Egbertone
Guru
Guru

Bandenspanning Bertone

wo jul 06, 2005 08:45

Momenteel heb ik op de 185/7014 banden van m'n Bertone de bandenspanning rondom op 2.2 Bar staan.

Is dit zo'n beetje de juiste spanning, of moet er zo snel mogelijk lucht bij of uit?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: Bandenspanning Bertone

wo jul 06, 2005 09:03

Momenteel heb ik op de 185/7014 banden van m'n Bertone de bandenspanning rondom op 2.2 Bar staan.

Is dit zo'n beetje de juiste spanning, of moet er zo snel mogelijk lucht bij of uit?
Gezien het gewicht van de auto lijkt me dit wat veel.
Doch is dit ook weer afhankelijk van het merk band etc...
Druk op 2.0 -2.1 bar zo voldoende moeten zijn.

Maar kijk vooral naar het loopvlak.
-bol duidt op te hoge bandenspanning (band slijt in midden te veel).
- is de bandenspanning te laag (slijt ie aande buiten kant te veel)

Bij een juiste bandenspanning krijg je een regelmatig slijtpatroon over het gehele loopvlak :!:

Egbertone
Guru
Guru

RE: Bandenspanning Bertone

wo jul 06, 2005 09:22

Dat van het slijtagepatroon is bekend... thanks anyway!

Maar ehhhh.... heb nog zo weinig gereden dat er nauwelijks slijtage te zien is aan de banden :P

Ga ze in ieder geval naar 2.0 Bar terugbrengen, kijken hoe dat rijdt!

Doix

wo jul 06, 2005 09:58

Egbert,

Een en ander hangt ook af van de situatie. De normale bandenspanning bij deze breedte en bij normaal gebruik zou voor rond de 2.2 / 2.1 zijn en achter rond de 2.0 bar. Echter staat je auto op dit moment langdurig stil en dan is wat harder oppompen om vervormingen aan het loopvlak te voorkomen, wel aan te raden misschien?

Overigens kan ik niet wachten totdat de Bertone weer losgelaten wordt, unleashed tha beast :twisted:

Grtz,

Andretti Molletti

do jul 07, 2005 20:11

Je bandenspanning bepaald de balans in je auto.
Gezien het concept van de bertone zou je voor wegliging idd naar 2,2 en 2,0 kunnen gaan. Worden je banden echt warm bij veelvuldig bochten gebruik dan is dat wat aan de hoge kant. Ook spelen je veren een belangrijke rol. Hoe slapper je veren hoe zachter je banden kunnen staan, hoe hoger je veer spanning hoe hoger je bandenspanning moet staan.. En jij maar denken dat je gewoon je banden op kunt pompen???
De bandenspanning is naast de soort band het belangrijkste zowat aan een auto! ;)

di saronno
Newbie
Newbie

do jul 07, 2005 21:58

Egbertone,

Ik ben het helemaal met guru Moletti eens (en als ik het niet was, dan heb ik het lef niet iets anders te beweren...)
Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval wel iets melden over straatgebruik en bandenspanning van mijn verlaagde Bertone(1300 junior, '72). Ook ik heb 185/70 banden (Vredestein t-track), op 14 inch,6j lichtmetaal. straffe lage veren en Bilstein's achter en rode Koni's voor. Spanning voor rond de 2.0 en achter 2.0/2.1. Zowel op de snelweg , op de dijk als in de Alpen voldoet dit bij mij prima. Strak, goed in balans en nog (redelijk) comfortabel.Enig nadeel is dat bij lage snelheden het stuur de neiging heeft een beetje te "bevriezen". Maar ja, een Bertone rijder heeft spierballen dus....
Kortom: probeer het eens. Een beetje experimenteren kan geen kwaad, want elke auto is toch weer net wat anders, dus kan ook met een iets andere "set-up" beter worden. (helaas; slechter kan ook....) :lol:

Succes ermee en laat maar horen wat er uiteindelijk uit is gekomen.
Goet, Onno.
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

tdk146
Member
Member

do jul 07, 2005 22:36

banden spanning bepaald toch ook het rijcomfort en rij gedrag van de auto hoe harder des te meer voel je in het stuur en hoe zachter is wel lekker voor lange afstanden bij een niet al te hoge snelheid maar zeker niet voor snelle bochten werk. maar even over weg zetten van de auto in de stalling. bij langdurig stil staan krijg je een vlak bij oude banden gaf dit vaak een probleem bij nieuwere banden van deze tijd toch niet meer die hebben toch nyloncords in het loopvlak die bij warm gereden banden zich zetten vroeger had je een staalgordel dat was als ik het goed begrepen heb wel een probleem, een bobberig gevoel in de auto en veel onbelance.

corekt me if i hafe wrong
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Terug naar “Algemene Technische vragen”