Mobster

Re: RE: veerpootlagers 33

do feb 09, 2006 09:57

De lagers van een 3-gats bevestiging zijn wel veel duurder maar volgens mij ook veel degelijker. Die plastic zooi van een 4-gats veerpoot kun je elke 50dkm vervangen. Het is niet voor niks dat Alfa een wijziging heeft doorgevoerd.

Konden ze geen metalen lagers met 4-gats poten maken, DAT ging pas verstandig zijn van ze...

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 09, 2006 18:19

Die zitten vast aan je poten en kun je eigenlijk niet vervangen. De poot is één geheel en ook je schokdemper zit hier ingebouwd. Misschien kun je goede tweedehandse krijgen, maar dat zal niet meevallen.
Het 3 gaats systeem is anders in de zin dat het lager bovenop de veer zit ipv onder, en de onderste schotel vast zit op de veerpoot/demper. Het lager is wél demontabel, nadat je de poot samenklemt kan je met de bovenste moer de hele constructie demonteren.
Het lager van de 3 gaats bestaat uit zowel een lager als de bovenste schotel, vandaar de prijs. En het gaat langer mee dan 50dkm!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

MarcoSprint
Full Member
Full Member

RE: veerpootlagers 33

do feb 09, 2006 18:36

Bedankt Pieter, dat is een duidelijk antwoord. Het is mij nu gelijk duidelijk waarom deze lagers zoveel duurder zijn. Overigens zit ik nu wel te twijfelen, want ik heb verder nog geen klachten over mijn lagers. En aangezien ik altijd wel in de garage van mijn zwager terrecht kan en daar een brug tot mijn beschikking heb, zijn ze natuurlijk zo gewisseld als ze echt slecht worden. Ik ga er nog eens over denken. Bedankt voor jullie wijze raad in ieder geval :wink: Groetjes!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

za feb 18, 2006 14:53

jullie bedoelen met 4-gaats de bevestiging op de carroserie? ik heb ook 4-gaats maar het knoepende geluid lijkt tussen veerpoot en onderste veerschotel vandaan te komen. ze worden echt zo slecht nu, het stuur komt af en toe niet eens meer neutraal. Soms naar links en soms naar recht trekken. En dan geef je bij stilstand een draai aan t stuur, dan hoor je m losschieten en dan spoort ie weer als een trein:(

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 18, 2006 18:30

ja, nieuw veerpootlager erin en klaar....... In zo'n geel ring
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

AR33owner

vr jan 29, 2010 12:00

even en oude topic "up-up-en"

ik heb van mijn apk keurmeester begrepen dat mijn veerpootlagers versleten zijn. nu ga ik die zelf vervangen, maar moet ik dan alleen dat gele ringgetje vervangen of ook gelijk de schotel?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 29, 2010 12:09

ik heb van mijn apk keurmeester begrepen dat mijn veerpootlagers versleten zijn. nu ga ik die zelf vervangen, maar moet ik dan alleen dat gele ringgetje vervangen of ook gelijk de schotel?
je merkt het wel als je ze uit elkaar haalt. maar meermaals zijn de onderste brakker dan de bovenste. de onderste worden dan ook aan weer en wind blootgesteld.

laatst heb ik ze ook vervangen, en voor de zekerheid de bovenste ook. maar dit had niet echt gehoeven (had 't al besteld). de onderkant lag gewoon helemaal los, de kogels liepen eruit. terwijl de bovenste nog netjes was.

als je de onderste los wilt bestellen, deze is gelijk aan die van een 164! voor een 33 kon ik ze nml niet los krijgen.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

AR33owner

vr jan 29, 2010 12:14

je merkt het wel als je ze uit elkaar haalt. maar meermaals zijn de onderste brakker dan de bovenste. de onderste worden dan ook aan weer en wind blootgesteld.

laatst heb ik ze ook vervangen, en voor de zekerheid de bovenste ook. maar dit had niet echt gehoeven (had 't al besteld). de onderkant lag gewoon helemaal los, de kogels liepen eruit. terwijl de bovenste nog netjes was.

