Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

zo feb 28, 2010 14:34

en zou je idd zeggen dat de speling JUIST groter word....

ik heb hem gewoon ruim in de olie gemonteerd alles op moment gezet, en gekeken of de kruk mooi rond draaide

maar wat de betekenis is... geen idee misschien gewoon om de speling vooraf te controleren.... :roll:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

zo feb 28, 2010 15:52

Even iets over lagerspelingen, ik zie de laatste tijd nogal wat verwarring daarover. Waar je altijd mee moet beginnen is de grondboring meten. De grondboring is de boring waar de lagerschalen inliggen, zowel in het onderblok als in de drijfstang. Zet de lagerkappen op z'n plaats (zonder de lagerschalen) en trek ze op het voorgeschreven moment aan (beetje olie aan de draad en op de draagvlakken). Vergeet niet de schroefdraad loepzuiverschoon te maken, ook de raakvlakken van de moeren en ringen. De diameter van het gat is de grondboringmaat. Deze maat controleren en vergelijken met de opgegeven waarden. Bij het onderblok kun je eigenlijk niet om lijnhonen heen, dwz. de grondboringen worden in een lijn gehoond op de juiste maat. Zo weet je dat alle hoofdlagerbrongen in een lijn liggen en de juiste maat hebben. Deze methode is het beste, liefst nog met een torqueplaat op de plaats van de kop en aangehaald met het moment van de kopmoeren. Zo zet je het onderblok op spanning zoals het is met de kop erop. Vergeet niet dat de koptapeinden doorlopen tot naast de hoofdlagers en er behoorlijk wat spanning in het onderblok komt te staan als je de kop aanhaald. De kruktapmaat moet je meten op verschillende plaatsen om te kijken of ze ovaal of taps zijn. De krukas moet ook gemeten worden op slingering en slagverschil. Als je moet slijpen kun je gelijk het slagverschil opheffen. Na het slijpen altijd teniferen (zoutbadnitraatbehandeling) en balanceren. Je weet nu de grondbringmaat en de tapmaat, nu kun je de lagers erbij zoeken. Bij het monteren altijd de schalen een voor een opmeten met een schroefmaat, er kan een afwijkende in de verpakking zitten. De achterkant van de schalen goed ontvetten. De lagerkant insmeren met bv. Bearing guard van Clivite oid. Dit is een noodloopvloeistof voor de eerste omwentelingen. Als de hele motor afgemonteerd is het smeersysteem primen met een losse oliepomp tot er olie uit de nokkenaslagers komt, dit kan ook met een oliespuitje en een stukje slang. Gebruik hiervoor de aansluiting van de schakelaar voor het oliedruklampje of de aansluiting voor de zender van de oliedrukmeter. Daarna starten zonder bougies en kleppendeksel om te controleren of er voldoende olie uit de nokkenaslagers komt. Zo weet je zeker dat alles gevuld is voordat je de motor laat lopen.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

zo feb 28, 2010 16:42

Hoe kan alles tijdens montage het beste op tijd worden gezet.

Wat ik kan vinden is het volgende....is dat correct mis ik nog iets?

-Zet motor op TDC (meten is weten)
-Merkteken P op poelie moet exact op pijltje staan.
-De lockkey van de oliepomp moet van voren naar achteren lopen (breedste uitsparing aan zijkant van motor)
-Als de verdeler wordt geplaatst moet de ontsteking op cilinder 1 staan
-Nokkenassen moeten op tijd staan…alignments van nokkenas en nokkenaskap moet gelijk staan
-Ketting wordt precies in het midden vastgemaakt.

@A-repair: thanks...ik zal eea meenemen in de handleiding
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

zo feb 28, 2010 17:00

BDP bepalen met een meetklok in het bougiegat, eventueel het pijltje op de waterpomp verzetten. De merktekens op de poelie iets dieper maken en vullen met een lakstiftje, heb je plezier van bij het afstellen van je ontsteking met de stroboscooplamp. Verdeler monteren met de rotor naar voren en op de eerste cylinder. Je weet toch dat je eerst de oliepomp in het voordeksel moet monteren voordat je het voordeksel op het blok zet ? Zo kun je bepalen of de boel lekker loopt. Als je achteraf de oliepomp monteerd kun je nooit voelen of deze niet te zwaar loopt. Zet ook de verdeler er eerst in en schuif dan het voordeksel met pomp en verdeler op het blok. Het is het beste om de nokkenasgegevens op te zoeken en te timen met meetklokken, de merktekens kloppen niet altijd.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

ma mar 01, 2010 15:43

Thanks...dat ga ik verwerken in de handleiding.

Dat van de oliepomp wist ik niet...dus dat moet de volgorde worden zoals jij omschrijft...superrrrrrr!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Giulia Super

Re: RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

di apr 13, 2010 19:55


controleer de lagerkap speling door een moer los te draaien
de speling moet liggen tussen .08 en .10mm
polijst de aanligvlakken als de speling groter is?!

In het DOHC boek wordt hier niets over vermeld...?!

Wie kan de zin hiervan verklaren...mij is ie niet duidelijk helaas :(
Dit is de speling tussen de drijfstang en de drijfstangkap als er 1 moer vast zit en 1 moer los gedraaid is.
Wijkt de speling af, kan het gekomen zijn door dat de kap iets vervormd is. Polijsten op het juiste vlak is dan een optie.

Terug naar “Algemene Technische vragen”