Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Remmen (het vervolg)

za feb 06, 2010 22:00

Ik kom er even niet uit wat nu precies het probleem is. De auto heeft al even stilgestaan, en de remmen leken in eerste instantie "glazig" te zijn. De remolie was gitzwart en heb ik laten vernieuwen. Op een gegeven moment voelde ik helemaal geen tegendruk meer op het rempedaal, en heb ik de hoofdremcilinder vervangen. Hij remt nu wel, maar overtuigend is het allemaal niet. Een noodrem is sowieso onmogelijk.

Wat me vooral dwarszit is dat als ik het rempedaal helemaal ingedrukt heb, dat dan het rempedaal stuitert alsof de ABS ingrijpt. In deze auto zit alleen helemaal geen ABS...

Wat kan hier aan de hand zijn?
Laatst gewijzigd door Gordon op di mar 23, 2010 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

yana artc37
Junior Member
Junior Member

RE: Remmen

za feb 06, 2010 22:49

Er zit een lek in de vacuumslang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger.
Ook kan het terugslagklepje in die slang niet meer werken. Die zit meestal op de rembekrachtiger, soms op het spruitstuk.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 07, 2010 07:58

Rembekrachtiging kun je testen door een aantal keer op de rem te trappen zonder dat de motor loopt.
Het rempedaal moet dan "hoog" zitten, vervolgens houd je de rem ingetrapt en ga je starten.
Het pedaal moet dan een paar cm zakken.

Het stuiteren van het pedaal bij rijden/remmen kan komen door kromme schijven.
De slingerende schijf duwt als het ware de remblokken terug en geeft zo weer olie en druk terug aan de hoofdremcilinder.
Dat voel je dus ook in je pedaal. Als je het niet in je stuur en enkel in je pedaal voelt dan zal het waarschijnlijk op de achterremmen zitten.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 07, 2010 12:46

Was ik inderdaad vergeten te vertellen, dat stuiteren van het pedaal gebeurt ook op het moment dat ik stilsta.

Die tip van de vacuümslang/terugslagklep lijkt me wel iets om te onderzoeken. Enig idee waar die klep in een Giulietta 116 zou kunnen zitten?

yana artc37
Junior Member
Junior Member

zo feb 07, 2010 14:15

Zoals ik al zei, die klep zit op de bekrachtiger of op het inlaatspruitstuk, dus aan het begin of eind van de vacuumslang.
Ik dacht bij een Giulia op het spruitstuk.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Remmen

zo feb 07, 2010 17:32

Was ik inderdaad vergeten te vertellen, dat stuiteren van het pedaal gebeurt ook op het moment dat ik stilsta.

Die tip van de vacuümslang/terugslagklep lijkt me wel iets om te onderzoeken. Enig idee waar die klep in een Giulietta 116 zou kunnen zitten?
Ah ! Een Giulietta! nu komen we verder...
Nog een vraag: dat stilstaan: bedoel je dan met motor lopend of uit?
Hoe zien de schijven er vooraan uit? Goed aangegrepen? Want oude remslangen geven ook leuke effecten...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 07, 2010 18:53

Stilstand met lopende motor... Het lijkt erger te worden naarmate het toerental zakt. Het gaat ook gepaard met een sissend geluid; zoiets als van een fietspomp.

De vacuümslang sluit achter op het blok aan op een buisje met een onmogelijke steekmaat (21); is dat de terugslagklep?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 07, 2010 22:18

Waarom niet aan Boosterkant controleren op vacuum?

Lopende motor - slang eraf.... Kijken of ie aan de handpalm zuigt...
Klinkt meer als kapotte rembooster. (is helaas wat meer werk)

ALFACENTRO

Afbeelding

Andretti Molletti

zo feb 07, 2010 22:32

Waarom niet aan Boosterkant controleren op vacuum?

Lopende motor - slang eraf.... Kijken of ie aan de handpalm zuigt...
Klinkt meer als kapotte rembooster. (is helaas wat meer werk)
Sterker nog in de rembooster zit een afdichting, als je remt wordt middels de buitenluchtdruk je pedaal geholpen. Dit kan omdat aan de andere zijde van het grote membraan onderdruk uit de motor staat. Die onderdruk komt stootsgewijs ook aan de andere kant. Verstopt luchtfilter vd booster of het klepje hapert.
Maar voor de gemiddelde hobbyist zal het wel vervangen van de booster worden.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 08, 2010 16:20

Okay, dus dat buisje is gewoon een adapter voor de vacuümslang? Zit er soms aan de andere zijde een dop, zodat je die aansluiting bij RHD versies naar de andere zijde kan verleggen?

Maar waar het feitelijk op neerkomt is dus dat ik die koektrommel (fotootje geleend van Joris) moet vervangen?

Afbeelding

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 08, 2010 17:30

Dat weet je pas als je diagnose stelt.....

Wellicht is het aansluitstuk kapot (en uit mijn hoofd zeg ik dat in die 90 graden plastieken tuit een terugslagklep zit.

ALFACENTRO

Afbeelding

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 08, 2010 19:16

Dat weet je pas als je diagnose stelt.....

Wellicht is het aansluitstuk kapot (en uit mijn hoofd zeg ik dat in die 90 graden plastieken tuit een terugslagklep zit.
Heb je wellicht gelijk in, maar ik denk dat die van de foto van een nieuwer type Alfa (75/90?) afkomstig is? Bij mij zit in ieder geval de slang er rechtstreeks opgeprikt. Dus het zou dan of in die trommel moeten zitten, of in dat buisje op de motor waarvan ik geen passende steeksleutel heb.

spider1979
Junior Member
Junior Member

ma feb 08, 2010 19:54

De trommel is de standaard trommel welke nu voor de 105 serie met hangende pedalen word geleverd.
In de aansluiting op het blok zit een klep welke dicht gaat als er geen vacuum in de moter op treed.
In theorie zou deze klep dus alleen dicht zitten als de motor niet loopt.

De omschreven klacht (sissen van de rembooster) lijkt op een lekkage in de trommel.
Staande pedalen hebben in ieder geval een andere booster als op de foto.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 08, 2010 20:22

Voordat de verwarring verder toeslaat, hier even een plaatje van het type booster waar we het over hebben.

Afbeelding

yana artc37
Junior Member
Junior Member

wo feb 10, 2010 19:00

Vervang nou gewoon eerst eens die terugslagklep die 99% zeker op het spruitstuk zit (sleutel 1 )
Je kunt er als die goed is maar langs 1 kant doorheen blazen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”