als je de onderste los wilt bestellen, deze is gelijk aan die van een 164! voor een 33 kon ik ze nml niet los krijgen.
jij maakt het alleen maar lastiger :lol:

dus er zijn 2 maal van die gele ringen (onder én boven?) ? en daarnaast eventueel dus ook het schoteltje?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 29, 2010 13:34

jij maakt het alleen maar lastiger :lol:

dus er zijn 2 maal van die gele ringen (onder én boven?) ? en daarnaast eventueel dus ook het schoteltje?
oh sorry, neen. alleen beneden de (gele) ring. en boven de schotel. (bij mij werd dit alleen samen geleverd)
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Gerrets
Guru
Guru

vr jan 29, 2010 19:32

Krik je auto even op aan beide zijden. dan kun je goed met een lamp en je handen checken hoe de staat van de schotels is. Als er geen gaten of scheuren inzitten en je er niet met een schroevendraaier doorheen kan prikken dan hoef je ze niet te vervangen maar. wil je het goed doen vervang ze dan direct. En zorg voor een goede lik lagervet op de lagers om zoveel mogelijk vuil buiten de lagers te houden.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

paul veloce
Full Member
Full Member

vr jan 29, 2010 19:42

ik ben zelf ook bezig om de veerpoten van m'n 33 te 'renoveren' met gele koni's, lagers enz.

Als het goed is (en dat hoop ik voor je) hoef je de schotel niet te vervangen, deze zijn ook erg lastig te vinden. Waarschijnlijk moet je wel de harmonikarubbers wel vervangen. Ik heb deze een week of drie geleden nog bij Jan Tuynder in Nootdorp gehaald, iets van 12 euro per stuk geloof ik voor originele (bij de automateriaalzaak kwam ik ze voor 30 euro tegen voor imitatiespul: :shock: ).
Het bovenste lager heeft niet zoveel te lijden. Met een beetje geluk kun je de gele lagers voor de onderste schotels ook nog wel vinden. Vet ze wel lekker extra in met goed vet.
Kijk je wel uit met het loshalen van de veren, veerspanners zijn noodzakelijk! Ook voor het loshalen van de stuurkogels heb je (in de meeste gevallen) wel speciaal gereedschap nodig.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 29, 2010 19:46

Met een beetje geluk kun je de gele lagers voor de onderste schotels ook nog wel vinden. Vet ze wel lekker extra in met goed vet.
Kijk je wel uit met het loshalen van de veren, veerspanners zijn noodzakelijk! Ook voor het loshalen van de stuurkogels heb je (in de meeste gevallen) wel speciaal gereedschap nodig.
zijn makkelijk te krijgen hoor! en ze zijn dus hetzelfde als die van een 164.

hoeft niet, gewoon met een hamer laten schrikken (niet op de bout zelf meppen maar op het metaal!)
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

paul veloce
Full Member
Full Member

vr jan 29, 2010 19:54

Met een beetje geluk kun je de gele lagers voor de onderste schotels ook nog wel vinden. Vet ze wel lekker extra in met goed vet.
zijn makkelijk te krijgen hoor! en ze zijn dus hetzelfde als die van een 164.

hoeft niet, gewoon met een hamer laten schrikken (niet op de bout zelf meppen maar op het metaal!)
klopt, de schotels zijn ook hetzelfde als van een 164 (alleen links en rechts omgewisseld), mijn ervaring was dat ze slecht verkrijgbaar waren, maar misschien is er in het oosten ergens een voorraadje opgestaan :wink:

ik schreef ook in de meeste gevallen, met een hamer lukt soms ook maar met speciaal gereedschap gaat het echt beter en met minder risico, en inderdaad zeker niet op de moer/draadeind slaan!
Laat de moer er een paar slagen opzitten, dan schiet 'ie niet ineens weg als hij loskomt
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gerrets
Guru
Guru

vr jan 29, 2010 22:19

En bij het slaan tegen je stuurkogel een hamer erachter houden anders sla je de boel misschien toch krom. Of doe het gewoon goed en koop voor een paar tientjes een goede kogeltrekker.En zoals vermeld schotels en lagers zijn echt overal nog verkrijgbaar. Bel wel veel rond want de prijzen verschillen behoorlijk per aanbieder.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 29, 2010 22:33

en als je toch gaat meppen met een hamer, stuur dan maximaal (naar de kant waar je bezig bent). anders kan je idd misschien dingen krom meppen en wie wil dat nou :wink:
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”