hebben gemaakt en daardoor de hoedjes moesten bijslijpen ... op de inlaatklep staat ate 5676 (misschien dat iemand weet welke klep dit is? Verder staat op de rekening "kleppen op hoogte brengen ivm kleppen stellen in de toekomst. iemand een idee wat dit precies inhoud? btw uitgaande klepzetels zijn ook vervangen.

Ik ga ervan overigens van uit dat het revisiebedrijf alles goed heeft uitgevoerd maar toch ben ik benieuwd naar jullie inzichten hierover. Moet zeggen dat de rest mi goed uit ziet.

misschien voor de kleprubbers handig: het betreft 1600 blok van het type 105.26/A*S (oorspronkelijk uit een Super Nuova als ik het goed heb)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Leo Veloce
Full Member
Full Member

Re: motorrevisie: vraag over kleprubbers, pitting en klephoe

ma mar 01, 2010 21:49

Bij de check kom ik de volgende dingen tegen:
-op inlaat zijden zitten kleprubbers (zijn ook volgens rekening vervangen) Op uitlaatzijde zitten geen kleprubbers..... klopt dat?!

-de klephoedjes zijn van onderen bijgeslepen...
Alle waar naar zijn geld, dat gezegd hebbende:

- uitlaatzijde zonder kleprubbers is normaal, geen zorgen.

- bijgeslepen klephoedjes is NIET normaal, ben ik wel vaker tegen gekomen. Ook van zg. gereviseerde blokken. Hier heeft men de opstaande rand lager gemaakt omdat anders de klep-spietjes zouden raken en los zouden kunnen komen. M.a.w. de hoogte vanaf de groef in de klepsteel van de klepsteel zelf, die is niet (meer) toereikend.

Hierdoor blijf je ook in de toekomst problemen houden met je kleppen (laten = kostbare arbeidsuren) stellen. Als je er niet op bedacht bent, kun je ineens "vast" zitten terwijl je toch met het vorige plaatje voldoende ruimte had.
Bovendien heb ik ook stelplaatjes ervaren die geslepen waren (om hem een maat dunner te maken of in zoals jouw geval: "los" te houden) die krom waren geworden. Die zijn niet meer te gebruiken omdat ze telkens andere klepspeling opleveren.

Mijn advies: ga eens terug en vraag eens om uitleg.

Bertoontje
Full Member
Full Member

RE: motorrevisie: vraag over kleprubbers, pitting en klephoe

ma mar 01, 2010 22:13

@Leo: thanks en duidelijk antwoord!

-kleprubber is helder!

-klephoedjes: wat ik dan begrijp uit "kleppen op hoogte brengen ivm kleppen stellen in de toekomst" is dat ze de klep minimaal hebben ingekort... (da's dan wel netjes gebeurd! hoekjes mooie afgerond, geen grove uiteinden...Daar zie je niets van!)

Reden kan zijn dat ze getulped zijn...maar dat had ik nagevraagd...was niet het geval (naar horen zeggen hebben vooral 1300 blokjes hier "last" van)
andere reden kan zijn dat ze de inlaatzittingen hebben bijgeslepen...daar zat her en der minimale pitting in maar is nu weg...en dat daardoor de klep hoger ligt, en deze dus moet worden ingekort om de maat te halen...gevolg klephoedjes bijschuren (idd opstaand randje). Als dat zo is hebben nieuwe kleppen geen zin...maar zullen de inlaat zittingen moeten worden vervangen incl. kleppen. Hoewel...alle hoedjes zijn bijgeslepen...terwijl de uitgaande zittingen zijn vervangen...dan zouden deze eigenlijk netjes moeten staan...en is geen bijslijpactie nodig!?

Tja, of je dan dat geld eraan moet uitgeven. koprevisie nu is €400 excl. geweest. Kleppen stellen doe ik pas over een aantal jaar als ik 2000/3000km per jaar een beetje rondtoer. Stellen zal ik zelf doen dus dat gaat me wel lukken. mhhh idd eens navragen. 4 ingaande kleppen dan spreek je over €160 als ik het goed heb...en 4 ingaande zittingen daar heb ik geen idee van... los van arbeidsloon

klephoedje krom?....hoe zou ik dat kunnen controleren een rei erover...daar is het wat klein voor ;)

-blijft de vraag over pitting nog over ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma mar 01, 2010 22:37

Meet even hoe dik de stelplaatjes zijn die er inzitten en meet even de lengte van de kleppen. Dan weet je wat er voor werk geleverd is.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 22:42

ik denk...en denk...lengte klep + dikte klephoedje...en dan? dan heb ik nog niets...immers de huidige klepspeling is correct

Ik ben je kwijt....help me ff ;)

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 22:44

ow wacht je bedoeld: alles moet gelijk zijn... zelfde lengte kleppen...zelfde klephoedjes?

GTV
Guru
Guru

ma mar 01, 2010 23:03

Waar hebben ze die kop gemaakt ??
Kleppen worden iets ingekort als de zittingen geslepen/geschuurd worden ivm klepspeling.
Ik heb helaas al vaak gewone nord shims in TS koppen aangetroffen, en bij goede revisie bedrijven gemaakt!!!!

Leo Veloce
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 23:07

Je hebt zelf al het antwoord gegeven waarin ik niet helemaal duidelijk ben geweest. A-repair zegt volgens mij hetzelfde in minder woorden.

Maar als de zittingen niet zijn vernieuwd en naar alle waarschijnlijkheid zijn ingeslagen, komen de klepstelen aan de kant van de nokkenassen inderdaad "te hoog" uit en is er geen ruimte meer om te stellen met de dunste stelplaatjes. Dus heeft men de top van de steel ingekort en netjes afgrond, lees ik, maar dan loop je dus tegen de te korte afstand van de spie-groef op. "het op hoogte brengen voor in de toekomst" lijkt de oplossing te zijn die men je gefactureerd heeft.

A-repair heeft gelijk met meet de dikte van de stelplaatjes eens na: zijn die nu al minimaal (maar dat hoeft niet met ingekorte stelen) dan weet je dat je de volgende keer problemen hebt. Vandaar de opmerking de klep + het hoedje in 1x te meten. Wat de lengte precies hoort te zijn, weet ik niet uit het hoofd. Dat zou ik ook moeten nazoeken.

Of het door jou betaalde bedrag redelijk is, kan ik moeilijk beoordelen. In de tijd dat ik dit soort karweitjes uitbesteedde of later zelf deed (is best te doen met de juiste stempels en ruimers bij de hand), was NLG 400 al een heel bedrag, maar kreeg je geen koprevisie van een 4-cylinder Nord ervoor.

Ik hoop niet dat je nachtrust nu al te zeer verstoord is, want je besteed dit soort dingen nu niet uit om het later helemaal zelf opnieuw te kunnen doen. Als je al een klepverentang e.d. in huist hebt of kunt lenen (je zit te ver van mij vandaan).

Hopelijk is er een ander forum lid die je wilt helpen en ervaring heeft de boel snel weer te de- en monteren voor een absolute zekerheid.

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 23:08

@GTV:pb-tje

je zegt nord shims in TS-koppen
maar dit is een nord-kop.... als het alleen ander cq. verkeerde shims zijn is uiteraard helemaal geen issue! en kan ik verder met de motoropbouw.

Het verhaal is duidelijk denk ik....ff navragen etc..

heb ik alleen de pitting nog over qua vragen!

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 23:19

@Leo Veloce: geen nood ik slaap als de beste, je zou er jaloers van worden :mrgreen:

Maar dank voor de uitleg... er is me medegedeeld dat ze het gesteld hebben ivm stellen in de toekomst.... dan ga ik daar ok vanuit. Maar nameten is nooit verkeerd hoor. Ik haal de kop gewoon nog een keer uit elkaar...is zo gepiept met zo'n wondertang uit de schuur ;)

Overigens begrijp me niet verkeerd.... Ik heb de kop weer uit elkaar gehaald voor a) interesse en b) omdat ik graag alles zelf controleer (zit in het beestje). Vervolgens zie ik iets en denk...huh...waarom, hoezoe...los van het feit of het goed/fout is...dat zien we daarna dan wel ;)

GTV
Guru
Guru

ma mar 01, 2010 23:20

PB terug.

Op een nordkop passen geen TS shims, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ik weet alleen ff niet wat de dunste en dikste shims zijn.
Dat zou je even moeten navragen ivm in de toekomst kleppen stellen.

Leo Veloce
Full Member
Full Member

Re: RE: motorrevisie: vraag over kleprubbers, pitting en kle

ma mar 01, 2010 23:30

dat ze het gesteld hebben ivm stellen in de toekomst...

... en b) omdat ik graag alles zelf controleer (zit in het beestje)
punt 1: met gesteld zal aangepast bedoeld zijn. Okay, een budget oplossing. Hoeft niet verkeerd te zijn, als je er dan maar rekening mee houdt dat je bij een volgende stelbeurt mogelijk een "nieuw" hoedje zelf ook moet bijslijpen om zoals gezegd het aanleggen met de spietjes te voorkomen. Bij het slijpen loop je kans op een krom hoedje, maar dat is zo nagemeten met je micrometertje. Ga je kleppen stellen uit besteden, dan wil je dit soort extra tijd liever niet moeten betalen.

punt b: hier herken ik mezelf (in het beestje, maar helaas ook vaak door schade en schande)

Veel plezier met de verdere opbouw en sleep well :!:

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma mar 01, 2010 23:43

Jongens bedankt voor zover!

Ik ga deze week eens langs en dan zal ik het wel horen. Ik weet wat meer, dus dat praat weer wat makkelijker!

Ciao!

Terug naar “Algemene Technische vragen”